Måske kender du også følelsen af, at du helst vil sige nej, men ikke helt ved hvordan. Sådan er vi mange, der har det. Vi får lidt dårlig samvittighed. Vi vil jo helst ikke støde nogen.
Men det er vigtigt at lære at sige nej – ikke bare af hensyn til os selv, men også af hensyn til andre. Kun, når du indimellem siger nej, kan du bevare det overskud, der skal til for at sige ja til andre ting. Når vi siger nej, er det altså også for at tage hensyn til andre på den lange bane, du behøver ikke have dårlig samvittighed.
Ved at bruge en enkelt kommunikationsmetode kan det lade sig gøre at sig nej på en respektfuld måde og uden dårlig samvittighed. Metoden består af 3 enkle trin.
Når du først har taget metoden til dig, vil det sandsynligvis, være langt lettere end du tror at sige nej, når du har brug for det.
De 3 trin
- Vis forståelse for det andet menneske.
- Sig nej med en kort begrundelse.
- Vis at du står fast ved det du mener, ved ikke at dvæle ved situationen.
Det kan være, at du har besluttet at bruge formiddagen på at afslutte en vigtig opgave, som har deadline kl. 12. På et tidspunkt bliver du afbrudt af en desperate kollega, der i en insisterende tone siger:
”Undskyld jeg forstyrrer, men kan jeg få dig til at hjælpe mig med at læse korrektur på denne 50 siders rapport? Det er meget vigtigt. Den skal sendes ud senest kl. 12 i dag”
Nu svarer du med de 3 trin:
1) ”Av, ja. Jeg kan godt høre, at det haster med den korrektur”.
Du viser, at du har forståelse for din kollegas situation og anerkender, at der er et problem.
2) “Men nej, det kan jeg desværre ikke. Jeg sidder selv med en vigtig deadline kl. 12”.
Her er det vigtigt, at du ikke roder dig ud i lange forklaringer. Jo længere forklaring og jo flere begrundelser, jo mere støj på linjen. Det kan faktisk skabe tvivl om forklaringens troværdighed. Giv én kort begrundelse.
3) “…”
Sig ikke mere. Gå bare videre med det, du var i gang med før afbrydelsen. Hvis du bliver hængende i situationen eller begynder at forklare yderligere, inviterer du til forhandling. Vis non-verbalt, at du mener, hvad du siger.