Ledelsesstafet med Maria Hove Andersen - Særligt fokus på mistrivsel hos børn og unge - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Ledelsesstafet med Maria Hove Andersen – Særligt fokus på mistrivsel hos børn og unge

Vi spurgte Maria Hove Andersen om, hvilke tiltag de pt. har særligt fokus på i forebyggelsen af mistrivsel af børn og unge i Thisted kommune.

separationsangst
Seminarer.dk har sendt ledelsesstafetten til Thisted Kommune, hvor vi har spurgt sektionsleder Maria Hove Andersen om, hvilke tiltag de pt. har særligt fokus på i forebyggelsen af mistrivsel af børn og unge.   Se også relevant kursus: Børn og unges mistrivsel

Maria Hove Andersen udtaler:

I Thisted Kommune har vi fokus på, hvordan vi får forebygget meget mere, end vi gør i dag, Hvordan når vi unge tidligere? Vi ser eksempelvis en ny gruppe af unge, der er i mistrivsel, hvor mor og far typisk går på arbejde, og hvor den unge har svært ved at leve op til de krav, der stilles til den enkelte.

Vi har sat forskellige foranstaltninger i værk. Eksempelvis konsulterende socialrådgivere i daginstitutioner og på skoler. De konsulterende socialrådgivere har medført, at vi har en stigning i underretninger fra kommunens fagpersoner. Dermed når vi barnet eller den unge, inden det bliver en børnefaglig undersøgelse – og dermed en ´tung´ sag.

På de tunge sociale sager, hvor en kontaktperson ikke er nok, har vi etableret en foranstaltning og ansat en trivselsmedarbejder. Trivselsmedarbejderens opgave er at foretage en analyse af, hvorfor et barn eller en unge har skolefravær, og dermed se på grundlaget for fraværet. Med andre ord, vi tager skolefravær alvorligt og sætter hårdt ind på at styrke det enkelte barns trivsel.

Derudover har vi §11 -tilbud samt stor opmærksomhed på at inddrage netværket omkring barnet og den unge. Vi har eksempelvis ansat en netværksmedarbejder, som er tovholder for at inddrage netværket så meget som muligt som en del af løsningen på barnets eller den unges udfordringer.

Større sammenhæng i foranstaltningerne

I Thisted Kommune har vi særlig opmærksomhed på, hvordan vi kan skabe meget større sammenhæng i vores foranstaltninger – og i de forebyggende systemer eksempelvis i tandplejen og sundhedsplejen. Kan vi lave kampagner ude på skolerne om overvægt eller Karius og Baktus? Hvordan bliver vi endnu bedre til at spille sammen tværfagligt? Det vil vi have fokus på i det kommende år.

Vi vil være mere tilgængelige for forældrene i børnenes miljø.  At få fagpersonerne ud, hvor borgerne kommer, eksempelvis i SFO´en – hvor borgerne kan få sparring og rådgivning.

Vi vil arbejde på at få de ´normale´ systemer i familierne i gang i stedet for, at det bliver normalt at tage fat i det kommunale system.

Men at skulle arbejde forebyggende kræver ledelsesmæssigt, at vi har styr på driften – de indre linjer. Her er det vigtigt, at vores teamledere har en sikker drift i myndighedssagsbehandlingen. Hvis vi ikke har en sikker drift, har vi heller ikke ressourcer til at komme ud og forebygge. Kort og godt, fornyelse kræver sikker drift og stabilitet.

Se også relevant kursus: Børn og unges mistrivsel

Missede du en tidligere staffet? Find dem alle i vores arkiv lige her!

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere