Af: Morten Christensen & Anders SenecaFik du læst første del af denne artikelserie? Ellers finder du hen her!
Din kerneopgave skal løses – men hvordan? På de to temadage i oktober og november “Løs din kerneopgave” vil vi præsentere vores bud på, hvordan man kan styrke arbejdet med at løse kerneopgaver. Det sker ved at fokusere på to faser:
Første fase: Operationalisering
Forudsætningen for reelt at anvende og løse kerneopgaven er, at vi kender den. Ikke som en endegyldig definition, men derimod som en praksisnær, fælles forståelse. De kerneopgaver, vi møder, har ofte en tendens til at blive formuleret for endimensionelt. Som sådan at de siger mere om, hvad man på arbejdspladsen gør, frem for hvilken værdi der skal komme ud af det hos målgruppen. På den måde bliver kerneopgaven for indadvendt, statisk og simpel, når den holdes op mod hverdagens kompleksitet og udfordringer. Den bliver simpelthen ikke anvendelig til meget andet end flotte ord, der hives frem ved festlige lejligheder.
En anvendelig kerneopgave skal i vores optik operationaliseres i fire dimensioner: målgruppe, effekt, ambition og tilgang. Netop disse dimensioner er i vores optik særligt vigtige at være klare på og fælles om, hvis kerneopgaven skal gøres til fælles praksis.
At gøre en kerneopgave anvendelig er ikke blot at sætte ord på kerneopgaven. Operationalisering handler også om, hvordan vi ”gør ordene”. Ikke sjældent oplever vi, at man på arbejdspladser, trods flotte ord og fælles hensigtserklæringer i formuleringen af kerneopgaven, langt fra er enige om, hvad ordene reelt betyder, og dermed hvordan de påvirker hverdagens praksis. At operationalisere en kerneopgave er også at “dobbeltklikke” på de flotte ord og skabe en fælles forståelse og afsæt for at lykkes sammen.
Anden fase: Optimering af din kerneopgave
Vigtigt er det at vi løser kerneopgaven bedst muligt. Hvis arbejdet med en kerneopgave skal give mening, så må vi nemlig også være klar til at tage konsekvensen af kerneopgaven
Vi præsenterer tre spor, som skal følges, hvis kerneopgaven skal løses endnu bedre: individ, organisation og omgivelser. Hvis vi skal løse kerneopgaven, kræver det nemlig en indsats af både mig, dig, os og dem. Derved bliver optimering af kerneopgaven et omdrejningspunkt for at intensivere indsatserne på områder som trivsel, faglig udvikling, MED-samarbejde, ledelse, organisering og samarbejde med omgivelserne, nære som fjerne.
Vil du have fokus på din kerneopgave, så husk at tilmelde dig vores temaforløb “Løs din kerneopgave” her.
Morten Christensen er cand. soc. i politisk kommunikation og ledelse fra CBS og er i dag partner i udviklingsbureauet BETA. Anders Seneca er forfatter, foredragsholder og direktør i Dogmekompagniet. Anders har uddannelser i statskundskab og antropologi.
Sammen har de skrevet bogen “Kend din kerneopgave” samt opfølgeren “Løs din kerneopgave” (september 2017).