Angst kurser og uddannelser ved Seminarer.dk
Artikel

Man skal ikke gå med barnets angst

Overbeskyttelse kan være én af forklaringerne på, at børn med angst er et stigende problem. Man skal ikke gå med barnets angst, fortæller Käte From, som specialist i børneneuropsykologi, i denne artikel.

barnets angst

Barnets angst: Christoffer tør ikke lægge sig til at sove, for han frygter,  at der gemmer sig et monster under sengen. Hans mor lægger sig ned på knæ og beroliger ham med, at der er helt tomt under sengen.Han er også bange for at komme på besøg hos sin bedste kammerat fra børnehaven, men Christoffers far tilbyder, at han gerne vil tage med ham og drikke en kop kaffe hos kammeratens forældre, mens drengene leger.

Gode, omsorgsfulde forældre, som kun vil det bedste for deres barn. Spørgsmålet er så, om de også rent faktisk gør det.

Det er Käte From, specialist i børneneuropsykologi, ikke så sikker på. Hun har i mange år beskæftiget sig med angst hos børn.

“Når moren går ned og kigger under sengen, sender hun et signal til barnet om, at der godt kan ligge et monster dernede. Og faderen får fortalt, at der er lidt farligt hos legekammeraten, og der er brug for at han går med”, siger Käte From.

Vi skal som forældre og pædagoger opfordre vores børn til at være modige og gradvist konfrontere dem med det, som de synes er farligt.

Hvis barnet eksempelvis er bange for hunde og derfor ikke vil med ud på tur, kan man øve sig i at gå imod angsten. Men man skal ikke starte ud med at arrangere et møde med en rottweiler.

“Første skridt kan være at kigge på hunde sammen på nettet. Dernæst kan man mødes med en hvalp. Så kan man gå forbi en større hund og så komme tættere og tættere på”, foreslår Käte From.

Hun mener, at for mange forældre i dag er overbeskyttende og går med angsten i stedet for at gå imod den. Konsekvensen er, at børnene kommer til at mangle robusthed.

For mange valgmuligheder forværre barnets angst

Overbeskyttelse kan være én af forklaringerne på, at børn med angst er et stigende problem. En anden kan være, at forældrene giver deres børn for mange valgmuligheder:

“Vi vil gerne have at vores børn bliver til demokratiske medborgere, og vi vil gerne, at de lærer at mærke efter, hvad de selv gerne vil. Så vi spørger dem, om de vil med over og besøge mormor, eller om de hellere vil blive hjemme og lege. Men deres hjerner er endnu ikke tilstrækkeligt udviklede til at kunne forstå konsekvenserne af et valg. Hvis børn bliver stillet over for mange valg, kan de også begynde at tvivle på, om de voksne overhovedet har styr på det. Det kan give grobund for ængstelighed”, siger Käte From.

Hvert 10. barn lider af angst på et eller andet tidspunkt, men hvordan skelner man mellem bekymringer, ængstelighed og angst?

“Alle mennesker bekymrer sig og alle har en vis grad af ængstelighed rettet mod det ene eller det andet. Men når bekymringerne får livsindskrænkende konsekvenser, bliver det problematisk. Eksempelvis at man ikke kan sove hos mormor, fordi man ikke kan undvære sin mor eller far, eller ikke kan gå på legepladsen, fordi man er bange for at møde en hund. Hvis barnet konsekvent undgår bestemte aktiviteter, kan det få betydning for dets udvikling i det lange løb. Grænsen mellem ængstelighed og angst er flydende, men jeg vil sige, at når bekymringerne tager magten, så er det angst”, siger Käte From.

Er du interesseret i arbejdet med angstramte børn, unge og voksne?
Vi har samlet alle vores kurser, uddannelser og artikler om angst her på siden: Angst-kursus oversigt

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Ud af diagnoserne og ind i livet
Kursus

Ud af diagnoserne og ind i livet

Jylland & Sjælland

Er der altid en sygdom bag, når vi lider psykisk? Få nye perspektiver på psykiske lidelser ved at deltage på denne kursusdag om kontekstbaseret lidelsesforståelse, hvor du bliver undervist af psykolog og debattør Jonas Vennike Ditlevsen.

I løbet af kursusdagen sætter han bl.a. fokus på:

Psykiatri vs. kontekstbasering: Hvad er forskellen, og hvorfor er det vigtigt? Forskellige måder at arbejde og tænke kontekstbaseret, herunder Trieste-modellen, Åben Dialog og Power Threat Meaning Framework Hvad formålet er med et kontekstbaseret fokus i stedet for et sygdomsfokus. Herunder fokus på fordele og ulemper ved at arbejde hhv. med et sygdomsfokus og med et kontekstfokus Kontekstbasering i praksis: Hvordan trækker vi en nondiagnostisk tilgang helt ind i hverdagens levede liv?

Få mere at viden om kursusdagen lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere