Mentor for socialt udsatte giver bonus - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Mentor for socialt udsatte giver bonus

Mentorer skal støtte op omkring udsatte borgere og har en række roller og opgaver, der understøtter realiseringen af de mål, der er sat i borgerens plan.

mentor for socialt udsatte

Mentor for socialt udsatte

Der gemmer sig store samfundsmæssige ressourcer i at tildele særligt udsatte borgere en mentor. Et forsøg med en mentorordning til uddannelsesfremmede unge i Halsnæs Kommune viste, at 80 % var i uddannelse eller en anden form for skoleaktivitet efter et halvt år.

Se alle kurser og uddannelser om unges mistrivsel og alle mentor kurser og uddannelser 

En konkret håndholdt indsats

Hvem har vi egentlig i tankerne, når vi taler om særligt udsatte personer? Tænker vi på socialt belastede unge på vej ned ad uddannelsesrampen. Tænker vi på mennesker, der har svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet efter lang tids sygdom? Eller tænker vi på samfundsborgere, der har en reel risiko for samfundsmæssig marginalisering og social eksklusion? Hvem vi end har i tankerne, så er det ens for dem alle, at de har brug for en konkret håndholdt indsats. En ambassadør, der guider dem til at finde deres vej tilbage på sporet. M.a.o. en mentor, der støtter den udsatte borger og som bidrager til samfundets kapital.

Dansk forskning på mentorområdet

I sin ph.d.-afhandling har Lars Holmboe undersøgt, hvad der sker med udsatte borgere, der får tildelt en mentor. Han fulgte 50 personer, der modtog mentorstøtte gennem tre-5 år. og undersøgte hvad der skete med dem, når de fik en mentor. Fælles for alle var, at de stod i risiko for marginalisering eller eksklusion af samfundet, og han skelnede ikke mellem frivillig eller professionel mentor.

Afhandlingen er ret klar i mælet, idet mentorrelationen gav hovedpersonerne en bedre sammenhæng i hverdagen, et mere positivt selvbillede, og de begyndte at begå sig i fællesskaber sammen med andre mennesker. Endvidere pointerer Lars Holmboe, at i mentorrelationen skal der være et vist frirum, hvor systemet ikke blander sig så meget som normalt. De betalte sociale mentorer skal fralægge sig sagsbehandlerens opdrag og kravet om tilbagerapportering. Frirummet er afgørende for, at de over tid kan være til gavn for hovedpersonen. Du kan læse Lars Holmboes afhandling her.

Mentor for socialt udsatte – Et landskab af muligheder

Der gemmer sig store samfundsmæssige ressourcer i at tildele særligt udsatte borgere en mentor. Tag f.eks. Halsnæs Kommune, hvor et forsøg med en mentorordning til uddannelsesfremmede unge blev noget af en øjenåbner. Kommunen ønskede at få unge kontanthjælpsmodtagere til at rykke sig, og løsningen blev at få en ny faglighed ind i jobcentret med ansættelsen af en mentor til de unge.

Efter et halvt år viste statistikken, at 80 % var i uddannelse eller en anden form for skoleaktivitet. I et interview i Nyhedsmagasinet Danske Kommuner fortæller arbejdsmarkedschef i Halsnæs Kommune, Lisbeth Rindom, at vi skal have in mente, at der var tale om en gruppe unge, der havde lang ledighed og en del havde misbrugsproblemer og dårlig skolegang.

Se alle kurser og uddannelser om unges mistrivsel og alle mentor kurser og uddannelser 

I dag har jobcentret et korps af mentorer, og de unge kommer på otte ugers grundkursus i at få styr på livet. Relationen til mentoren bygger på fortrolighed, gensidighed og tillid. Det handler om at male et landskab af muligheder, så den enkelte kan opnå kontinuitet og sammenhæng i hverdagslivets gøremål og gøre op med et negativt selvbillede og bryde ud af negative vaneforestillinger. Som mentor får du unik mulighed for at give den udsatte borger fornyet handlekraft så han/hun kan føle sig tryg og begå sig blandt andre mennesker.

Mentor for socialt udsatte – Bliv en del af ”noget mere”

Mentorer skal støtte op omkring udsatte borgere og har en række roller og opgaver, der skal understøtte realiseringen af de mål, der er sat i borgerens plan, hvor endemålet altid er uddannelse eller job. Det sker blandt andet ved at arbejde med motivation og en håndholdt indsats, der sikrer borgerens opstart eller fastholdelse i aktiviteter og tilbud. Der vil naturligvis være store variationer i forhold til, hvad der skal arbejdes med, hvordan mentorarbejdet tilrettelægges, samt hvilket aktivitetsniveau, som kan forventes af den enkelte borger.

Der kan eksempelvis være stor forskel på, om der er tale om en borger, der har fået tilknyttet en mentor i sit ressourceforløb, eller en ung modtager af uddannelseshjælp, hvor arbejdet med den unges uddannelsespålæg er i fokus. Men ens for dem alle handler det i sidste ende om at blive en del af ”noget mere”.

Se alle kurser og uddannelser om unges mistrivsel og alle mentor kurser og uddannelser 

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere