Mindfulness for børn
Personlig udvikling
Artikel

Mindfulness for børn

Mindfulness er mere end bare en trend; det er en kraftfuld metode til at skabe balance og indre ro - og det er ikke kun for voksne. Forestil dig, hvis vi kunne hjælpe vores børn med at udvikle disse evner fra en tidlig alder. I denne artikel vil vi udforske potentialet ved mindfulness for børn, fra de betydelige fordele det kan medføre, til praktiske metoder til at implementere det i deres hverdag. Læs videre og oplev, hvordan du kan hjælpe dit barn med at navigere i livet med større ro, opmærksomhed og empati.

Af Seminarer.dk
mindfulness for børn

Hvad er mindfulness?

Mindfulness, der oprindeligt stammer fra buddhistisk meditation, har i de seneste årtier fået en markant plads i vestlig psykologi og pædagogik. Men hvad er mindfulness egentlig? Kort fortalt er mindfulness en praksis, der handler om at være fuldt ud til stede i nuet, acceptere det, der er, uden at dømme eller ønske, at tingene skulle være anderledes.

At være opmærksom på det nuværende øjeblik kan synes simpelt, men det kræver træning – især i en verden fuld af distraktioner. For børn og unge, som er i en kritisk fase af deres mentale og emotionelle udvikling, kan mindfulness være en uundværlig færdighed. Det kan hjælpe dem med at forstå og håndtere deres følelser, øge deres koncentration, og endda forbedre deres sociale færdigheder.

I uddannelsesverdenen har mindfulness-praksis vist sig at være et effektivt redskab til at skabe et mere roligt og fokuseret læringsmiljø. Ligeledes i terapeutiske sammenhænge, hvor det ofte bruges til at hjælpe unge mennesker med at navigere i emotionelle udfordringer. Gennem denne artikel vil vi dykke dybere ned i, hvordan du som voksen kan facilitere mindfulness for de børn og unge, du arbejder med.

Se vores uddannelse: Kognitivbaseret mindfulness uddannelse – med afsæt i kognitiv adfærdsterapi

De videnskabelige fordele ved mindfulness for børn og unge

At forstå værdien af mindfulness i et børne- og ungdomsperspektiv kræver først og fremmest, at vi ser på den videnskabelige forskning bag. Flere studier(1) har undersøgt effekterne af mindfulness-praksis blandt børn og unge med lovende resultater.

Først og fremmest har forskning(2) vist, at mindfulness kan forbedre opmærksomheden og koncentrationen. I en alder, hvor digitale distraktioner er allestedsnærværende, kan denne færdighed være utrolig værdifuld for unge mennesker både i og uden for klasseværelset.

Derudover har studier(3) vist, at mindfulness kan hjælpe med at regulere emotioner. Ved at lære at være til stede og acceptere deres følelser i stedet for at undgå eller undertrykke dem, kan børn bedre håndtere stress, angst og depression. Dette kan også føre til bedre sociale færdigheder, da børn, der er mere bevidste om deres egne følelser, ofte er bedre til at forstå og empatere med andres.

Mindfulness kan også bidrage til at forbedre søvnkvaliteten, hvilket er afgørende for den mentale, emotionelle og fysiske udvikling af børn. Et forstyrret søvnmønster kan have alvorlige konsekvenser for barnets humør, koncentration og generelle trivsel.

Endelig kan mindfulness fremme en øget følelse af selvværd og positivt selvbillede hos børn og unge. Ved at blive mere bevidste om og accepterende over for deres indre oplevelser, kan de udvikle en sundere og mere medfølende holdning til sig selv.

Det er vigtigt at bemærke, at mens disse fordele er lovende, er en vedvarende praksis nøglen til at opnå dem. Som voksne, der arbejder med børn og unge, spiller vi en afgørende rolle i at understøtte og vejlede dem i deres mindfulness-rejse.

Sådan introducerer du mindfulness for børn og unge

At integrere mindfulness i børn og unges liv kræver en forståelse for, hvordan du kan tilpasse praksis til deres unikke behov og interesser. Her er nogle strategier, der kan hjælpe dig i gang:

  1. Start simpelt: Mindfulness handler i bund og grund om at være bevidst til stede i nuet. Dette kan være så simpelt som at fokusere på vejrtrækningen eller bemærke omgivelserne. Disse simple øvelser kan være en god indgang til mindfulness for børn.
  2. Brug kreative aktiviteter: Mange børn finder glæde i kreativ udfoldelse som tegning, maleri eller musik. Disse aktiviteter kan bruges som en form for mindfulness-praksis, hvor barnet opfordres til at være fuldt opmærksom på aktiviteten, de laver.
  3. Guidede meditationer: Der findes mange ressourcer, som kan være til stor hjælp når du vil introducere mindfulness for børn. For eksempel er der mange apps og bøger, der tilbyder guidede meditationer specielt designet til børn og unge.
  4. Indarbejd det i dagligdagen: Mindfulness behøver ikke at være en særlig aktivitet, der er adskilt fra resten af dagen. At være opmærksom på maden, når man spiser, eller på følelsen af tøjet på huden, kan også være former for mindfulness.
  5. Vær et forbillede: Børn lærer meget fra at iagttage de voksne omkring dem. Ved selv at praktisere mindfulness kan du demonstrere værdien og metoderne i praksis.

At introducere mindfulness til børn og unge kræver tid, tålmodighed og kreativitet. Men ved at indføre disse teknikker, kan du hjælpe dem med at udvikle værdifulde færdigheder, der kan hjælpe dem med at navigere bedre i deres følelsesmæssige landskab, håndtere stress og skabe en bedre balance i deres liv.

Mindfulness for børn i praksis – 3 mindfulness øvelser du kan lave med børn og unge

Her er tre konkrete øvelser, du kan prøve at implementere i din praksis med børn og unge:

  1. “Følelsestermometeret”: Denne øvelse hjælper børn med at blive mere bevidste om deres følelser. Start med at lave en simpel skala fra 1-10, hvor 1 repræsenterer meget rolige følelser, og 10 repræsenterer meget intense følelser. Bed barnet om at “tjekke ind” flere gange i løbet af dagen og placere deres følelser på skalaen. Dette giver dem en chance for at observere deres følelser uden at dømme dem.
  2. “Vejrtrækningsballon”: Denne simple øvelse kan hjælpe børn med at fokusere på deres vejrtrækning. Bed barnet om at forestille sig, at deres mave er en ballon. Når de trækker vejret ind, fyldes ballonen, og når de trækker vejret ud, tømmes ballonen. Det hjælper dem med at blive mere opmærksomme på deres krop og deres åndedrætsrhythme.
  3. “Spis med opmærksomhed”: Dette er en øvelse i mindfulness ved måltider. Bed barnet om at bemærke farverne på deres mad, dens duft, tekstur og smag. Denne øvelse kan bidrage til at skabe en dybere forståelse og værdsættelse for maden, samt hjælpe med at regulere spisevaner.

Hver af disse øvelser kan tilpasses efter barnets alder og personlige præferencer. Ved at integrere disse øvelser i dit arbejde med børn og unge kan du hjælpe dem med at udvikle en dybere forståelse for mindfulness-praksis.

Se også vores artikel: Mindfulness øvelser mod angst – Få 4 konkrete øvelser du kan starte med

Styrk din praksis og viden med vores Mindfulness Uddannelse

Mindfulness har et enormt potentiale til at fremme velvære og mental sundhed, men for at udnytte denne kraft til fulde, har vi brug for solid uddannelse og træning. Dette er, hvor vores kognitivbaserede mindfulness uddannelse kommer ind i billedet.

Uddannelsen er bygget op omkring det forskningsbaserede 8 ugers mindfulness forløb MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction program), grundlagt af Jon Kabat-Zinn. Den tager afsæt i kognitiv adfærdsterapi, så du får et dybt teoretisk fundament samt praktiske færdigheder i mindfulness. Dette giver dig et robust værktøjssæt, der kan bruges både i dit professionelle liv og i din personlige udvikling.

Vores uddannelse er udviklet i tæt samarbejde med psykolog og specialist i mindfulness, Anne Dorthe Hasholt. Hun er en topevalueret underviser, der vil guide dig gennem undervisningen. Vi tilbyder både grunduddannelse (Trin 1) og instruktøruddannelse (Trin 2) i mindfulness, så du kan vælge den uddannelse, der bedst passer til dit nuværende niveau og dine fremtidige mål.

Undervejs får du masser af træning i mindfulnesspraksis og mindfulnessøvelser. Du får også adgang til en række forskellige guidede meditationer, som kan hjælpe dig med at dykke dybere ind i din egen praksis. Derudover modtager du konkret viden om forskellige psykologiske teorier og modeller, såsom det sympatiske og det parasympatiske nervesystem, hjernens følelsesregulerende systemer, den kognitive diamant og meget mere.

En stor del af uddannelsen er digital, hvilket giver dig stor fleksibilitet. Du kan lære når og hvor det passer dig, og du kan gennemgå materialet så mange gange, du ønsker.

Mindfulness har vist sig at have dokumenteret effekt på en række områder, herunder lindring af stress, sænkning af blodtryk, reduktion af kroniske smerter og forbedring af søvn. Med vores uddannelse får du værktøjer til at hjælpe dig selv og andre med at opnå disse fordele.

Tag det næste skridt i din mindfulness-praksis med vores kognitivbaserede mindfulness uddannelse. Vi ser frem til at støtte dig på din rejse.

Brug Mindfulness til at Fremme Barns og Unges Velvære

Mindfulness kan spille en nøglerolle i at støtte børn og unge i deres udvikling og velbefindende. Uanset om du er lærer, socialarbejder, psykolog eller forælder, kan din praksis af mindfulness både gavne dig selv og de unge, du arbejder med. Det kan hjælpe dem med at forstå og regulere deres følelser, mindske stress, forbedre koncentrationen og styrke deres evne til empati. Vores kognitivbaserede mindfulness uddannelse er et fantastisk redskab til at dygtiggøre dig inden for dette område. Med den rette uddannelse og forståelse kan vi alle bidrage til en mere opmærksom, venlig og rolig verden for vores børn og unge.

Se vores uddannelse: Kognitivbaseret mindfulness uddannelse – med afsæt i kognitiv adfærdsterapi

Mere information om Mindfulness hos børn

  1. https://vidensportal.dk/boern-og-unge/boern-med-angst/indsatser/mindfulness
  2. https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvad-kan-du-faa-ud-af-mindfulness/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28321194/ 

Relevante arrangementer

Kognitivbaseret mindfulness uddannelse
Uddannelse

Kognitivbaseret mindfulness uddannelse

Jylland

Vil du undervise i mindfulness eller bruge mindfulness som et redskab til at hjælpe dine borgere?

OBS: Opstartsmødet på Trin 1 er afholdt, men du kan stadig nå at få en plads på holdet! Det kræver blot, at du kan afsætte tid til at se det digitale indhold (ca. 11-12 timer). Kontakt os for at høre mere.

På disse mindfulnessuddannelser underviser cand.psych.aut. Anne Dorthe Hasholt ikke blot i mindfulnesspraksis, men også i den kognitive teori og filosofien bag mindfulness. Udover undervisning i konkret mindfulnesspraksis får du således også undervisning i, hvordan mindfulness virker, og hvorfor det virker.

Vi udbyder både en grunduddannelse og mindfulnessinstruktøruddannelse (inkl. certificering).

Afhængigt af din mindfulness uddannelsens niveau får du bl.a. undervisning i:

Den kognitive teori og filosofien bag mindfulness, bl.a. nervesystemet og affektsystemerne Det forskningsbaserede 8 ugers mindfulnessforløb MBSR udviklet af Jon Kabat-Zinn Implementering af mindfulness i hverdagen privat og professionelt Tilrettelæggelse af mindfulnessforløb og rollen som mindfulnessinstruktør Guidede meditationer

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Kognitiv terapi uddannelse
Uddannelse

Kognitiv terapi uddannelse

Fyn

Denne uddannelse kvalificerer dig til at anvende kognitiv adfærdsterapi, som er én af de mest evidensbaserede og effektive metoder til behandling af psykiske og psykosociale problemstillinger.

Uddannelsen er udviklet i samarbejde med cand.psych.aut. Anne Dorthe Hasholt og består af to semestre, så du selv kan bestemme din uddannelses varighed og faglige dybde.

På denne kognitiv terapi uddannelse får du bl.a.:

Indføring i kognitiv adfærdsterapis teori, strømninger og terapeutiske metoder Viden om kognitionspsykologi og neuropsykologi Træning i kognitive metoder, bl.a. kognitiv analyse og omstrukturering Øvelse i at agere i den særlige rolle som kognitiv facilitator

Hvert semester indeholder ca. 40 timers undervisning fordelt på fysiske og digitale kursusdage.

OBS: Vi har få pladser tilbage på grunduddannelsen (1. semester) i foråret 2024. Opstartsmødet er afholdt, men første fysiske kursusdag er d. 4. marts 2024. Kontakt os på [email protected], hvis du ønsker en plads på holdet.

Læs mere
Mindfulness, CFT og ACT
Digital lektion

Mindfulness, CFT og ACT

Varighed: ca. ½-3 timer. Her finder du mindfulnessmeditationer, Compassion Focused Therapy-meditationer og Acceptance and Commitment Therapy-meditation.

Meditationerne er inddelt i følgende meditationspakker:

Mindfulnessmeditationer  CFT-meditationer (Compassion Focused Therapy)  ACT-meditation (Acceptance and Commitment Therapy) 

Alle meditationer guides af Anne Dorthe Hasholt, der er klinisk autoriseret psykolog med speciale i kognitiv terapi og mindfulness-baseret kognitiv behandling. Alt du skal bruge er internetadgang.

Læs mere
Sådan leder du med mere nærvær og mindre autopilot
Kursus

Sådan leder du med mere nærvær og mindre autopilot

Jylland & Sjælland

En kursusdag om neuroaffektiv ledelse

Ønsker du at lære noget revolutionerende nyt om ledelse af mennesker? Så vær med på denne kursusdag, hvor ledelsescoach og psykoterapeut Peter Kofoed stiller skarpt på neuroaffektiv ledelse. 

Med fra kurset tager du håndgribelige værktøjer, som både du og dine medarbejdere med det samme vil kunne mærke effekten af.

Foruden at blive klædt på med konkrete værktøjer, vil du på kurset:

Blive bevidst om dit personlige lederskab Få indblik i, hvordan dit eget nervesystem spiller sammen med dine medarbejderes, og hvordan en bevidsthed om det kan skærpe fundamentet for den psykologiske tryghed på arbejdspladsen/i dit team/din afdeling Lære at forstå dine egne og medarbejdernes neuroaffektive kompasser bedre Lære, hvordan du kan skabe mødeøjeblikke med dine medarbejdere, som fremmer udvikling og motivation hos dem Blive bevidst om din autoritet og måde at forvalte autoritet på Få konkret, praksisorienteret og forskningsbaseret viden om psykologi, biologi, neurologi og socialpsykologi, som vil give dig en bedre forståelse af dig selv som menneske og som leder

Læs mere om den inspirerende kursusdag herunder.

Læs mere