"Mit barn har autisme – Sådan taler vi om det" - boganmeldelse - Seminarer
Børn & unge
Artikel

“Mit barn har autisme – Sådan taler vi om det” – boganmeldelse

Læs her en anmeldelse af bogen "Mit barn har autisme - Sådan taler vi om det" skrevet af den australske psykolog, Raelene Dundon.

Af Ingeborg Thorup Bruun

Akademisk planlægger i Fagcenter for Autisme og ADHD, Aalborg Kommune

Mit barn har autisme
Bogen er skrevet af den australske (børne)psykolog Realene Dundon. Hun beskæftiger sig på daglig basis med børn, unge og deres familier, hvor autisme i en eller anden forstand er blevet en del af familiens rammer. På den måde er hun kvalificeret til at kunne komme med råd til, hvordan man kan fortælle sit barn, at han eller hun har fået en autisme-diagnose.

Se også kursus: Børn med tilknytningsproblemer

Det er en letlæselig og kort bog, som enhver vil kunne gribe fat i og lade sig inspirere af, hvis læseren leder efter overordnede beskrivelser af måder, man som forælder kan tage autisme-snakken med sit barn.

Bogen giver anledning til overvejelser om håndteringen af autisme-snakken, og den vigtigste pointe – som i øvrigt er den mest grundlæggende basis for at kunne tale om autisme med sit barn – præsenteres heldigvis også i starten af bogen. Nemlig at læseren er nødt til at være klar: “… det er vigtigt, at du giver dig selv tid til at komme overens med dit barns diagnose, før du tager en snak med barnet.” (s. 14). Således er bogen bygget rationelt og respektfuldt op, fordi den først henvender sig til læserens eget forhold til autisme, hernæst barnet og slutteligt til andre.

Bogen er opdelt i tre dele, hvoraf de første to dele retter sig mod at tage diagnose-snakken med hhv. barnet og dernæst andre, f.eks. søskende, andre familiemedlemmer, venner og omsorgspersoner såsom lærere og pædagoger.

Disse dele af bogen er bygget op om en række spørgsmål, som de fleste forældre til et autisme-diagnosticeret barn nærmest med garanti vil kunne spejle sig i. Så langt så godt.

Desværre sidder jeg tilbage med en oplevelse af, at langt de færreste spørgsmål faktisk bliver besvaret. Omend Dundon bidrager med indsigt i, hvordan andre familier har gjort ved at komme med anonymiserede fortællinger, synes jeg faktisk ikke, at hun besvarer sine egne spørgsmål. Dermed ikke sagt, at en familie ikke sagtens kan finde inspiration til, hvornår og hvor meget om diagnosen der skal fortælles til barnet ved at spejle sig i andre historier. Det vil jeg vurdere, at de sagtens kan.

Den tredje del af bogen er en samling ressourcer i form af arbejdsark, som kan anvendes i samtalen med barnet (og andre) om diagnosen. De præsenteres meget naturligt i starten af bogen, og forfatteren henviser til dem løbende, hvilket fungerer rigtig godt fra et læser-perspektiv. På denne måde får læseren indsigt i, hvordan arbejdsarkene kan fungere i en samtale-kontekst, hvilket gør dem meget brugbare.

Arbejdsarkene kan også sagtens anvendes uden at have læst bogen. De er lette at gå til, bl.a. fordi der både er en blank version og en udfyldt version. Inden for den faglige branche er det alle kendte redskaber, som jeg uden at tvivle vil anbefale at anvende, også selvom man ikke fagligt arbejder inden for feltet.

Se også uddannelse i Neuropædagogik og medieret læring

En fejl ved oversættelsen – uden at angribe oversætteren eller forfatteren – er, at den australske forfatter henviser til en større mængde engelske videoer, tekster, historier o.l. Bogens formål med at hjælpe forældre til en positiv samtale om deres barns autisme ville i højere grad være indfriet, hvis den danske læser ikke selv skulle ud og finde tilsvarende materiale i dansksproget kontekst. Jeg kunne have ønsket mig, at oversætteren havde haft mulighed og rum til at lave disse ekstra henvisninger, således læseren ville være taget mere i hånden. Specielt set i lyset af, at bogen også fremhæver, at man som forælder til et ny-diagnosticeret barn har nok om ørerne.

Relevante arrangementer

Børn med tilknytningsproblemer
Kursus

Børn med tilknytningsproblemer

På dette givende kursus får du indsigt i, hvordan tilknytningsforstyrrelser opstår, og du lærer bl.a. hvordan du kan vurdere, om et barn har problemer med at knytte sig til andre. Du får desuden redskaber til at arbejde med disse børn gennem bl.a. sanseintegration, udviklende øjeblikke og Theraplay.

NYE DATOER: 

Den 7. juni 2021 på Scandic Hvidovre Den 11. juni 2021 på Scandic Kolding

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Uddannelse i kognitiv udvikling
Uddannelse

Uddannelse i kognitiv udvikling

Jylland

Fokus på neuropædagogik og medieret læring.

Med sin kombination af neuropædagogik og den medierede læringstilgang gør denne uddannelse dig i stand til at løfte opgaven med at styrke kognition og læring hos børn og unge. Få bl.a.:

Viden om kognitive processer og neuroplasticitet Forståelse for medierende samspil Kompetencer til at spotte børn og unge med kognitive udfordringer Redskaber til gennemførelse af aktiviteter, der styrker kognitionen

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere
Angst og ængstelighed hos børn
Kursus

Angst og ængstelighed hos børn

Jylland & Sjælland

Hvordan kan du som fagperson bedst hjælpe børn, der er angste eller ængstelige? Det stiller vi skarpt på med denne praksisnære kursusdag, der tager afsæt i den neurosekventielle tilgang og bl.a. fokuserer på kropsorienterede metoder.  

Du bliver undervist af psykolog med speciale i angstlidelser hos børn, Stine Hæksamt psykolog, Marianna Horsholm. 

Med fra dagen får du bl.a.: 

Den nyeste viden om ængstelige og angste børn  Let anvendelige og ressourcefokuserede redskaber til, hvordan du stimulerer, udfordrer og støtter overbekymrede eller ængstelige børn  Kognitive redskaber til at hjælpe børn med at eksternalisere angsten, herunder “Monstermanualen”  Inspiration til, hvordan du bruger “Frydlege” til at styrke børns følsomme nervesystem  Konkrete og praktiske metoder til at understøtte den følelsesmæssige og sociale udvikling hos børn med ængstelighed og angst 

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere
Psoas – sjælens muskel
Kursus

Psoas – sjælens muskel

Jylland & Sjælland

Psoasmusklen, også kaldet følelsernes muskel, kan blive påvirket, når vi er i en stresset eller presset situation og give gener som f.eks. smerter i lænd, lyske, mave og underliv. På dette kursus sætter vi fokus på psoasmusklens funktion og betydning samt på, hvordan kropslige øvelser kan afhjælpe belastninger af psoas.

Du bliver undervist af fysioterapeut og åndedrætsekspert, Lotte Paarup, som giver dig:

Viden om psoasmusklen og dens betydning for mental og fysisk sundhed Indsigt i, hvordan følelser og mentale belastninger påvirker psoas gennem reaktioner i nervesystemet Kendskab til symptomer på en dysfunktionel psoas – hvad skal vi være opmærksomme på? Introduktion til øvelser, der gennem åndedræt, bevægelse, afspænding og bindevævsarbejde er med til at forløse en belastet psoas Viden om diaphragmas (åndedrætsmusklens) store betydning ift. psoas, herunder indføring i forskellige vejrtrækningsteknikker

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere