Få sat mødefacilitering i centrum - og undgå meningsløse møder - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Få sat mødefacilitering i centrum – og undgå meningsløse møder

Verden er brolagt med meningsløse møder. Kan det blive anderledes? I denne artikel sætter mødefacilitator Hanne Gullestrup fokus på dette spørgsmål.

Hanne Gullestrup
Af: Mødefacilitator Hanne GullestrupVerden er brolagt med meningsløse møder. Kan det blive  anderledes?

Hjælp, jeg havde set frem til et par timer, hvor jeg kunne få ryddet nogle bunker af vejen, men nu har nogen booket et møde i min kalender!

Moderne teknologi har på godt og ondt påvirket arbejdslivet, ikke mindst mødekulturen. For år tilbage havde den enkelte snor i sig selv og sin tid, og havde sin tid i egen hånd i form af en fysisk kalender. I dag deltager vi i et netværkssamfund, hvor dialog og innovation på kryds og tværs er en bærende værdi i arbejdslivet. Vi deltager i fysiske og digitale møder på kryds og tværs af afdelinger, fagligheder, sektorer og matrikler og råderetten og ens personlige tid er – via den elektroniske kalender – blevet fælles eje. Andre kan booke møder, hvis feltet er tomt, og er der ingen fælles ”huller”, fyger Doodleafstemninger ol. rundt, der ikke anerkender, at kalenderen tydeligvis er fuld, men presser en til at flytte på noget, så der lige kan skubbes et ekstra møde ind.   

I et netværkssamfund giver denne mulighed – for at se tid som en fælles ressource alle tager del i at fordele – rigtig god mening. Vi udfordres imidlertid af, at mødekulturen ikke har ændret sig til de nuværende forhold. Møder indkaldes og afvikles i høj grad som før vi gik ind i den digitale tidsalder. Dengang holdt vi møder, fordi det var den mest effektive måde at dele viden og information til mange i samtidighed. Møder var muligheden for at skabe fælles ståsted for det videre arbejde, introducere nye sagsgange og procedurer og træffe beslutninger, alle skulle høre og forpligte sig på. Møder måtte derfor naturligt have en vis varighed og indeholde faste punkter som ”information om…”, ”siden sidst…” etc.

I dag tilbydes hovedparten af al nødvendig viden som ”push” information (via mails) om alt af mindste relevans for vores arbejdsliv. Og vi forventes selv at hente ”pull” information om ny viden og beslutninger på intranet ol.
Vi ved, hvor vi henter dagsordener og referater, regulativer og retningslinjer og oplever slet skjult irritation, hvis vi spilder andres tid med at spørge om noget, der er sendt rundt eller kan findes med 2 klik.

Alligevel afvikles mange møder fortsat efter den gamle læst: 2 timer afsat onsdag eftermiddag, information og enetale fra mødeleder, punkter der gennemgås systematisk (muligvis kun er af relevans for enkelte af deltagerne), opdatering af deltagere, der ikke deltog sidst osv. Den faglighed, der ligger i at forvalte andres tid og arbejdsliv, når de trækkes ud af deres primære opgaver for at deltage i møder, synes at have udviklingspotentiale!

At være mødeleder i dag forudsætter en faglighed, der alt for ofte underkendes, og dermed forårsager uanet spild af menneskers opmærksomhed og andre ressourcer. Moderne mødeledelse kræver i dag kompetencer i at designe mødeprocesser, der sætter en tydelig kontekst for hver enkelt mødeform.

Eksempel: Nogle møders primære fokus er, at mennesker der skal samarbejde, må udvikle gensidig tillid ved fysisk at se hinanden i øjnene, mærke gennem sanserne hvem kollegerne er, opleve loyalitet ved at holde af og støtte hinanden i løsning af de fælles opgaver. Den type møder skal rammesættes, så man kommer i tæt dialog om det, der betyder nogen for den enkelte.

Eksempel: Nogle møders primære fokus er at sætte kød på skriftlige udmeldinger, fx nye regler eller procedurer, og sikre, at de der skal arbejde efter dem, forstår indhold og konsekvenser. Den type møder skal afvikles gennem velforberedt, pædagogisk tilrettelagt og motiverende enetale, med klare budskaber, der uden videre kan formidle videre til fraværende eller kommende, nye kolleger.

Hver eneste mødeanledning kalder på sin egen form, varighed, ledelse og indhold og rummer forskellige forventninger til forberedelse og deltagelse. Meningen med at mødes, fysisk som analogt (webmøder) styrer brugen af mødelederens traditionelle værktøjer. (Møde)lederens værktøjskasse og faglighed i at bruge denne rummer nøglen til et godt, stressfrit arbejdsmiljø, hvor møder løfter og tilfører værdi til den enkeltes løsning af kerneopgaven og møder som tomme ritualer og tidsrøvere fjernes fra listen over forhold, der stresser mennesker i det moderne arbejdsliv.

Kursus om totalkommunikation og mødefacilitering

Den 8. januar 2018 på Scandic Sydhavnen og den 11. januar 2018 på Scandic Kolding kan du møde Hanne Gullestrup, når hun sammen med Lisbeth Holdt Jørgensen afholder kurset “Skab møder med mening“.

Læs mere om kurset her eller i højre kolonne.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere