Bogen “Mundtlighed på arbejde” er bogen, du skal læse, hvis du gerne vil blive bedre til mundtlig præsentation og kommunikation i en organisatorisk kontekst!
Samtidig får du med ”Mundtlighed på arbejde – præsentationer i en organisatorisk kontekst”, som er skrevet af Christina Søgaard Jensen og Heidi Andersen, en konkret værktøjskasse til før, under og efter mundtlige præsentationer og kommunikation: oplæg, det uformelle møde, undervisning eller mødeledelse er eksempler på mundtlige præsentationer.
Du bliver som læser klogere på, hvordan du kan analysere og forstå din organisation og dens kultur, fx på individ-/gruppe-/organisationsniveau, samt hvordan din præsentation strategisk kan tilrettelægges med udgangspunkt i en analyse.
Indledningen præsenterer bogen på en god og forståelig måde – kapitlerne kan læses hver for sig, forfatterne anbefaler dog, at man læser 1. kapitel ”Kend din organisation”, som baggrundsviden til resten af bogen, hvilket jeg også vil anbefale. Kapitlet tegner udfra teoretiske perspektiver og modeller, et nuanceret billede af, hvor kompleks en organisation/kultur er.
Denne indsigt og viden skal bruges som forståelsesramme for læserens strategiske planlægning af en præsentation, da bogens grundlæggende pointe er, at alle præsentationer skal ses i forhold til den organisatoriske kontekst de indgår i.
I bogen får man bl.a. et fint overblik over, hvilke forskellige typer mundtlige præsentationer, der kan finde sted i organisationer – samt hvordan disse kan bruges strategisk. Et eksempel kunne være mødet med chefen ved kaffeautomaten, hvor man kommunikerer uformelt.
I kapitlerne 9.”Tør du stå frem?” og 10.”Når du kommer i modvind” tages der fat i nogle af de sværere ting ved præsentationer: Egen nervøsitet, når man skal stå frem, samt eventuel modstand fra medarbejdere/kolleger/en selv. Der er brugbare bud i kapitlerne til læseren på, hvordan disse temaer kan håndteres: Fx Hvordan kan modstand analyseres og forstås – og hvordan kan eventuel modstand tackles. Konkret og praksisnært, hvilket generelt kendetegner hele bogen.
Der er i bogen opsamlinger efter hvert kapitel, her kan man få overblik over indholdet i kapitlet, hvilket er hjælpsomt, især hvis man ikke læser hele bogen kontinuerligt. Bogen kan således fungere som et opslagsværk, hvor man kan finde, hvad man har brug for, i forhold til mundtlige præsentationer, uformelle som formelle.
”Mundtlighed på arbejde – præsentationer i en organisatorisk kontekst” er en letlæselig og praksisnær bog, med inddragelse af teoretiske perspektiver og modeller til organisations-/kulturforståelse og kommunikation. Alle med interesse i, og fokus på udvikling af egen kommunikation i en organisation, kan med fordel læse bogen.