Alle nyheder
Artikel

Når kommunen snakker sort ryger forståelsen

Af Pernille Steensbech Lemée, Fokus Kommunikation Den ældre herre har ansøgt sin kommune om nogle hjælpemidler, der kan gøre hans hverdag i hjemmet lettere. For at kunne vurdere mandens behov for hjælp vil medarbejderne i den relevante afdeling i kommunen gerne komme på besøg. Det skriver de til ham i et brev, og dagen for […]

text-600
Af Pernille Steensbech Lemée, Fokus Kommunikation

Den ældre herre har ansøgt sin kommune om nogle hjælpemidler, der kan gøre hans hverdag i hjemmet lettere. For at kunne vurdere mandens behov for hjælp vil medarbejderne i den relevante afdeling i kommunen gerne komme på besøg. Det skriver de til ham i et brev, og dagen for besøget oprinder. Da kommunens medarbejdere ringer på døren, sidder manden klar med ikke bare kaffe og småkager, men også et print af grundloven og den europæiske menneskerettighedskonvention.

Han har nemlig oplevet tonen i brevet så truende, at han har følt sig nødsaget til at ruste sig til tænderne til det møde, som han pga. brevets tone har forventet vil blive en magtkamp på ord og paragraffer.

Heldigvis er landets kommuner som hovedregel beriget med sympatiske og dygtige medarbejdere, og det var også tilfældet i denne situation. Så besøget endte med, at medarbejderne fik beroliget manden, kaffen blev drukket og behovet for hjælpemidler vurderet.

Historien hørte jeg fra lederen af Sundhedscenteret i en dansk kommune. Hun brugte den, da hun bød velkommen til en formiddag om at skrive godt, hvor alle medarbejdere var inviteret. I rigtig mange kommuner stiller man i disse år skarpt på kvaliteten af den skriftlige formidling. Det er der gode grunde til.

Tekster fra kommunen tenderer lovtekster og videnskabelige artikler

En af disse grunde er, at teksterne ofte er svære at forstå: Tidligere på året offentliggjorde Rigsrevisionen en undersøgelse, som Dansk Sprognævn har foretaget for dem. En såkaldt lix-beregning – en måling af tekstens sværhedsgrad – viser, at en stor del af teksterne fra kommunen er lige så svære at læse som en videnskabelig artikel eller en lovtekst.

En anden væsentlig grund til at arbejde med teksternes kvalitet er kommunens brand eller omdømme. Viser teksterne, at her er der en moderne og serviceorienteret organisation? Eller viser de snarere et billede af kommunen, der faktisk er forældet i forhold til al den modernisering, borgerorientering og effektivisering, som har fundet sted i rigtig mange kommuner? I rigtig mange tekster, jeg ser i mit arbejde med danske kommuner, støder vi på udtryk, der er fortidslevn fra svundne tider: ”Såfremt affaldet hidrører fra husstanden”, ”I tilfælde af spørgsmål til ovenstående kan der rettes telefonisk henvendelse til undertegnede” og den kryptiske og foruroligende besked fra skoletandlægen: ”Deres barn har fået foretaget sedering via rektal administration.”

Prøv selv at slå ordene op og lad fantasien tage fart i forhold til, hvordan det præcis gik til, da dit barn var til tandlæge med et hul i kindtanden.

Vejen til bedre tekster går gennem egne teknikker og værktøjer

Ingen går på arbejde for at skrive dårlige tekster. I mit arbejde i en lang række kommuner har jeg kun mødt medarbejdere, som har en stor faglig stolthed og et klart ønske om at give borgerne den bedst tænkelige service inden for de givne rammer. Så problemerne med breve til borgerne, blanketter, vejledninger, nyhedstekster osv. handler aldrig om viljen til at kommunikere godt. Det handler om fokus, redskaber og tid.

Fokus, fordi det skal besluttes fra ledelsens side, at nu kigger vi på kvaliteten af vores tekster og ser, om ikke vi kan spare noget tid og forbedre vores image, hvis vi skriver forståeligt og borgervenligt i alle vores tekster. (Og jo, man kan spare tid, fordi de bedre tekster afføder færre henvendelser fra folk, der ikke har forstået teksten, er blevet sur over teksten eller begge dele).

Redskaber, fordi det at skrive godt heldigvis ikke er en mystisk kunstart, som ganske få mestrer, men derimod et håndværk. Der er en række enkle teknikker og værktøjer, som kan forvandle en dårlig tekst til en god – uden at det kræver en revolution af lovgivningen eller giver problemer med ankestyrelsen.

Og tid, fordi der jo unægtelig skal sættes tid af til at opkvalificere medarbejderne til at skrive godt. Men min påstand er, at det er godt givet ud. Kommunikationen af kommunens afgørelser er jo blot en lille del af den samlede arbejdsgang, og hvis teksterne når alt kommer til alt er umulige at forstå eller skader relationen mellem borger og kommune, er det spild at tid ikke at kigge på teksternes kvalitet.

Du kan lære meget mere om gode tekster og kommunikation på skrift på kurset “Fra tanke til tekst” hvor Pernille Steensbech Lémee bl.a. underviser i at gøre din skriveproces mere effektiv, så du undgår spildtid ved tastaturet og hvordan du kan blive endnu bedre til at skrive klart, korrekt og overskueligt.

Læs mere om kurset – klik her

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere