Selv-medfølelse for omsorgsgivere - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Selv-medfølelse for omsorgsgivere

Hvad er selv-medfølelse, og hvorfor er det vigtigt, at omsorgsgivere har fokus på det? Det og meget mere får du svar på i denne artikel.

Helle Laursen
Af: Mindful Self Compassion ekspert Helle LaursenDet lyder lidt omvendt, ikke? Medfølelse for os selv. Det er normalt noget, vi viser andre. I manges øre lyder det nærmest lidt modsatrettet og decideret forkert at tale om medfølelse for os selv.

Se også relevant kursus: Styrk relationsarbejdet – undgå udbrændthed med Mindful Self Compassion

Men hvad er selv-medfølelse egentligt?

Det er nøjagtig det samme som medfølelse for andre, blot rettet mod os selv.  Medfølelse er generelt ønsket om at lindre eller hjælpe, når vi møder modgang eller smerte (fysisk eller følelsesmæssigt). Medfølelse er altså måden, vi reagerer på, når vi møder noget svært.

Der er tre elementer, der alle skal være tilstede for, at vi oplever noget som medfølende: opmærksomhed, venlighed og fælles menneskelighed. Lad mig illustrere med et dagligdags scenarie:

Du kommer ud af togstationen og ser en hjemløs. Langt de fleste gange går du blot forbi, men lige i dag er du OPMÆRKSOM på, at der er et menneske i nød. Samtidig mærker du et ØNSKE OM AT LINDRE eller hjælpe. Det sidste element er perspektivet af FÆLLES MENNESKELIGHED. Det betyder, at du, når du ser en hjemløs, husker, at der altid er en historie forud for det, du ser lige nu. Du ved, at det – hvis omstændighederne havde været slemme nok for dig – kunne være dig, der sad der på en måtte udenfor togstationen.

Medfølelse indeholder altid de her tre elementer.  Ellers er det ikke medfølelse. Hvis det er dig, der hænger med næbbet en periode, oplever du ikke dine venner som medfølende, hvis de sidder med næsen i mobilen, når I snakker. For så er der ikke opmærksomhed. Eller hvis de siger ’nå ja, det må du jo så klare’. For så er der ingen venlighed. Eller hvis de siger ’hey, du er vist selv ude om det’.  For så er der ikke noget alment menneskeligt perspektiv til at sætte din oplevelse i perspektiv til noget andet end dig selv.

Når medfølelse vender mod os selv, betyder det, at vi relaterer med venlighed og varme til os selv, når vi møder modgang, fejler, står midt i forandringer eller blot møder udfordringer.

Se også relevant kursus: Styrk relationsarbejdet – undgå udbrændthed med Mindful Self Compassion

Så hvorfor medfølelse for os selv?

Fordi det er nøglen til psykisk sundhed. Forskningsresultaterne i medfølelse (og især i selv-medfølelse) er eksploderet de seneste 15 år. Resultaterne er tydelige:

Jo bedre du er til at være medfølende overfor dig selv, når det er dig, der møder eller oplever noget, der er svært, jo sundere psykisk er du. Evnen til selv-medfølelse er simpelthen en buffer, der gør dig stærkere – også når du møder modgang.

Evnen til selv-medfølelse har en direkte sammenhæng til bl.a. mindre stress, mindre angst, mindre depression, færre fysiske smerter,  færre bekymringer, mindre perfektionisme og mindre angst for at fejle.

På den positive side er der direkte sammenhæng til bedre relationer, mere livstilfredshed, mere glæde, lettere ved at håndtere fysisk sygdom,  bedre selvværd, mere optimisme, mere handlekraft, mere gåpåmod, lettere ved at ’komme op på hesten igen’ i alle længerevarende processer, mere nysgerrighed, kreativitet og mere empati overfor andre.

Kort sagt er evnen til selv-medfølelse en kerneegenskab i al psykisk sundhed. Den virker simpelthen som en buffer, når vi møder modgang og udfordringer.

Se også relevant kursus: Styrk relationsarbejdet – undgå udbrændthed med Mindful Self Compassion

Selv-medfølelse, er det ikke noget, man bliver mere egoistisk af?

Næ. Hvis du er egoistisk, sætter du dig selv over andre eller din oplevelse som mere vigtig end andres. Og medfølelse indeholder jo netop elementet af fælles menneskelighed, som minder os om, at vores reaktion er som alle andres i den givne situation. Selv-medfølelse handler altså om at sætte sig selv lige med andre. Ikke over som mere vigtig. Og ikke under som mindre vigtig. Desuden viser forskningen meget tydeligt, at vi bliver mere empatiske og får lettere ved at skabe gode relationer, når vi kan være inkluderende overfor vores egen situation.

Særligt for dig, der arbejder i hjælpe- og omsorgsfag (uddannelsesområdet,  sundheds og psykiatriområdet, det sociale område), er der nogle ekstra værdifulde elementer i at træne selv-medfølelse.

Evnen til selv-medfølelse er nemlig noget, vi har med os i alle situationer, så det er ikke noget, vi har brug for særlig tid til. Ikke noget vi kun kan lave på ferier eller i weekender. Det er tilgange, redskaber og måder at relatere til mig selv på, som virker lige midt i det kaos, du måtte opleve i din arbejdsdag. Lige der hvor du bliver udfordret. Ikke bagefter.

Mange i brancher, hvor man får supervision eller faglig sparring, får at vide, at det er godt at tage tid til sig selv, at huske motion, venner, ferier osv. Selvfølgelig er det det. Men det er endnu vigtigere at kunne have sig selv med i alle situationer i hverdagen uden at lukke ned for os selv – uden at sætte os selv til side i en grad, så vi glemmer os selv. Det kan selv en lang ferie alligevel ikke rette op på, for hverdagen truer jo lige om hjørnet.

Jo bedre du bliver til at inkludere dig selv i cirklen af dem, du møder med medfølelse, varme og venlighed, jo bedre bliver du til at sætte dig selv til side og have fokus på din faglighed.

Styrk relationsarbejdet – undgå udbrændthed med Mindful Self Compassion

Vil du arbejde mere med selv-medfølelse, så tilbyder vi lige nu kurset “Styrk relationsarbejdet – undgå udbrændthed med Mindful Self Compassion“.

Vil du vide mere om Helle Laursen og hendes praksis? Du kan læse mere om hendes arbejde på hendes hjemmeside Nordic Center for Self Compassion.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere