Forskning anslår, at kun ca. 15-25 % af medarbejdere, der deltager i traditionelle efteruddannelsesforløb, anvender den nye viden efterfølgende (Wahlgren, 2015).
I mange tilfælde kan udbyttet imidlertid højnes ved i højere grad:
- At sikre tydelig forventningsafstemning før, under og efter endt uddannelse mellem medarbejder og leder bl.a. ved hjælp af opstilling af konkrete læringsmål.
- At sikre tydelig praksiskobling i undervisningsforløbet og dermed højne den oplevede relevans.
- At tilrettelægge og organisere arbejdssituationen, så det er muligt for medarbejderen at anvende det lærte under og efter endt uddannelse
- At prioritere systematisk opfølgning og videndeling.
Vi har sørget for, at vores uddannelser er designet så praksisnært som muligt, og at deltagerne løbende udfordres på at reflektere over, hvordan det nye kan implementeres i organisationen i hverdagen. Derfor vil du som deltager på vores uddannelser ofte få stillet en opgave mellem uddannelsesmodulerne. Den vil afprøve din nylærte viden og de metoder, som du er blevet introduceret til hjemme i din organisation. Når du så kommer tilbage på efterfølgende modul, har du mulighed for at sparre med underviserne og de andre deltagere om dine erfaringer og evt. problematikker, du mødte.
Som leder skal du være opmærksom på, at du kan højne dine medarbejderes udbytte af uddannelsesforløbet væsentligt ved at forholde dig til følgende spørgsmål:
- Hvad er det, du eller dine medarbejdere skal gøre anderledes efter endt uddannelse?
- Hvordan skal den nye viden, færdigheder og kompetencer komme borgeren, kollegerne og organisationen til gavn?
- Hvordan kan du som leder eller kollega understøtte den deltagende medarbejders læring undervejs?
Har du og din organisation brug for flere råd og konkrete redskaber til at højne jeres organisations udbytte af vores uddannelser, så kontakt vores konsulentafdeling på tlf. 6615 9043