“Jeg har været med til flere kommunalt arrangerede kurser i mindfulness i forbindelse med aktivering, praktik osv. og jeg har set mange mennesker komme smilende ind ad døren og efter to timer gå grædende ud.” Udtalelse fra klient
Se vores uddannelse: Kognitivbaseret Mindfulness-uddannelse.
Mindfulness gennem årerne
Mindfulness har gennem de seneste ti til femten år bredt sig fra at være en slags eksklusiv interesse for relativt få mennesker til at være noget, der med største selvfølgelighed foregår i mange større virksomheder, såvel som i servicesektoren. Man ser endda eksperimenter med at indføre milde udgaver af mindfulness i danske skoler.
Den amerikanske læge Jon Kabat-Zinn indsamlede gennem fiserne og halvfemserne betydningsfulde erfaringer i forhold til mennesker med stress. Det er da også i forhold til stresshåndtering, at metoden er blevet udbredt i Danmark. Man kan måske anskue populariteten sådan, at der er opstået et behov for at mennesker afstemmer bedre mellem indre ressourcer og ydre krav, men også at mindfulness indeholder et sæt af metoder, som kan få de psykologiske ressourcer til at vokse. Endelig ligger det i konceptet, at mennesker kommer i kontakt med et større nærvær.
Der er ikke nogen tvivl om, at man får mere kontakt med sig selv via det, at praktisere mindfulness. Mange annoncer og kursusopslag fortæller om en række af de fysiologiske og psykologiske fordele, metoden fører til. Derimod hører vi mindre om en række af de potentielle vanskeligheder, der kan opstå i kølvandet på det at praktisere mindfulness regelmæssigt. Men stilheden er faktuelt ikke gratis. Når metoden tages i brug dagligt, måske en halv eller hel time, vil psykologiske problemer blive mere mærkbare.
Se vores uddannelse: Kognitivbaseret Mindfulness-uddannelse.
Mindfulness i praksis
Mindfulness handler om mere kropsbevidsthed, bedre evne til at mærke sig selv og effekten er, at man mærker sig selv bedre – på godt og ondt. Det gælder alt muligt, lige fra aktuelle problemer i ægteskabet, til vanskeligheder i forhold til ledelse eller kollegaer på arbejdspladsen. Andre gange kommer man måske i tanke om dybe svigt eller traumer fra sin opvækst. At stilheden ikke er gratis er ikke en ny opdagelse.
Helt tilbage i firserne undersøgte to psykologer mennesker, som havde brugt mindfulnessprincipper gennem længere tid, og deres konklusion blev, at omkring halvdelen af deltagerne kom i kontakt med angst, sorg, uløste konflikter fra opvæksten etc. Aktuelt nævner flere og flere udenlandske undervisere, at nogle mennesker vil få kontakt med traumer og svigt fra opvæksten, hvis altså de har oplevelser af den karakter bag sig.
Ovenstående betyder ikke, at der skal advarsler ud i retning af, at mindfulness er farligt. I sig selv er mindfulness ikke farligt. Men det er ikke kun en effektiv metode rettet mod at reducere stress. Det er også en metode, der før eller siden vil præsentere den udøvende for nogle af tilværelsens dybe smerter. Den effekt er ikke ret ofte nævnt i litteraturen, og hvis det er nævnt som en mulighed, er der ikke hjælp til at komme videre.
Kan mindfulnessprincipper så bruges, hvis man kommer til at huske og mærke begivenheder som enten er eller som engang var plagsomme. Det kan den, men det er ikke lige meget hvordan man gør, og ofte er det nødvendigt med en sparringspartner, som kender det psykologiske landskab. Frem for blot at gå videre med iagttagelse af åndedræt eller puls, og lade hånt om de indre smerter, må der altså mere psykologisk korrekte metoder til.
Hermed menes bl.a. et bredere kendskab til forskellige slags følelser, samt fornuftige terapeutiske måder at håndtere stærke følelser på. Kort sagt, skal mindfulness ikke anvendes til at man vender opmærksomheden væk fra de psykologiske smerter. Tværtimod gælder det om at være til stede på en måde, der ikke skaber ny aflukning i forhold til følelseslivet. For at det ikke sker kan det være nødvendigt med vejledning.
Mindfulnessuddannelse
På Seminarer.dks Kognitivbaseret Mindfulness-uddannelse har vi autoriseret psykolog Anne Dorthe Hasholt som underviser. Hun vil sikre, at du lærer at bruge mindfulnessprincipperne på dig selv, og lærer hvordan, du giver disse videre til andre. Som autoriseret psykolog er hun også klar med hjælp og vejledning, hvis du skulle have komme i kontakt med følelser, du ikke vidste var der.
Kilder:
Brown K:W: R. M Ryan, J.D. Creswell (2007): Mindfulness: Theoretical Foundations and Evidence for its Salutary Effects; Psychological Inquiry, 18 (4), 211-237.
Engler, J. (2006). in Buddhism and Psychotherapy, Mark Unno (red), Wisdom Publications.
Stjernholm O & Ehrensvärd M: Efter Mindfulness, hvordan man håndterer de positive og negative effekter af mindfulness, Dansk Psykologisk Forlag, 2016.