Alle nyheder
Artikel

The Triple Focus, skolerne i Danmark og vores fælles fremtid

Af Mette Miriam Böll, ph.d.  Når folk spørger mig hvad jeg laver, svarer jeg gerne noget i retningen af ”jeg arbejder på at transformere uddannelsessystemet på globalt plan”. Det kan måske godt lyde lidt højtravende, og lad mig derfor skynde mig at tilføje – jeg arbejder ikke alene og ingen af os er ude på […]

Mettemiriam400
Af Mette Miriam Böll, ph.d. 

Når folk spørger mig hvad jeg laver, svarer jeg gerne noget i retningen af ”jeg arbejder på at transformere uddannelsessystemet på globalt plan”. Det kan måske godt lyde lidt højtravende, og lad mig derfor skynde mig at tilføje – jeg arbejder ikke alene og ingen af os er ude på at opfinde en ny ”uddannelsens dybe tallerken” som alle i verden så skal bekende sig til. Tværtimod:

I august 2014 udgav Daniel Goleman og Peter Senge en lille e-bog ”The Triple Focus – a new approach to education”. Daniel er ophavsmand til udbredelsen af følelsesmæssig- og social intelligens. Og Peter er en af verdens mest anerkendte system tænkere.

Begge har arbejdet tæt sammen med uddannelsesforskere og lærere, ledere og andre med tilknytning til uddannelsessystemet, primært i USA men med forgreninger ud i mange lande og til mange mennesker, rundt omkring på vores klode.

THE TRIPLE FOCUS KOMBINERER FØLELSESMÆSSIG, SOCIAL OG EMOTIONEL INTELLIGENS

I ”The Triple Focus – a new approach to education” foreslår de ganske enkelt at man kan kombinere følelsesmæssig, social og systemisk intelligens og have disse kvaliteter som udgangspunkt for hvordan vi uddanner vores børn.

For hvad enten vi bryder os om det eller ej, er den vestlige, industrialiserede skolemodel udbredt til stort set hele verden og overalt ser vi de samme tendenser: børn er stressede. Lærere er stressede. Skoleledere og forældre er stressede og mange steder hører vi om en gennemgribende mangel på mening og glæde med skolen som institution, fra både børn og voksne.

Peter sendte mig The Triple Focus kort før den udkom og bad mig kommentere på den. Og jeg indrømmer blankt, min umiddelbare reaktion var:

”ja, det er det her vi har brug for!”

Så da jeg blev spurgt om jeg ville følge op på bogen og undersøge om der var interesse for ideerne, var det meget nemt at sige ja tak.

Det har vi så været i gang med i 10 måneder nu, og vi er i færd med at samle et globalt netværk af forskere og praktikere, af folk der har årelang erfaring med at arbejde med et eller flere af de tre fokusområder. Et netværk af hotspots rundt omkring i verden hvor virkeligt innovative tiltag i skolerne og banebrydende uddannelsesforskning kan mødes og blive løftet af hinanden.

DET ENKLE IDEGRUNDLAG BAG THE TRIPLE FOCUS

Idegrundlaget bag The Triple Focus er enkelt:
Hvis børn reelt skal trænes til at håndtere de udfordringer de kommer til at stå overfor er de nødt til at lære:

1) at stabilisere sig selv følelsesmæssigt. At kende til de emotionelle strukturer der nemt løber af med en, så man reagerer uden at tænke sig om. At have indsigt i ens eget indre landskab, så selvindsigt, resilliens – eller ukuelighed, som vi kaldte det i gamle dage – og selvberoehed, bliver trænet og styrket.
2) at kunne indgå hensigtsmæssigt i sociale relationer, at kende til og vide af egne sociale kompetencer. At være empatisk og tolerant og på den måde at bruge kendskabet til eget følelsesmæssige landskab til at bidrage konstruktivt og bevidst til positive sociale kontakter, ikke bare i klasseværelset men også i familien og i kontakten med andre mennesker i øvrigt.
3) at have forståelse for og teknikker til at arbejde med forbundethed, indbyrdes afhængighed og komplekse sammenhænge i et større system, hvad enten det er familiesystemet, klasseværelsessystemet, skolesystemet, samfundssystemet, natursystemet eller den helt store globale sammenhæng.

VÆR MED TIL AT SKABE FREMTIDENS UDDANNELSER

I Danmark har vi rigtig meget at byde ind med i forhold til den transformation vi arbejder for.

Vi har et af de bedste uddannelsessystemer i verden, og vi har (trods alt) overskud nok til at være forandringsparate. Det skal komme af frivillighed, nysgerrighed, idealisme og engagement – og vokse af troen på det nytter noget.

Hvis ikke vi påbegynder de her processer nu, er der ingen der gør. Og så er vores børn på den, hvis vi nu skal sætte det lidt på spidsen. Det gode er at alle redskaberne, al erfaringen og de rette mennesker til at løfte opgaven findes. Det endnu bedre er, at der er en åben invitation til at være med.

Personligt synes jeg det kunne være temmelig sejt, hvis vi i Danmark blev foregangsland for det 21. århundredes uddannelse!

KONFERENCE OM THE TRIPLE FOCUS

Den 15. juni 2015 kommer Peter Senge til Nyborg og vil, sammen med forfatteren til dette indlæg, Mette Miriam Böll holde heldagskonference om The Triple Focus, og hvordan du kan være med til at tage de første skridt mod det 21. århundredes uddannelse.

Du kan læse meget mere om konferencen her – klik her

Gratis viden i din indbakke

Ønsker du at modtage lignende blogindlæg, tilbud om kurser og spændende faglitteratur til fordelagtige priser, så tilmeld dig vores nyhedsmail.

Klik her og tilmeld dig seminarer.dks nyhedsmail

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere