Men når det kommer til lederens rolle, er resultater ikke nødvendigvis ensbetydense med god ledelse. Budskabet er klart fra Ulrik Wilbek. God ledelse handler ikke kun om at skabe resultater, den gode leder er også motiverende, engagerende og nysgerrig Selv om du sagtens kan have succes og skabe resultater på den korte bane – når du aldrig hele vejen i mål, hvis du ikke samtidig tilpasser dig kulturen, motiverer medarbejderne og formår at lede på forskellige arenaer. I værste fald risikerer du nemlig, at du er den eneste i organisationen, der præsterer, mens dine medarbejdere mister motivationen og falder fra undervejs.
Tre ledertyper, tre styrker og tre svagheder
I følge Ulrik Wilbek findes der tre forskellige typer af ledere. Den faglige leder, der dyrker fagligheden og driften, men ikke interesserer sig for ledelsesopgaven. Den involverende og lyttende leder, der formår at inddrage medarbejderne, men som er konfliktsky og ikke kan tage de vigtige beslutninger eller sige fra. Og så den motiverende leder, der prioriterer både ledesesopgaverne og medarbejderne. Sidstnævnte er den type ledelse som Wilbek selv har været indbegrebet af, når han har ledt landsholdene igennem mange år.
Opbyg en kultur, hvor medarbejderne får lov til at udvikle sig, evaluer og sæt handling bag ordrene
Ledelse handler i bund og grund om motivation, og derfor er du som leder også nødt til at prioritere denne opgave. Særligt i pressede og stressede situationer er det vigtigt, du er tæt på dine medarbejdere, og at du formår at kommunikere klart og tydeligt. “Når mennesker skal præstere under pres, bliver de meget afhængige af den interne kommunikation, der foregår.”
Det gælder både i sport og på arbejdsmarkedet, at dem der vinder eller klarer de svære opgaver, er dem der kan handle og få nye idéer, når tingene spidser til. “I håndboldens verden har vi mulighed for at evaluere på, hvad der er gået skidt og godt efter hver eneste kamp. Men selv om arbejdsdagen ikke kan deles op i 2 x 30 minutter, har vi som ledere samme mulighed for at evaluere på vores præstationer” forklarer Wilbek. “Sørger vi for at gøre det og samtidig sætter handling bag – vil du ikke bare opleve, at du bliver meget mere succesfuld i din lederrolle. Du vil også få meget mere motiverede og energiske medarbejdere.” – Slutter Wilbek.