Alle nyheder
Artikel

Wedellsborg: Innovation er resultater og adfærd

Innovation er tit forbundet med forestillinger om kulørte hatte, havaii skjorter og uendelige kreative møder med masser af umulige ideer, der flyver rundt, uden egentlig at lande nogen steder. Denne forestilling er også tit garneret med en masse buzzwords og smarte begreber. Men netop denne forestilling og den fuzzynes de mange smarte begreber skaber er […]

5+1 model
Innovation er tit forbundet med forestillinger om kulørte hatte, havaii skjorter og uendelige kreative møder med masser af umulige ideer, der flyver rundt, uden egentlig at lande nogen steder. Denne forestilling er også tit garneret med en masse buzzwords og smarte begreber. Men netop denne forestilling og den fuzzynes de mange smarte begreber skaber er på ingen måde med til at gøre forståelsen af begrebet innovation nemmere.Derfor har vi taget fat i en af landets største eksperter indenfor innovation, til at forklare hvad begrebet i virkeligheden dækker over. Thomas Wedell-Wedellsborg arbejder til dagligt med innovation i internationale virksomheder og har udgivet bogen ”Innovation as Usual” på Harvard Business Press, sammen med Paddy Miller

Innovation er resultater og ædfærd

“Jeg kan godt lide at bruge en meget banal definition, der hedder: Innovation drejer sig om at skabe resultater ved at gøre noget nyt,” siger Wedell-Wedellsborg.

Der er to vigtige ideer i den definition:

1. For det første bør innovation være resultatorienteret: “Det drejer sig om at opnå de mål vi som organisation, er her for at opfylde, om det så er at løse samfundsmæssige opgaver eller tjene penge. Det er ikke kun ‘på med farveladehatten og være kreativ. Kreativiteten skal skabe resultater. Det behøver ikke være højteknologisk eller banebrydende; mindre kan også gøre det.”

2. For det andet drejer innovation sig ikke så meget om at tænke anderledes: “Det drejer sig om at handle anderledes, at ændre adfærd. Innovation bliver først håndgribeligt når man begynder at fokusere på hvad det er vi skal gøre anderledes i hverdagen – vores medarbejdere, vores ledere, vores kunder og samarbejdspartnere, og os selv, brugere, kunder osv.”

Hvem er det der skal være innovative?

“De fleste mennesker har potentiale for at være innovative. Man behøver ikke sidde i en innovationsafdeling for at finde nye måder at gøre tingene på; det er noget du kan ligegyldig hvilken rolle du har i organisationen. Man skal faktisk være forsigtig med at tro, at innovation kun hører til i en bestemt del af virksomheden; det kan hurtigt blive en selvopfyldende profeti.
Wedell-Wedellsborg mener at danskere har et en speciel godt udgangspunkt for at tænke og handle innovativt – og han løber ind i mange landsfæller i udlandet:
“- I forhold hvor lille et land vi er, så løber jeg på mange danskere der er i den intenationale forfront. Christian Madsbjerg og Mikkel B. Rasmussen fra ReD Associates har netop udgivet en bog på Harvard Business Press, om hvordan man opdager nye behov hos sine kunder. Henrik Werdelin og Philip I. Petersen fra Prehype sidder i New York og har opfundet en helt ny måde at skabe startups på. Bjarke Ingels laver banebrydende ting inden for arkitekturens verden. Der sidder mange danskere på tunge poster i innovationsverdenen.

Ifølge Wedell-Wedellsborg er vores sprogkompetencer en af grundene dertil.
“ Det lyder banalt, men det er en stor døråbner at vi er rimeligt gode til engelsk. En af de centrale ting ved innovation er at få input udefra, og det er sværere hvis man er mere ’låst inde’ i sit nationalsprog, som det f.eks. er tilfældet i et land som Spanien. Der er research der viser at folk der har levet i udlandet i mere end et år har det med at være mere kreative, simpelthen fordi de har været udsat for flere nye input.”

Manglende autoritetstro kan være nøglen til nytænkning

“En anden del er at danskere har en sund skepsis overfor al autoritet. Det slog mig da jeg kom ud i nogle andre kulturer, hvor det er sådan at hvis du sidder i et klasseværelse, så er antagelsen at underviseren er gud. Sådan er det ikke her i landet: her sætter vi gerne spørgsmålstegn ved autoriteterne og den vante måde at gøre tingene på – og det er jo lige præcist det, innovation handler om.”

Så potentialet er klart til stede – men om vi så er gode nok til at får gjort noget ved det, er et andet spørgsmål. (Senest har bl.a. Bjørn Lomborg kritiseret vores klimapolitik for ikke at fordre innovation – Læs hans blogindlæg her)

Wedellsborg mener da også at vi kan blive bedre, ikke bare på et nationalt plan men også et rent personligt plan. Som han siger:

”Innovation behøver ikke være højteknologisk eller ende på forsiden af Time Magazine. Mindre kan også gøre det. Det handler om at prøve at gøre tingene lidt anderledes, om at eksperimentere med at skabe resultater på en ny måde, og det er noget, alle kan stræbe efter.”

Du kan selv blive bedre til at implementere innovativ tankegang og handlemønstre i din organisation ved at få mere viden og praktisk inspiration på konferencen “Skab innovation i hverdagen” hvor Thomas Wedell-Wedellsborg går i dybden med innovation på daglig basis. dagen igennem bliver der rig mulighed for at få innovation ind under huden og høste viden af en af verdens førende eksperter indenfor området.

Læs mere om konferencen “Skab innovation i hverdagen – med Thomas Wedell-Wedellsborg” på websitet – klik her!

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere