Området for børn og unge er i konstant udvikling. Der sker nye tiltag, ændringer i lovgivningen, nye problematikker opstår m.m. Derfor skal du være opdateret på, hvad der rører sig. Hos Seminarer.dk stræber vi efter at være på forkant med de nyeste tiltag, brugbare redskaber samt den nyeste forskning.
Hvordan bruger du AI i dit arbejde på børneområdet på en faglig, etisk og databevidst måde?
Dét er omdrejningspunktet på dette heldagskursus med Bente Adolphsen, cand.jur. og ekspert i børnesager, samt Mint Kornum, socialrådgiver og IT-/digitaliseringskoordinator.
Når du sidder med på kurset, får du bl.a. udvidet dine kompetencer med:
Indsigt i, hvordan AI kan give dig mere tid til kerneopgaven og samtidig højne kvaliteten i det faglige arbejde Klar viden om, hvilke oplysninger du må dele i børnesager, og hvordan du håndterer fortrolige data ansvarligt ved brug af AI Værktøjer til at dokumentere klart, struktureret og formålsrettet – med afsæt i lovgivningen og med støtte fra AI Et skærpet etisk og juridisk kompas: Viden om AI-forordningen (AI Act), og hvordan du håndterer datasikkerhed, GDPR, bias og samtykke i det tværfaglige samarbejde Konkrete AI-kompetencer: Du lærer at formulere effektive prompts, bruge GPT som refleksionspartner og anvende værktøjer som ChatGPT og Copilot i praksis Øvelse i at bruge AI til f.eks. underretning, faglig vurdering, handleplan, pædagogisk refleksion eller forældrekommunikationHvordan spotter du, om et barn eller en ung bliver udsat for eller er vidne til psykisk vold? Og hvordan kan du bedst hjælpe de børn og unge, som har psykisk vold tæt inde på livet? Dét dykker vi ned i på denne kursusdag sammen med psykologerne Sidsel Linnet og Maria Højer Nannestad.
Når du deltager på kurset bliver dine kompetencer bl.a. udvidet med:
Viden om tvingende kontrol, og hvordan den genkendes i børn og unges adfærd og reaktioner Viden om, hvad det betyder for børn og unges udvikling at vokse op i en familie, hvor en voksen bruger vold mod en anden Et spørgeskema/opmærksomhedspunkter om børn og unges hjælpebehov (en hjælp til at præcisere, hvor bekymrede vi skal være) Konkrete samtaleøvelser/redskaber til samtale med børn og unge, der lever med psykisk vold Ideer og bud på, hvordan du kan beskrive egne observationer og vurderinger til myndighederOplever du børn og unge, der har svært ved at holde fokus, lytte eller gennemføre opgaver? Og vil du have viden og redskaber til at forstå, hvornår der er tale om en almindelig forstyrrelse af opmærksomheden kontra en egentlig opmærksomhedsforstyrrelse som f.eks. ADHD/ADD?
Så kom med på dette praksisnære kursus, hvor du bliver klædt på med:
En grundlæggende forståelse af opmærksomhed som kognitiv funktion Redskaber til at undersøge, hvad der kan forstyrre opmærksomheden – og hvordan en sådan forstyrrelse kan komme til udtryk Inspiration til at genetablere kontrollen over opmærksomheden Indblik i den svære skelnen mellem den hyppigt forstyrrede opmærksomhed og en egentlig opmærksomhedsforstyrrelse/diagnose Viden om, hvem du rækker ud til – og hvornår det er relevant at overveje behov for yderligere hjælpDagen igennem kommer du i skarpt selskab med speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri Tine Skipper Vesterby.
Føler du dig ofte presset, overbelastet eller mentalt på overarbejde? Glemmer du at holde pauser, eller har du måske helt opgivet dem?
Så er denne kursusdag for dig. Du får en inspirerende og lavpraktisk dag med to stærke formidlere inden for arbejdstrivsel og mental sundhed: Pia Hauge og Mads Hyldig. Gennem oplæg, øvelser og refleksion får du konkrete redskaber til at skabe en mere balanceret og bæredygtig arbejdsdag – med ro i hovedet og energi i kroppen.
Samlet udbytte for dig og din arbejdsplads:
Mindre stress og tankemylder Mere kognitivt overskud til arbejdsopgaverne Inspiration til pausekultur, du kan tage med hjem Bedre koncentrationsevne og mere energi Mere arbejdsglæde – og overskud til det, der virkelig betyder nogetHver dag har du dig selv med i dit relationsarbejde – du er det vigtigste arbejdsredskab. Det er derfor afgørende, at du forstår din krops signaler og passer på dig selv. Netop dét får du kompetencer til på denne uddannelse, så du kan trives i dit arbejde og sikre gode relationer til dine borgere/patienter.
Uddannelsen tager afsæt i neuroaffektiv udviklingspsykologi og har et særligt fokus på træning i embodiment.
I løbet af 6 dage får du bl.a.:
Konkrete metoder og øvelser til at afbalancere dit nervesystem og styrke nærvær, overblik og resiliens Effektive redskaber til at forebygge udbrændthed, omsorgstræthed og stress Skærpede relationskompetencer Viden om kroppens intelligens gennem begrebet embodiment Kendskab til grundfølelser som socialt kompas i arbejds- og hverdagslivLæs med herunder for at få mere at vide
Med uddannelsen til Certificeret metakognitiv børne- og ungecoach lærer du at afholde coachende samtaler med børn og unge med afsæt i metoder fra metakognitiv terapi.
Din faglige rygsæk bliver fyldt med ny viden og redskaber i løbet af 4 moduler fordelt på 12 dage, og hele vejen igennem kommer du i selskab med Betina Buono og Charlotte Holm – to erfarne psykoterapeuter med speciale i metakognitiv terapi og samtaler med børn og unge.
Er du klar til at finde en dybere indre ro og slippe gamle mønstre, der holder dig tilbage? På uddannelsen i “De Tre Principper” lærer du at navigere bevidst i dine tanker og følelser, så du kan opleve livet med større klarhed og mindre stress.
Gennem fem inspirerende weekender med fokus på selvindsigt og fællesskab, vil du opdage en helt ny måde at forstå dig selv og verden på. Uddannelsen kombinerer selvudvikling og praktisk viden, så du kan bruge principperne både privat og professionelt.
På forløbet får du blandt andet:
En dybere forståelse af, hvordan tanke, bevidsthed og livskraft skaber din oplevelse af livet. Viden om, hvordan du kan lytte til dit nervesystem og slippe forvrængede tanker. Inspiration til at fremme mental trivsel og indre ro – hos dig selv og andre.Tag med på en uddannelse, der forandrer, styrker og inspirerer! Læs mere om uddannelsen herunder.
Arbejder du med børn, unge eller voksne, der har en udviklingsforstyrrelse? Så bliv Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst.
Med dette kursusforløb opnår du bl.a.:
Teoretiske og praktiske kompetencer til at differentiere forskellige sensoriske udtryk fra hinanden Konkrete metoder og redskaber til at undersøge den sensoriske forståelse Konkrete metoder og redskaber til at undersøge nervesystemets aktivitetsgrad og amygadala-sensitivitet Kompetencer til at tilrettelægge relevant og bæredygtig pædagogisk intervention i pædagogisk kontekst med udgangspunkt i den enkeltes sensoriske behov, samt til at evaluere interventionens effekt og justere tiltag Konkrete praktiske øvelser til at understøtte interventionens sigteDin underviser er fysioterapeut Oliver Laage.
Varighed: 40 minutter. Se denne digitale lektion med fysioterapeut Pernille Thomsen, hvor hun zoomer ind på teenagehjernen ud fra et neurofysiologisk perspektiv.
Pris: 399 kr. ekskl. moms (498,75 kr. inkl. moms)
Linket er personligt og må IKKE deles eller videresendes. Du har adgang til den digitale lektion i 1 år fra købsdato.
Varighed: 40 minutter. Se denne digitale lektion med fysioterapeut Pernille Thomsen, hvor hun stiller skarpt på autisme set fra et neurofysiologisk perspektiv.
Du har mulighed for at downloade lektionens slides.
Pris: 399 kr. ekskl. moms (498,75 kr. inkl. moms)
Linket er personligt og må IKKE deles eller videresendes. Du har adgang til den digitale lektion i 1 år fra købsdato.
Varighed: +25 timer. For første gang kan du få samlet viden om, hvad teknologien gør ved os mennesker – og især vores børn og unge – og blive uddannet certificeret vejleder i digital sundhed for børn og unge.
Uddannelsen er en digital certificeringsuddannelse med Danmarks førende eksperter på området: Imran Rashid, Marie Brixtofte og David Madsen.
Med uddannelsen får du viden og redskaber, der bl.a. gør dig i stand til at:
Forstå digitale teknologiers biologiske, psykologiske og relationelle påvirkning Hjælpe børn og unge med at skabe hensigtsmæssige skærmvaner Vejlede i hensigtsmæssig brug af digitale teknologier på tværs af børn og unges livsarenaerSe også: Konference: Er det os eller teknologien, der styrer? – Menneskets rolle og vilkår i en digitaliseret verden
Varighed: 4 timer. Dette praksisnære digitale kursus giver dig viden om mentalisering og mentaliseringsbaseret behandling samt helt konkrete kompetencer og værktøjer til at anvende mentalisering i praksis og at udvikle mentaliseringsevnen hos børn, unge og voksne – herunder specifik viden om mentalisering og autisme og mentaliseringsbaserede metoder særligt målrettet mennesker med autisme.
E-læringskurset er udviklet i tæt samarbejde med Janne Østergaard Hagelquist & Nadjia Tamechmecht fra Center for Mentalisering og består af to moduler:
Modul 1: Om mentalisering m/Janne Østergaard Hagelquist Modul 2: Autisme og mentalisering m/Nadjia TamechmechtKurset kombinerer teori med praksis – og hele kurset bindes sammen via konkrete cases og praksiseksempler samt refleksionsøvelser. E-læringskurset indeholder også konkrete mentaliseringsværktøjer, som gør dig i stand til at anvende mentalisering i arbejdet med børn, unge og voksne direkte i din dagligdag.