Hvad skal vi stille op med børneområdet? - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Hvad skal vi stille op med børneområdet?

Skandalesager på børneområdet skal være fortid. Men hvad kan vi gøre? Det stiller juridisk konsulent Bente Adolphsen skarpt på i denne artikel.

negative tanker
Af: Bente Adolphsen, Cand. jur., juridisk konsulent, Seminarer.dkGennem mere end 25 år har vi været vidner til en lang række ”skandalesager”, hvor socialt udsatte børn ikke blot er blevet svigtet af deres forældre, men også af de myndigheder, der skulle have grebet ind over for deres skadelige opvækstvilkår. Det kan godt undre, at der til stadighed bliver ved med at dukke den slags alvorlige sager op, da området som bekendt har været udsat for en lind strøm af reformer, lovændringer, projekter og implementeringstiltag.

Se også relevant uddannelse: Specialistuddannelse for myndighedssagsbehandlere

Skiftende socialministre har bedyret, at nu skulle det være slut med at høre om børn, der ikke får den rette hjælp fra kommunen og alligevel måtte Rigsrevisionen i 2015 slå fast, at det på trods af de mange lovændringer og forskellige implementeringstiltag ikke var lykkedes de forudgående 8 socialministre at få kommunerne til at træffe lovlige og saglige afgørelser.

Der er imidlertid ikke tale om et nyere fænomen. Den store lovændring i 1993 skete også på baggrund af diverse undersøgelser, der påviste, at området allerede i 1980’erne var præget af afgørelser og indsatser, der ikke var funderet på et tilstrækkeligt sikkert oplysningsgrundlag. Lovændringen i 1993 skulle derfor mindske risikoen for magtfordrejning og vilkårlige afgørelser og dermed sikre en mere relevant hjælp til de udsatte børn og deres familier. Det ønske, kan man altså langtfra sige, er indfriet.

Hvad er der galt?

Jeg synes, vi skylder vores mest udsatte børn, at vi nu får gjort noget effektivt ved problemerne, og da stort set alle undersøgelser har peget på helt basale sagsbehandlingsmisforståelser og fejl som det gennemgående og væsentligste problem, er vi nødt til arbejde målrettet med sagsbehandling som selvstændig disciplin.

Det er de grundlæggende forvaltningsretlige principper og regler, der ikke kendes og overholdes i den kommunale sagsbehandling. Der mangler forståelse for hjemmelskrav, saglighed, proportionalitet og processuelle reglers betydning for et sagligt forvaltningsarbejde. Dermed mistes forståelsen for, at det er disse forvaltningsretlige regler, der er forudsætningen for ”den korrekte afgørelse”, som både skal sikre barnet den rette hjælp og sørge for tilstrækkelig retssikkerhed for hele familien i mødet med kommunen.

Hvis en markant bedre indsats over for de udsatte børn skal opnås, må den kommunale sagsbehandling altså ændres og forbedres ganske betragteligt. Det kan efter min opfattelse kun ske, hvis alle, der arbejder med området, enes om at ændre på forudsætningerne for de kommunale sagsbehandleres arbejde.

Det er imidlertid ikke en helt enkel opgave og hvis det skal lykkes, forudsættes både enighed, vilje og fælles indsats på flere niveauer.

Hvad kan gøres?

Én ting er helt sikker! Børnesagerne er ikke blevet mindre komplekse med årene, og der er intet, der tyder på, at de problemstillinger børn og deres familier kæmper med, bliver nemmere at håndtere fremover. Så vi skal væk fra troen på, at ”der bare skal et nyt redskab ned i værktøjskassen”, hver gang vi står over for en ny skandalesag.

Derfor må fokus rettes mod, at sikre, at sagsbehandlere kan håndtere sagernes kompleksitet på en sådan måde, at de inden for rimelig tid kan oplyse en sag relevant og tilstrækkeligt til, at ”den korrekte lovlige afgørelse” kan træffes. Det er ikke nogen nem opgave, men hvis der kan skabes enighed om problemstillingen, bør det kunne lade sig gøre.

På baggrund af mine mere end 30 års erfaring på området vil jeg pege på, hvad jeg ser som de væsentligste forudsætninger at opgaven kan lykkes.

Se også relevant uddannelse: Specialistuddannelse for myndighedssagsbehandlere

Kompleksitet som vilkår

Vi har en skov af regler og vejledninger, som naturligvis forventes overholdt og fulgt af praksis. Man behøver dog ikke bevæge sig alt for langt ind i organisationsteorierne for at forstå, at sagsbehandlingsproblemer sjældent løses ved at tilføje flere krav og regler til et område, der i forvejen har dokumenteret besvær med at overholde gældende regler og krav.

Risikoen for, at sagsbehandleren helt mister overblikket og lysten til at følge anvisninger, er stor, og en velkendt strategi i den situation er, at sagsbehandleren laver overspringshandlinger for at kunne få enderne til at nå sammen.

Med tiltagende kompleksitet og krav er der derfor stor risiko for, at sagsbehandleren – for dog at få truffet en afgørelse og ”handlet” – slækker på de mange regler og krav, bukker under for presset og hopper over, hvor gærdet er lavest.

Sagt på en anden måde foretager sagsbehandleren det, man kan kalde handlingsforkortelser i sagsoplysningen med den følge at undersøgelsesarbejdet kortsluttes, før grundlaget for at træffe afgørelse er fuldt tilstrækkeligt. På et område, hvor vore mest udsatte børn forventes at få den rette hjælp, er det naturligvis helt afgørende, at dette ikke sker.

Love og regler:

Så, der er ingen vej uden om. Kompleksiteten SKAL kunne håndteres og første og vigtigste forudsætning er selvfølgelig en lov, der er overskuelig og lever op til de krav, der er forbundet med en praktisk anvendelig lovgivning. De enkelte regler skal være klare og kunne forstås og de må ikke efterlade for megen usikkerhed, hverken om hvad der er hjemmel til eller hvilke hensyn, det er lovligt at forfølge.

Når kommunen tillægges en hjemmel, er det bydende nødvendigt, at lovgiver skaber så præcis klarhed som overhovedet muligt over, hvor langt hjemlen rækker og hvordan den forholder sig til andre relevante love og regler, så sagsbehandleren ikke efterlades i ”et retligt dilemma”.

Der er desværre en del regler i serviceloven, der ikke lever op til dette krav. Èt eksempel blandt flere er de regler, der pålægger kommunen at afholde en samtale med barnet uden at forholde sig til forældreansvarslovens regler om forældremyndighedsindehaveres ret og pligt til at træffe afgørelser på barnets vegne.

Udover de konkrete problemer, er det et grundlæggende problem, at sagsbehandleren hele tiden skal forholde sig til nye krav og regler og dermed ikke får ro til at opbygge en nogenlunde stabil praksis.

Styring af området:

Det er på tide, at vi forlader troen på, at vi får bedre socialt arbejde gennem tæt målstyring, indberetninger og udfyldelse af diverse skemaer. Under saneringen af loven kunne man derfor med fordel luge ud i en række af de specifikke sagsbehandlingskrav, der i dag måles på. Det er på tide at indse, at en afkrydsning i en rubrik ikke sikrer en korrekt afgørelse.

Det skal i stedet gennem kendskab til og forståelse for de processuelle reglers betydning for en afgørelse sikres, at disse regler bliver integreret i forvaltningsarbejdet som en forskrift, der er med til at sikre den korrekte afgørelse – og ikke som et appendix, der mest er til besvær.

Se også relevant uddannelse: Specialistuddannelse for myndighedssagsbehandlere

Uddannelse:

På trods af Børneudvalgets klare anbefalinger har vi i dag en socialrådgivergrunduddannelse, hvor klassisk sagsbehandling ikke er en selvstændig disciplin, hvor jura er afskaffet som undervisnings- og afprøvningsfag og hvor de studerende således ikke opøves eller afprøves målrettet i det at føre en journal eller træffe en (korrekt) afgørelse.

På både Diplom- og Masteruddannelsen er man gået samme vej med det resultat, at heller ikke disse uddannelser har konkret fokus på den kommunale sagsbehandling og juraens betydning i denne sammenhæng.

Det er derfor nødvendigt igen at se på studieordninger for socialrådgiveruddannelsen og denne gang tage et klart udgangspunkt i, at der uddannes til en profession, hvor det er en forudsætning og et hovedkrav, at den uddannede både har viden, kompetencer og færdigheder til at kunne forestå offentlig sagsbehandling.

Ankeinstans:

I dag har vi én ankeinstans, der løser en lang række opgaver inden for børneområdet. I denne sammenhæng optræder Ankestyrelsen, udover at behandle klagesager, også som både rådgiver, undersøger, konsulent og underviser. Der er derfor en meget stor fare for, at Ankestyrelsen så at sige bliver fedtet for meget ind i den kommunale praksis. Parret med den kendsgerning, at der i de senere år er ansat et stort antal nyuddannede jurister, har det betydet, at en række af de rådgivende svar og afgørelser, der gives i bedste fald er tvivlsomme og i værste fald er direkte forkerte.

Det er et meget stort problem for den kommunale sagsbehandler, at der således ikke er relevant hjælp at hente. Et afledt problem er naturligvis, at sagsbehandlere mister respekten for de svar og afgørelser, der kommer fra Ankestyrelsen og så er der endnu større risiko for, at kommunerne gør, hvad de selv synes, giver mest mening – og det fører som bekendt ofte til ulovlige afgørelser.

Praksis:

Det er bydende nødvendigt, at ledelsen i den enkelte kommune reelt understøtter et relevant sagligt arbejde, viser respekt for det lovgrundlag, der gælder og frisætter sagsbehandlerne til at foretage de sagligt funderede undersøgelser, vurderinger og konklusioner, der er afgørende for, at barnet og dets familie kan få den hjælp, der er behov for. Sagsbehandlerne skal styrkes i en metodisk tilgang til sagsarbejdet og i den forbindelse opøves i at internere et juridisk perspektiv i det konkrete sagsarbejde.

Hvad gør vi?

Hvis vi ønsker en markant forbedring af kvaliteten i indsatsen over for de socialt udsatte børn og deres familier, skal en række forudsætning således være til stede:

  • en forenklet og klarere lovgivning
  • fokus på sagsbehandling i grund- og efteruddannelse
  • forståelse for, at sagsbehandling skal opøves målrettet som selvstændig disciplin
  • sikring af mulighed for uvildig og saglig rådgivning til kommunerne

Herudover kan det overvejes, om der skal stilles særlige krav til ansættelse inden for børneområdet – fx en specialiseret efteruddannelse i sagsbehandling. Det kan også overvejes at indføre krav om autorisation og/eller krav om praksiserfaring fra andre typer sagsarbejde inden ansættelse inden for området.

Specialistuddannelse fra Seminarer.dk

Seminarer.dk tilbyder lige nu en Specialistuddannelse for myndighedssagsbehandlere, hvor du bliver specialiseret i at håndtere børnesager.  Uddannelsen byder på nogle af landets absolut førende specialister, så du kan være helt sikker på at få maksimalt udbytte af uddannelsen. Læs mere her. 

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere