Alle nyheder
Artikel

Systemisk tænkning i folkeskolen

Inklusion kan ikke lykkes, hvis der ikke skabes en fælles referenceramme på skoler, så personalet får kendskab og mulighed for at benytte specialpædagogiske redskaber f.eks. gennem systemisk tænkning.

Tacha Elung

Af Tacha Elung, Inklusionskonsulent og supervisor

Med systemisk tænkning danner vi en helt ny måde at anskue problemerne på, og giver os selv redskaber til at tackle den mere udfordrende hverdag i en klasse og på en skole. Den systemiske tænkning giver os mulighed for at tænke i systemerne rundt om barnet med en anerkendende tilgang.

Se relevant uddannelse: AKT-/Inklusionsvejleder

Dette kræver en fælles referenceramme hos lærere og pædagoger, da det er en anden måde at anskue problemstillingerne på. Hvordan kan vi fremme den systemiske tænkning som et grundlæggende fundament, arbejde således at barnet ikke bliver løsrevet fra den helhed, hvor problemerne opstår og derigennem skabe mulighed for at opnå ændret adfærd og øget inklusion i fællesskabet?

Folkeskolen står overfor et krav om øget inklusion

Inklusion er en dialektisk proces, hvor man respekterer og profiterer af forskelligheder, og tilpasser sig hinanden i en anerkendende tilgang. Jeg har selv været afdelingsleder på en folkeskole i Hillerød, specialpædagogisk vejleder, og i virke som konsulent tager jeg rundt på forskellige skoler i hele landet og holder oplæg, foredrag og workshops om inklusion i teori og praksis.

Igennem dette virke står jeg gang på gang overfor professionelle lærere og pædagoger, der føler, at de mangler redskaberne til at kunne inkludere børn med adfærdsmæssige problemer eller ligefrem diagnoser og har derfor svært ved at se positivt på inklusion som begreb og mener, at det er udtryk for besparelser.

Selvom inklusion, med Salamanca erklæringen fra 1994 i hånden, måske nok er brugt som et skalkeskjul for besparelser på skoleområdet, ligger der stadig en ideologi bag ved den oprindelige inklusionstanke, som bygger på, at alle børn har ret til samme uddannelse og alle elever har krav på at blive inkluderet i fællesskabet.

Indenfor den systemiske tanke, anskues adfærdsproblemer ikke som problemer der er iboende barnet. Problemet kan ikke ses isoleret fra den kontekst, barnet lever i, og adfærd er noget, der opstår og udspiller sig i relation til andre. Derfor må man arbejde med hele eller dele af systemet.

Dette frigør dog ikke den enkelte for sin adfærd. Den enkelte er aktør i systemerne og påvirker systemerne lige såvel som systemerne påvirker den enkelte. Men de mønstre og sammenhænge der er i systemet, kan være medvirkende til adfærden, ligesom det kan være opretholdende faktorer.

Opretholdende faktorer er det der holder barnet fast i dårlige mønstre. Det kan dreje sig om klassedynamikken, enkelte kammerater, familien, skole-hjem samarbejdet eller fx lærerens relation til barnet. Læreren er den vigtigste faktor i det sociale system og derfor skal vi også være parate til at se på os selv og arbejde med vores relation og perspektiv på det enkelte barn.

Det er på denne måde en kulturændring, i den danske folkeskole, både for professionelle, børn og forældre, der skal gøre os i stand til at leve op til kravet om en skole, hvor alle børn har ret til uddannelse og fællesskab.

Det er kun gennem denne kulturændring, at inklusion virkelig vil lykkes ellers er der blot tale om rummelighed. Når vi rummer – går der tid fra ”de andre børn”, når vi rummer – slider det på voksne og børn og når vi rummer – profitere hverken børnene med særlige behov, de voksne eller andre børn af det.

Derfor er det vigtigt, at der sættes ressourcer af til efteruddannelse, kurser og lign. til både personaler og ledelser i de danske folkeskoler, sådan at der skabes en fælles referenceramme på skolen og sådan at personalet får kendskab og mulighed for at benytte specialpædagogiske redskaber, omsat til almen pædagogik, der vil sætte skolen som fællesskab, i stand til at kunne navigere og undervise i en inkluderende skole, hvor både faglighed og trivsel er i fokus. Dette vil skabe en dagligdag, der vil uddanne nutidens børn til både at have stærke sociale kompetencer og et højt fagligt niveau. Vi har brug for disse børn for at kunne sikre et samfund i en højest usikker fremtid.

Se relevant uddannelse: AKT-/Inklusionsvejleder

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere