At lede engagementet - er at lede efter det! - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

At lede engagementet – er at lede efter det!

Hvordan skaber du engagement i din organisation? Det får du svar på i denne artikel fra ledelsesekspert Susanne Ploug Sørensen.

Af Susanne Ploug Sørensen

Forfatter af bogen ’Engagement i organisationer’Oplever du som leder problemer med nogle af følgende faktorer i arbejdsmiljøet

engagement
Engagement i organisationer: Oplever du som leder problemer med nogle af følgende faktorer i arbejdsmiljøet:

  • sygefravær
  • stress
  • manglende motivation
  • dårlig trivsel
  • hyppige jobskifte
  • nogen der har ”meldt sig ud”

Så er du ikke den eneste, for trods mere end 40 års forskning og lovgivning om arbejdsmiljø er der stadig problemer med de oplistede faktorer. Tilsyneladende har målinger af trivsel, stresskampagner eller tiltag, der skal reducere sygefravær ikke haft den ønskede effekt. Der skal åbenbart noget andet til. Bogen Engagement i organisationer – Indsigt og værktøjer af Susanne Ploug Sørensen giver et bud på, hvordan du som leder kan flytte fokus til engagementet og dermed mindske risikoen for sygdom, stress og mistrivsel. Hvorfor og hvordan det kan ske, bliver grundigt beskrevet i bogen om engagementet, men i artiklen her skal et af de centrale forskningsresultater om ”Organizational Commitment”, fremhæves.

Se også relevant lederdag: Ledelse i paradokser

Nedenfor i figuren ”Ledestjerne”, kan du se, hvorfor det giver mening af holde fokus på engagementet, når det gælder om at skabe forbedringer i arbejdsmiljøet.

”Ledestjerne”.

engagement

Figuren viser, at engagementet er fundamentet for vækst, motivation, trivsel/tilfredshed, og at det samtidig er en buffer for stress. Når vi er engagerede, er vi samtidig motiverede, og vi trives, mens vi godt kan trives eller være tilfredse uden at være engagerede. Måske går vi bare og passer os selv? Derfor handler det om, at sætte fokus på engagementet for med dette fokus følger de andre faktorer. Man kan kalde dem for sidegevinster ved engagementet.

Traditionelt set er man optaget af at forbedre arbejdsmiljøet ved at måle på disse sidegevinster, men problemet er, at når man fx i APV spørger til den enkelte medarbejders trivsel og stress, spørger man faktisk blot til, hvordan medarbejderen har det. Med fokus på engagementet stiller sagen sig anderledes, for det handler ikke om, hvordan vi har det, men om, hvad vi engagerer os i, for når vi engagerer os, er det altid i noget.

Vi er optaget af sager, ideer, projekter og opgaver, der skal løses, og det gælder i alle livets forhold og også i arbejdslivet. Engagementet er ikke en indre psykisk tilstand eller et spørgsmål om, hvordan vi har det, for det er rettet udad i verden i sager, vi gerne vil kæmpe for, og pointen er, at vi engagerer os der, hvor vi har tiltro til, at det nytter noget og i det, der giver mening for os. Det er denne rettethed, du som leder skal følge for at se, hvor engagementet ender. Hvad er medarbejderne optaget af, og hvordan kan du inkludere engagementet i udvikling af organisationen?

Engagement: bottom-up udvikling

Som leder ved du selvfølgelig, hvilke opgaver medarbejderne eller et team løser, og her ligger det formelle engagement, men foruden den formelle opgaveløsning sker der samtidig en uformel, som du skal interessere dig for. Fx vidste en leder ikke, at en lille gruppe undervisere mødtes til ideudveksling og faglig sparring over en middag. Gruppen var optaget at finde fælles fodslag til forbedring af elevernes skriftlige opgaver. En anden leder vidste ikke, at en gruppe medarbejdere ved frokostbordet delte viden, når de havde været på kursus, seminarer eller andet ud ad huset. De to grupper repræsenterer vækstmuligheder, for med lederens bevågenhed kunne de have været afsæt for en strategi til fælles løft af skriftligheden eller til mere systematisk videndeling. De to ledere gik glip af mulighed for den organisationsudvikling, der kommer nedefra, og forskning viser, at den er lettere at implementere.

Medarbejdere skal have følgere

I følge traditionel ledelsestænkning skal ledere have følgere, men når det gælder engagementet, skal ledere følge engagerede medarbejdere, for i engagementet ligger drivkraften til udvikling. Det gælder både den organisatoriske og den personlige. Det betyder, at du som leder skal søge efter det, der allerede er gang i organisationen som vist i de to eksempler ovenfor. Det er lidt ligesom filosofien bag nyt nordisk køkken, der baserer sig på de lokale råvarer. Du skal se engagementet som en råvare, du kan bruge i den organisatoriske udvikling, hvis den vel at mærke matcher organisationens vision, mission og værdier, og det er dit ledelsesansvar, at tydeliggøre visionen.

Udviklingen nedefra skal ledes oppefra

Hvad skal du som leder kunne, og hvad skal du gøre, for at lede engagementet? Det korte svar er, at du skal lede i betydningen søge efter det. Foruden alle dine sædvanlige lederopgaver, skal du være aktivt opsøgende for at få viden om medarbejdernes særlige engagement i deres arbejde.

  • Gå systematisk rundt i organisationen.
  • Se, lyt kom i snak, knyt kontakt.
  • Spørg nysgerrigt, anerkendende til det, du ser.
  • Forestil dig, hvordan du kan bruge det til organisationsudvikling.
  • Dan udviklingsgrupper, der kan udvikle ideer
  • Gennemfør systematiske samtaler med medarbejderne eller teams om deres engagement

Og så er din opgave den, foruden den traditionelle organisering af arbejdet, løbende at organisere opgaveløsningerne rundt om engagementet, så det bliver tydeligt for engagerede medarbejdere, at deres engagement blive set og at det indgår i udvikling af organisationen. Udvikling skal komme nedefra, og så skal den ledes oppefra, for ellers er der risiko for, at den dør.

Fremtidens nye ideer, innovation, kommer ikke ud af den blå luft. De kommer fra engagerede mennesker. Følg dem, og du vil ikke blot få organisatorisk udvikling. Du vil samtidig forbedre arbejdsmiljøet, fordi medarbejderne trives er motiverede, mindre syge og mindre stressede, når de kan se sig selv som en vigtig del af fællesskabet, hvor det værdsættes at alle bidrager til den organisatoriske udvikling.

Se også relevant lederdag: Ledelse i paradokser

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere