Positiv psykologi argumenterer for, at man også skal fokusere på alt det, der fungerer og ikke kun på det, som ikke fungerer. Det gælder også på arbejdspladsen. Skeptikerne siger: Vi er nødt til at tage os af problemerne først.Vi har spurgt Martin Seligman, grundlæggeren af positiv psykologi, om hans syn på den indvending. Det kan du høre mere om i lydklippet nederst i artiklen.
Her får du et overblik over den spændende psykologiske retning.
Seligman gør det klart, at man skal skelne mellem virksomheder, der er i krise – eller ved at forbløde som han udtrykker det – og virksomheder, hvor der er fokus på vækst, kreativitet og innovation. De sidste er de relevante, når vi taler om positiv psykologi, siger han.
Martin Seligman udtaler sig i interviewet med Seminarer.dk (hvilket dog ikke er med i dette klip) anerkendende om den amerikanske professor David Cooperrider, som har opfundet begrebet Appreciative Inquiry (AI), som også sætter fokus på styrker frem for svagheder, og derfor også bliver mødt af mange af de samme indvendinger som Martin Seligman og positiv psykologi.
Tom White, som var øverste chef i et stort telefonfirma, udtalte i 1996:
“Appreciative Inquiry kan skaffe dig langt bedre resultater end at and lede efter problemer og løse dem. Telefonfirmaer bruger enorme ressourcer på at korrigere problemer, som har en relativ lille indflydelse på vores service og præstationer. Når det sker kontinuerligt over en længere periode kan føre til en negativ kultur. Jeg er ikke fortaler for ubekymret lykke-snak. Appreciative Inquiry er en kompleks videnskab, som er designet til gøre ting bedre. Vi kan ikke ignorere problemerne, men vi er nødt til at nærme os dem fra en anden side.”1 (Her citeret fra Handbook of Organizational Behavior).
Du har mulighed for selv at høre Martin Seligman på Seminar.dk’s store konference om positiv psykologi den 19. september i år i Bella Center, København. Her vil du også kunne høre Danmarks førende autoritet inden for positiv psykologi, Hans Henrik Knoop samt filosof og erhvervsleder Morten Albæk. Læs mere om dagen her.
1. Handbook of Organizational Behavior