Krav og forventninger til ledelse ændrer sig. Måske særligt markant i disse år, hvor en række små som store og “vilde” problemer står i kø.
Usikkerhed, forandringer og værdier om, hvad der er det rigtige at gøre, er noget ledere dagligt må forholde sig til.
Spørgsmålet om, hvad lederen skal kunne, er derfor konstant til debat. Og der er mange modsatrettede meninger om fænomenet ledelse, både blandt ledere selv, hos forskere og blandt medarbejderne. Det er bestemt ikke blevet nemmere at være leder.
Der er dog nogle tendenser, som er værd at se nærmere på. Begrebet “quiet quitting” har gjort sit indtog i Danmark, flere ønsker en 4-dages arbejdsuge, flere har hjemmearbejde, hvor arbejdstid og fritid i højere grad kan flyde sammen, og blandt nogle medarbejdere er motivationen for udvikling dalende. Som leder skal du forholde dig til disse tendenser som en del af god personaleledelse, der bl.a. handler om at forstå medarbejdernes oplevelser af og reaktioner på arbejdslivet, herunder hvad der motiverer dem.
På denne kursusdag kommer vi ind på, hvordan danske ledere kan forstå nye fænomener og tendenser såsom 4-dages arbejdsuge og ‘quiet quitting’, samt hvordan ledere kan arbejde med begrebet ’psykologisk tryghed’. Ligeledes ser vi på, hvordan man skal forholde sig til det gamle begreb ’modstand mod forandring’. Måske er det på tide, at vi bliver klar over, hvad vi mener med modstand og ser på, om modstand kan blive en ressource? Der er ikke kun én måde at være en god leder på. Eksperter og forskere inden for ledelse peger på adskillige måder, man kan være en god leder på, og det kommer vi også ind på.