ADHD hos kvinder: Udfordringer, symptomer og støtte
Handicap & omsorg
Artikel

ADHD hos kvinder: Udfordringer, symptomer og støtte i det professionelle arbejde

ADHD hos kvinder kræver øget bevidsthed blandt fagprofessionelle. Denne artikel kigger på unikke udfordringer, symptomer og støtte samt muligheden for at blive certificeret ADHD-vejleder. Læs med nedenfor.

Af Seminarer.dk
ADHD hos kvinder
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) er en neurologisk lidelse, der påvirker opmærksomhed, impulskontrol og aktivitetsniveau. Selvom ADHD traditionelt er blevet betragtet som en tilstand, der primært rammer drenge og mænd, er der i de senere år opstået en stigende bevidsthed om, at kvinder også kan blive påvirket af ADHD (1). Denne artikel vil diskutere de unikke udfordringer, symptomer og støttemuligheder, der er forbundet med ADHD hos kvinder, samt hvordan fagprofessionelle kan tilpasse deres arbejde for at hjælpe kvinder, der lever med denne lidelse.

ADHD hos kvinder: Skjulte symptomer og sen diagnose

Kvinder med ADHD har en tendens til at præsentere anderledes end mænd med samme lidelse. I stedet for at udvise den typiske hyperaktivitet, kan kvinder med ADHD oftere have primært uopmærksomme symptomer, såsom problemer med at organisere, fokusere og følge instruktioner (2). Disse subtile symptomer kan være svære at identificere og kan føre til, at kvinder med ADHD ofte går udiagnosticerede eller får en senere diagnose end deres mandlige modparter.

Fagprofessionelle bør være opmærksomme på disse forskelle i symptomer og overveje en mulig ADHD-diagnose, når de arbejder med kvinder, der har vanskeligheder med at håndtere hverdagens opgaver og ansvar.

Udfordringer for kvinder med ADHD

Kvinder med ADHD kan stå over for en række unikke udfordringer i deres daglige liv. Disse kan inkludere:

  • Selvværdsproblemer: På grund af deres problemer med opmærksomhed og organisation, kan kvinder med ADHD ofte føle sig utilstrækkelige og kritisere sig selv hårdt.
  • Sociale udfordringer: Kvinder med ADHD kan have svært ved at opretholde venskaber og sociale relationer, hvilket kan føre til isolation og ensomhed.
  • Udfordringer i arbejdslivet: Kvinder med ADHD kan have problemer med at holde styr på opgaver og deadlines, hvilket kan føre til stress og vanskeligheder i deres karriere.
  • Forældrerollen: Kvinder med ADHD, der er mødre, kan opleve øget stress og udfordringer med at håndtere deres børns behov samt deres egne ADHD-symptomer.

Støtte og interventioner: ADHD hos kvinder

For at hjælpe kvinder med ADHD kan fagprofessionelle overveje følgende støtte- og interventionsmuligheder:

  • Uddannelse og rådgivning: At uddanne kvinder med ADHD om deres lidelse og tilbyde rådgivning og vejledning kan hjælpe dem med at udvikle strategier for at tackle deres symptomer og udfordringer i hverdagen.
  • Terapi: Kognitiv adfærdsterapi (CBT) og andre former for terapi kan være effektive for kvinder med ADHD, da de kan hjælpe med at ændre negativ tænkning og adfærd, samt udvikle færdigheder i tidsstyring og organisation (1).
  • Støttegrupper: At deltage i støttegrupper for kvinder med ADHD kan give en følelse af fællesskab og forståelse og hjælpe med at reducere isolation og ensomhed.
  • Tilpasning af arbejdsmiljøet: Fagprofessionelle kan arbejde sammen med kvinder med ADHD for at identificere og implementere tilpasninger i arbejdsmiljøet, såsom at give skriftlige instruktioner og deadlines, reducere distraktioner og give ekstra tid til opgaver.
  • Samarbejde med familie og venner: At involvere kvindens nærmeste netværk i støtten og interventionen kan hjælpe med at skabe et mere omfattende og effektivt støttesystem.

ADHD hos kvinder er en vigtig og ofte overset problematik, der kræver øget bevidsthed og forståelse fra fagprofessionelle. Ved at kende de unikke symptomer, udfordringer og støttemuligheder for kvinder med ADHD, kan fagprofessionelle hjælpe disse kvinder med at nå deres fulde potentiale og opnå en bedre livskvalitet. Det er afgørende at fortsætte forskningen på dette område og udvikle målrettede interventioner, der tager højde for kønsspecifikke forskelle i ADHD-symptomer og -oplevelser.

ADHD uddannelse hos Seminarer.dk – Bliv certificeret vejleder i ADHD

For fagprofessionelle, der ønsker at styrke deres kompetencer inden for arbejdet med borgere med ADHD, tilbyder vi hos Seminarer.dk en unik digital “ADHD uddannelse: Bliv certificeret vejleder i ADHD“. På dette uddannelsesforløb har du muligheden for at blive certificeret ADHD-vejleder af en af verdens førende eksperter inden for ADHD, Dr. Russell Barkley.

ADHD uddannelsen er målrettet fagprofessionelle, der arbejder med børn, unge eller voksne med ADHD. Uddannelsen giver dig indgående viden om diagnosen, så du kan vejlede personer med ADHD og deres pårørende effektivt og med forståelse for deres individuelle udfordringer. Den viden, der bliver præsenteret på uddannelsen, er den specialviden, som Dr. Russell Barkley vurderer, at du skal have for at blive certificeret ADHD-vejleder.

Ved at deltage i denne ADHD uddannelse får du adgang til nyeste forskning, praktiske værktøjer og metoder, der vil hjælpe dig med at yde den bedst mulige støtte til kvinder med ADHD, samt mænd, børn og unge, der også lever med denne lidelse. Investeringen i denne uddannelse vil gøre en stor forskel for de borgere, du arbejder med, og bidrage til en øget livskvalitet og bedre støtte for personer med ADHD og deres pårørende.

For mere information om ADHD uddannelsen og tilmelding, besøg arrangementsiden lige her.


Referencer:

Quinn, P. O. (2005). Treating adolescent girls and women with ADHD: Gender-specific issues. Journal of Clinical Psychology, 61(5), 579-587.

Waite, R. (2017). Women and attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): A narrative review of the literature. Journal of Mental Health, 26(2), 127-135. 

Piger og kvinder rammes hårdere af ADHD end drenge og mænd: Link

Relevante arrangementer

ADHD uddannelse: Bliv certificeret vejleder i ADHD
Uddannelse

ADHD uddannelse: Bliv certificeret vejleder i ADHD

Varighed: 30+ timer. På dette unikke digitale ADHD uddannelsesforløb har du muligheden for at blive certificeret ADHD-vejleder af en af verdens førende eksperter inden for ADHD, Dr. Russell Barkley.

Tager du hele uddannelsen, får du ca. 30 timers undervisning fra Russell Barkley samt danske eksperter, bl.a. psykolog Bo Hejlskov Elvén og fysioterapeut Pernille Thomsen. Sammen bidrager de bl.a. med viden om:

ADHD’s indvirkning på de eksekutive funktioner Hvordan diagnosen påvirker børn, unge og voksnes livsvilkår Indsigt i de medicinske og psykosociale behandlingsmuligheder og deres effekt Komorbide lidelser Udviklingsforstyrrelsen SCT (Sluggish Cognitive Tempo)

OBS: Du bliver certificeret ved at have gennemført minimum ét af valgmodulerne, overbygningsmodulet og have bestået eksamen.

Læs mere om den helt særlige uddannelse herunder. Udgivet: 01.12.2021

Læs mere
Digitale lektioner om ADHD
Digitale lektioner

Digitale lektioner om ADHD

Varighed: ca. 1-3 timer. Vi har udvalgt fem lektioner om ADHD, som du her har muligheden for at købe særskilt. Du finder også lektionerne i vores uddannelse til certificeret ADHD-vejleder.

Her på siden kan du købe lektionerne:

An overview Børn, fysioterapi, og ADHD Håndtering af adfærdsproblemer The 14. Best Principles for Raising a child with ADHD The other attention disorder SCT

Du kan se prisen og længden på lektionerne under de enkelte lektioner her på siden. Adgang i 1 år fra købsdato.

Målgruppe: Lektionerne er målrettet fagprofessionelle, der arbejder med børn, unge eller voksne med ADHD.  Er du som forælder/pårørende interesseret i en eller flere af lektionerne, og mener du, at du kan drage nytte af indholdet, er du naturligvis også velkommen til at gennemføre den givne lektion.

Læs mere
Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst
Kursusforløb

Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst

Fyn, Jylland & Sjælland

Arbejder du med børn, unge eller voksne, der har en udviklingsforstyrrelse? Så bliv Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst.

Med dette kursusforløb opnår du bl.a.:

Teoretiske og praktiske kompetencer til at differentiere forskellige sensoriske udtryk fra hinanden Konkrete metoder og redskaber til at undersøge den sensoriske forståelse Konkrete metoder og redskaber til at undersøge nervesystemets aktivitetsgrad og amygadala-sensitivitet Kompetencer til at tilrettelægge relevant og bæredygtig pædagogisk intervention i pædagogisk kontekst med udgangspunkt i den enkeltes sensoriske behov, samt til at evaluere interventionens effekt og justere tiltag Konkrete praktiske øvelser til at understøtte interventionens sigte

Din underviser er fysioterapeut Oliver Laage.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Legetræning – social træning for børn med autisme, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser
Kursus

Legetræning – social træning for børn med autisme, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser

Jylland

Vær med, når vi slår dørene op til dette givende kursus, hvor du lærer PLAY Project-metoden til brug i arbejdet med børn med udviklingsforstyrrelser, f.eks. ADHD og autisme. 

Både forskning og årelange erfaringer viser, at en tidlig målrettet indsats centreret om leg gør en verden til forskel for udviklingen hos børn med udviklingsforstyrrelser. 

Når du deltager på dagen, får du: 

En gennemgang af PLAY Project-metoden med alle dens stadier, metoder og principper   Viden om, hvordan legetræningen kan tilrettelægges – og hvilke teknikker der kan anvendes på de forskellige stadier    Praktiske anvisninger på, hvordan legetræningen kan komme til at fungere som en del af det daglige arbejde, og hvordan det enkelte barn kan profitere af legetræning i hverdagen   Indblik i, hvordan PLAY Project-metoden er blevet indført i to forskellige institutioner i Danmark 

 Læs mere om dagen og underviserne lige herunder. 

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere