Boganmeldelse: "Kort og godt om stress" - Seminarer

Havnegade 90, 5000 Odense C • Tlf: 66 15 90 43

Personlig udvikling
Artikel

Boganmeldelse: “Kort og godt om stress”

Så er vi klar med endnu en boganmeldelse! Denne gang er det stresscoach Lone Beier Lauridsen, som anmelder bogen "Kort og godt om stress".

Af Lone Beier Lauridsen

Boganmelder - konsulent, stresscoach, mindfulnessinstruktør og supervisor.

Kort og godt om stress

Lone Beier Lauridsen anmelder selvhjælpbogen: Kort og godt om stress. Jeg har i mit virke som konsulent og stresscoach m.m. læst mange bøger om stress, både bøger baseret på forskning, informative bøger, selvhjælpsbøger, de mere spirituelt anlagte bøger og alle med et godt formål om at oplyse, give nye perspektiver eller hjælpe stressramte.

Se også relevant kursus: Forebyg stress med udgangspunkt i metakognitiv psykologi

2. udgaven af “Kort og godt om stress” skrevet af Yun Ladegaard, Pernille Rasmussen, Malene Friis Andersen og Bo Netterstrøm har en ambition om at give et kort overblik over viden om stress, hvad man som stressramt selv kan gøre og hvor man kan få hjælp. Bogen er i sin 2. udgave fået tilføjet et afsnit om tilbagevenden på arbejdet.

’Kort og godt om stress’  er nuanceret, velunderbygget og løsningsorienteret. Den favner alt lige fra de klassiske problemstillinger med søvn, fysiske symptomer og sygemeldinger til udfordringerne med tilbagevenden på arbejdet. Som behandler, pårørende, leder eller fagprofessionel giver bogen således et rigtigt fint overblik og indblik i stress, både årsager, forebyggelse og håndtering og ikke mindst den kompleksitet, der er i at gøre noget ved en stresstilstand.

Stress og ledere

Mange ledere og stressramte har svært ved at tilrettelægge den stressramtes tilbagevenden til arbejdet. Og bogen beskriver fint det svære dilemma, hvor den stressramte ofte fanges ind i enten at ville for hurtigt tilbage eller venter for lang tid og hvor lederen enten er bange for at kræve for meget eller presser for hårdt på.  Afsnittet om tilbagevenden til arbejdet kan være et godt konkret værktøj for både ledere og evt. tillidsrepræsentanter, når de skal hjælpe en stressramt medarbejder tilbage.

Bogen adresserer også behovet for at kunne tale åbent om stress både mellem leder og stressramte samt ift. kollegerne.

Bogens største styrke er, at den faktisk favner det, at et stressforløb kan være meget forskelligt fra person til person og løsningerne ligeså. Bogens forfattere begår ikke den fejl, at angive eksempelvis motion, meditation, sygemeldinger, serier i fjernsynet eller gåture som endegyldige løsninger, men giver læseren en mulighed for selv at vurdere, hvad der giver mening for den enkelte. Og netop dette er vigtigt for en stressramt – at kunne vælge nogle små skridt, som giver mening og gør en forskel, fremfor at målet fra starten er at revolutionere hele ens liv.

Se også relevant kursus: Stresskonference for ledere

Målgruppe

Bogens primære målgruppe er dem, det er sværest at skrive en bog til. De er nemlig ramt af stress, og mange af dem lider af koncentrationsbesvær, hukommelsesbesvær og mangler ofte overblik til at kunne sortere i, hvad de skal handle på og ikke handle på. Flere har oven i købet svært ved at læse i en periode. Så ikke alle stressramte vil være i stand til at læse hele bogen, men bogen kan sagtens bruges som et opslagsværk, hvor man kan vælge kun at læse de kapitler, der giver mening.

Og bogen kan også give rigtig god mening for alle dem, der gerne vil forebygge, at de rammes af stress endnu en gang. Ved at læse den efter et stressforløb, tror jeg mange vil kunne nikke genkendende og kunne finde inspiration til, hvad de skal gøre, for ikke at havne i samme situation en gang til.

Min erfaring

Min erfaring er, at når et menneske rammes af stress, er der to ting de brændende ønsker: at forstå, hvad stress er og hjælp til at kunne handle sig ud af tilstanden. Dermed genfinder de en oplevelse af kontrol over tilværelsen samt en tro og et håb for fremtiden.

Og her er der behov for dialog:

  • Dialog med de fagprofessionelle, der kan hjælpe med at afklare og behandle stresstilstanden
  • Dialog med arbejdspladsen, der kan hjælpe en tilbage på arbejdet
  • Dialog med de pårørende om støtte og opbakning
  • Og ikke mindst dialogen med en selv om, hvordan man får truffet nogle valg så man får troen på livet tilbage igen

Og ’Kort og godt om stress’ kan være med til at kvalificere den dialog med viden og konkrete løsningsforslag.

Se også relevant kursus: Stresskonference for ledere