Boganmeldelse: Robusthed, skrøbelighed og det generøse lederskab - Seminarer
Alle nyheder

Boganmeldelse: Robusthed, skrøbelighed og det generøse lederskab

Vores kunde Henrik Christensen kommer her med en boganmeldelse af Ole Fogh Kirkebys populære bog "Robusthed, skrøbelighed og det generøse lederskab".

Robusthed, skrøbelighed og det generøse lederskab

Af Henrik Christensen, socialrådgiver Er man en af de cirka 400.000 som har set Ole Fogh Kirkeby jonglere med begreberne robusthed og skrøbelighed i den meget delte video fra Ledernes fagorganisation, så ved man allerede godt, hvis side han er på – også inden man læser bogen. Ole Fogh Kirkeby er skrøbelighedens mand. Ole Fogh Kirkeby er også kunstens mand. Skrøbeligheden er det skabende menneskes skæbne, skriver han. Skrøbeligheden er de stærke personligheders hemmelighed, fastslår den rødbede-pas farvede bogs bagside lokkende – eller truende, alt efter hvilken idealtype man selv identificerer sig med.

Se også relevant kursus: Ledelse i paradokser

Forfatteren kunne have brugt de 186 sider i bogen “Robusthed, skrøbelighed og det generøse lederskab” på at male et billede med den brede pensel af skrøbeligheden i lyse og venlige farver på den ene side af det gyldne snit og robusthedens hærgende og ødelæggende indtog på vores arbejdspladser i mørkt og dystert perspektiv på den anden. Så ville den passe ind i tidens tendens, hvor der er en modstand mod konformitet, ensretning og præstationsræs – i hvert fald i brede folkelige kredse. Hvis man dyrker en fortælling om sig selv, som én med skrøbelig kerne og veludviklet sanseapparat, så kunne man måske ligefrem ønske sig, at bogen ville bevæge sig i den retning, når man slår op på side 1. Måske ville der være lidt trøst at hente, hvis man selv oplever, at presset, tempoet og den hårdhændede arbejdsgang i en moderne velfærdsorganisation presser og klemmer. Man kunne måske ovenikøbet finde et par smarte citater at strø om sig med!

Har man sådan et ønske? Så bliver man skuffet! På den måde er der ingen hjælp at hente. I hvert fald ikke i en oplagt og forudsigelig form.

Ole Fogh Kirkebys ærinde er et andet. Godt nok bruger han tid på at fremhæve robusthedens skadevirkninger, i den fantasme-form, han hævder, at vi ofte finder i jobannoncer eller i lederes og medarbejderes forsøg på at gøre deres egen ufølsomhed legitim, og som mainstream-sælges som en fortælling om, at hensigtsmæssig robusthed gør medarbejdere mindre tilbøjelige til stress, og at skrøbelighed gør det modsatte. Men det er ikke bogens omdrejningspunkt.

Forfatteren analyserer i stedet, hvad begreber som robusthed og skrøbelighed egentligt betyder, for at se om de overhovedet dækker over nogen sandhed. Vores begrebsapparatet skal udvides.

I den forstand at man undervejs opdager nye nuancer i de to begreber, lykkes bogen rigtig godt. Og det er ret modigt gjort. Når man som læser et par gange undervejs får lyst til at klappe bogen sammen, og tænker hrmpff, men alligevel bladrer videre, så ved man, at den har ramt noget ømt og vigtigt.

Bogen opstiller både positive og negative sider ved robusthed og skrøbelighed. Det gør begreberne vægtige og indholdsrige. Man får en tydeligere referenceramme at tale sammen ud fra bagefter.

Læseren får en forståelse af den enorme belastning robustheden kan være for fællesskabet i en organisation, men bliver også præsenteret for aspekter af robustheden, som den enkelte, fællesskabet og organisationen nyder godt at. Der er robusthed, som vi har brug for, og robusthed, som bør forsvinde fra jordens overflade.

Det samme gælder skrøbeligheden. Der er – som nævnt – ingen tvivl om, at det er her forfatterens sympati er, og at han mener, at den skrøbeliges evne til at sanse og opfange det vigtige, er en kolossal styrke. Men bliver den ikke sat i spil, netop med fælleskabet, sagen eller den anden som omdrejningspunkt, så er bogens budskab, også, at så kan den udvikle sig negativt, og det kan få alvorlige konsekvenser, både for den enkeltes forhold til sig selv og til sine omgivelser. Den kan blive destruktiv, og den kan blive brugt som en personlig strategi. Se den havde man måske ikke set komme, hvis man startede første side med en forventning om, at det her handlede om den ubetingede lovprisning af det skrøbelige. Men det er en af den slags hmm-oplevelser, der kan drive læserens refleksioner på langfart. Og mon ikke de fleste vil kunne kende aspekter hos sig selv og kollegaen, både i de positive og negative former?

Idealet er ifølge bogen en robust skrøbelighed, hvor robusthed og skrøbelighed smelter sammen til den ideale medarbejder og leder. Her bliver den berigende, skabende og fælleskabsstyrkende skrøbelighed kombineret med en passende del robusthed. Det er ikke så lidt at kræve. Men solidarisk, som forfatteren absolut er med sin læser, væltes skylden ikke over på den enkelte, hvis den negative robusthed eller den negative skrøbelighed hersker. I stedet fremhæves konkurrencestaten, kollegaers indbyrdes konkurrence og individualiseret pres som årsager.

Ole Fogh Kirkebys bog hviler ikke på nogen videnskabelig psykologi, men på en kombination af eksistentiel diskurs og dagligdags menneskeopfattelse. Det er bogens styrke, at den på denne måde er flydende i sin fortælling. Det gør den læsevenlig. Som praktiker inden for velfærdsområdet kan man måske længes efter nogle eksempler fra virkeligheden til at støtte op om de mange interessante vinkler. Men det opvejes af de mange interessante tankekonstruktioner, som man kan danne sine egne billeder ud fra. Om man så tegner dem op med nyspidset blyant med sans for detaljerne, eller man tager den brede og mere overordnede pensel i brug, det er op til én selv.

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.