Boganmeldelse: SLUK af Imran Rashid - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Boganmeldelse: SLUK af Imran Rashid

Vi er klar med endnu en boganmeldelse! Denne gang er det bogen “SLUK” af speciallæge og innovationschef Imran Rashid, som bliver anmeldt. Bogen handler om, hvilken effekt den store brug af digitale medier har på vores hjerne og krop.

Sluk
Af Suzanne Lindeberg, folkeskolelærerJeg har med stor fornøjelse læst Imran Rashids bog “SLUK – Kunsten at overleve i en digital verden”. Bogen er fra start fængslende og interessant både for den digitalt erfarne og den mere digitalt famlende. Bogen er meget oplysende men også provokerende. Imran Rashid lægger ikke fingre imellem, når han tilføjer de i forvejen fem kendte risikofaktorer KRAM endnu en – nemlig det digitale informationsoverload.

Se også relevant kursus med Imran Rashid: Social eller digital?

Imran Rashid er speciallæge i medicin og til dagligt ansat som innovationschef ved Aleris-Hamlet Hospitaler. Han har gennem mange år undervist i emnet tværkulturel kommunikation i sundhedsvæsenet.

En bog i 2 dele

SLUK er inddelt i to store afsnit. Del 1. Det komplekse liv og del 2. Et liv i flow.

I første afsnit læser vi om internettets og smartphonens påvirkning af vores tilværelse. Vi læser om de sociale mediers magt og om menneskets mulige afhængighed af disse. Vi læser om hjernens overbelastning af ustandselig informationstilstrømning og påvirkning fra  div. kommunikationsplatforme, notifikationer osv. Videre beskrives også den fysiske belastning ved at være styret af sit smartphoneforbrug. Ifølge Rashid viser nyere undersøgelser, at unge tjekker deres telefon op til 150 gange i døgnet..

Første del afsluttes med Imran Rashids bekymring for fremtidens hjerner. Får vores hjerne og vores krop den nødvendige pause i en fortravlet hverdag, eller bliver vi forstyrret nat og dag af smartphonens kalden?

Hvad der kan gøres, og hvem der har ansvaret for dette, handler andet afsnit af bogen om. Det handler om Flow, et begreb med baggrund i positiv psykologi. Imran Rashid bruger begrebet som indgang til et nyt sundhedsbegreb – sundhedsflow. Sundhedsflow handler om “evnen til at kunne prioritere og forpligte sig til de dele af livet, der betyder mest for en, og samtidig fravælge eller styre forbruget af tidstyve og hurtige dopaminfix”. Afsnittet har mange bud på, hvad der kan distrahere og forstyrre os, men heldigvis også mange idéer til at SLUK-ke og dermed overleve i en digital verden.

Imran Rashids SLUK kan/bør læses af alle, der gerne vil forholde sig til digitaliseringen, og hvad den vil betyde på sigt.

Se også relevant kursus med Imran Rashid: Social eller digital?

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere