Cannabiskulturens legitimerende funktion - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Cannabiskulturens legitimerende funktion

Mange unge er ambivalente i deres syn på hash, og ofte bliver de nysgerrige påvirket af fællesskaber, hvori der ryges hash og snakket positivt omkring hash

cannabiskulturen

Af Søren Holm, ph.d. i folkesundhedsvidenskabUnges holdninger til hash (cannabis) kan ændres dramatisk gennem teenageårene, og mange unge udvikler med tiden overdrevne forestillinger om forbrug blandt jævnaldrende, lavere risikovurdering ved forbrug samt positive holdninger til hash. Ofte vil cannabiskulturen bidrage direkte eller indirekte til de unges holdningsændringer, og det vil derfor være en fordel, hvis professionelle opnår større viden om cannabiskulturens indhold og legitimerende funktion.

Se også relevant kursus: Kriminalitet, misbrug og marginaliserede unge

En del unge er ambivalente i deres syn på hash, og ofte bliver de nysgerrige påvirket af fællesskaber, hvori der ryges hash og kommunikeres positivt omkring hash. Sådanne fællesskaber kan samlet defineres som ”cannabiskulturen”. Cannabiskulturen er en subkultur indenfor hvilken, hashforbrugere deler holdninger, overbevisninger og normer. Cannabiskulturens budskaber formidles gennem forskellige medier som TV/film, musik og internettet, men også fra person til person i sociale fællesskaber. Påvirkningerne fra cannabiskulturen udgør en væsentlig risikofaktor i relation til unges hashmisbrug, fordi et jævnligt hashforbrug ofte legitimeres ved hjælp af de holdninger, der dyrkes og spredes gennem cannabiskulturen. En gennemgang af kvalitative studier har vist, at tre diskurser ofte anvendes indenfor cannabiskulturen til at legitimere hashforbrug. Disse diskurser kan defineres som ”normalisering”, ”neutralisering” og ”glorificering”.

Normalisering:

Indenfor cannabiskulturen er der ofte fokus på, hvor almindeligt og socialt acceptabelt det er at ryge hash, eller hvor nemt det er at skaffe hash. Ofte normaliseres hashrygning for at retfærdiggøre eget forbrug og overbevise andre om, at hashrygning er den del af den ”normale ungdomskultur” og en helt naturlig ting at gøre, når man er ung. Unge får derved nemt den opfattelse, at hashrygning er mere udbredt, end det i virkeligheden er. Nogle unge får ligefrem den opfattelse, at det er helt normalt at ryge hash. De tror, at flertallet af danske unge jævnligt ryger hash.

Det er vigtigt, hvad vi forestiller os om andre, fordi det påvirker vores handlinger. Hvis vi vil accepteres i en gruppe, er vi tilbøjelige til at gøre de ting, som vi tror, at de andre gør. Særligt når man er ung, forsøger man at leve op til de forventninger, som man tror, at de andre har. Så hvis den unge får den opfattelse, at de fleste unge ryger hash, så kan det betyde, at han/hun tænker, at hash er noget, der skal prøves på et tidspunkt. Det kan derfor have en forebyggende virkning, hvis man som professionel korrigerer cannabiskulturens tendens til at normalisere hashforbrug.

Neutralisering:

Vi vil typisk gerne retfærdiggøre vores handlinger, også selvom vi godt ved, at de er uhensigtsmæssige. Det er også meget normalt at forsvare usunde vaner, og vi elsker de argumenter, der kan anvendes til dette formål. Denne måde at retfærdiggøre usunde vaner på kan beskrives som en form for neutralisering.

I cannabiskulturen anvendes typisk et af følgende argumenter, når man vil retfærdiggøre hashforbrug:

  • Det er kun personer, der i forvejen er disponeret, der udvikler psykoser
  • Man kan ikke blive afhængig af hash
  • Alle unge ryger hash
  • Jeg kender en, der fint kan passe sin skole, selvom han ryger hash hver dag
  • Folk, der ikke ryger hash, stresser over alle mulige ligegyldigheder
  • Du har aldrig prøvet at ryge hash, så du ved ikke, hvad du snakker om
  • Det er også ulovligt at køre for stærkt på motorvejen
  • Det er meget mere skadeligt at drikke alkohol end at ryge hash

Glorificering:

Glorificering af hash er et udbredt fænomen indenfor cannabiskulturen, særligt på internettet men også inden for mainstream-medierne. Glorificeringen bliver bl.a. formidlet gennem musik, magasiner, film og TV. ”Smoke Weed Everyday” lyder det fra Dr. Dre og Snoop Dogg på deres single “The Next Episode”. Nummeret blev et stort hit og opfordringen til at ryge hash dagligt er efterfølgende blevet brugt i utallige sammenhænge, bl.a. som undertekst til skæve selfies på de sociale medier. Det positive syn på hash er også blevet mere dominerende i det danske mediebillede de sidste 10 år, og når Simon Kvamm tænder en joint på scenen som vært til P3 Guld, og Jesper Langberg citeres for, at hash har reddet hans liv, så går budskabet klart igennem: ”Det er fantastisk at ryge hash”.

Når hash glorificeres, er budskabet typisk, at hash er et uskadeligt naturprodukt, der kan udvide din bevidsthed og gøre dig til et mere afslappet og harmonisk menneske. På film og TV er det særligt de såkaldte ”Stoner Comedies”, der er med til at glorificere hashen. I denne genre ryger hovedpersonerne store mængder hash gennem hele handlingsforløbet, og hashrygning fremstår som både sjovt og uskadeligt. Dansk og international forskning har vist, at unge med positive holdninger til hash, også er dem, der oftest begynder at ryge hash senere i livet. De unge påvirkes af medierne, også når positive budskaber omkring hash dyrkes og spredes. Opfattelsen af hash ændrer sig gennem teenageårene, og en del unge begynder at opfatte hashrygning som uskadeligt og socialt acceptabelt. Blandt nogle unge er holdningsændringen så markant, at de ikke længere ser et problem i at ryge hash dagligt.

Se også relevant kursus: Kriminalitet, misbrug og marginaliserede unge

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere