Derfor ændrer vi os ved at udøve mindfulness - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Derfor ændrer vi os ved at udøve mindfulness

Richard J. Davidson og Jon Kabat-Zinn hævder at mindfulnessudøvere ændrer både hjernen og deres gener, når de træner mindfulness i længere tid. Se mere her.

Richard-Jon
Det er ingen hemmelighed, at mindfulnessudøvere får en positivt reaktion ud af meditation. Både i forhold til reduktion af kroppens stressniveau, men også i forhold til øget velvære. Men træning af hjernen gennem bl.a. mindfulness kan faktisk gøre en hel del mere ved din krop end først antaget. Ifølge professor af psykiatri og psykologi Richard Davidson kan hjernens plasticitet udnyttes til at få mere lykke i livet, men det stopper ikke ved hjernen. For ifølge mindfulnessguru’en og videnskabsmanden Jon Kabat-Zinn er det også bevist, at omverdenens påvirkninger ændrer ved generne.Se også relevant uddannelse: Kognitivbaseret Mindfulnessuddannelse

Men er det blot antagelser, eller er der videnskabeligt belæg for at hævde, at forholdet mellem krop og sind kan bruges til at kurere fysiske symptomer?

Når spørgsmålet om, hvorvidt vi kan ændre hjernen og kroppen ved at tænke, og om der er videnskabeligt belæg for at tro, at vi ved at ændre hjernen ved hjælp af tanker, og meditation også kan ændre fysiske symptomer, er Richard J. Davidson ikke i tvivl – Ja, det kan vi, og der er bestemte typer af evidens, der er utvedtydige, og som peger i den retning.

Davidson: Eneste vej ind i kroppen er gennem sindet

Vi ved, at der er forskellige psykosociale faktorer, der kan influere på forskellige fysiske sygdomme. Her er data skudsikkert og utvetydigt. Hvis man f.eks. sætter en asmatiker i en stressfuld situation, vil han opleve problemer med at trække vejret. Det kan måles objektivt. Tænker man over det, er hjernen, ifølge professoren, involveret. For hvordan kommer de psykosociale input ind under huden på asmatikeren og påvirker hans lunger og dermed hans åndedræt? Der er ikke andre veje end gennem hjernen og sindet, forklarer Davidson i videoen i slutningen af denne artikel.

Den anerkendelse har, ifølge Richard J. Davidson, ført til en øget åbenhed for at studere hjernen på nye måder og sammenholdt med, at vi nu har de redskaber, der skal til, for at kunne måle de mekanismer, der ligger bag eksempelvis asmatikerens respons på stress, giver det helt nye muligheder for at skabe data, der kan ligge til grund for at forske ydereligere i relationerne mellem krop og sind.

Dette fører ifølge Richard Davidson til, at hvis vi træner sindet og ændrer relationen til omverdenen, så kan vi bruge hjernen til at tjene et positivt formål. Hjernens neuroplasticitet er hverken godt eller skidt, men begge dele. Men netop det faktum, at hjernens plasticitet er “uden holdning”, gør, at man selv kan præge den bevidst, og det kan være med til at bidrage til positive ændringer.

Jon Kabat-Zinn: Vi kan også ændre generne

Dette er “the grandfather of mindfulness”, Jon Kabat-Zinn, enig i og udvider endda horisonten. For ifølge Jon Kabat-Zinn kan vi også begynde at forstå, at det ikke kun er hjernen, der er transformerbar. Vores gener ændrer sig, ligesom hjernen, i forhold til det vi udsætter dem for. Og mange af de gener, der ændres i forbindelse med eksempelvis stress, har en sammenhæng med det, vi kalder for livststilssygdomme.

Du kan se Jon Kabat Zinn og Richard J. Davidson forklare mere om forskningen i sammenhængen mellem krop og sind i denne video.        

Kogntivbaseret Mindfulnessuddannelse

Mindfulness virker! Derfor tilbyder vi også vores kognitivbaseret Mindfulnesuddannelse til vores kursister. Over 1200 personer har allerede været igennem forløbet, og det får altid store roser med sig. Vores uddannelse tager nemlig udgangspunkt i kognitiv adfærdsterapi, og som er den terapiform, der evidensmæssigt er bedst undersøgt. Mindfulness kan bruges af de fleste og kan med fordel bruges på arbejdspladsen og i arbejdet med beboere/borgere.

Ønsker du at lære Mindfulness, så tag trin 1 eller trin 1+2 af denne populære uddannelse.

trin 1 af vores uddannelse får du redskaberne til at bruge Mindfulness på dig selv, f.eks. hvis du har behov for at tage en mental pause fra hektiske hverdage. Mindfulness giver plads til mere opmærksomhed og ro i hjernen. Kun når du er til stede i den enkelte opgave, og tankerne ikke allerede er fløjet videre, vil du kunne levere det bedste resultat.

Vælger du at tage trin 2 og derved blive Mindfulnessinstruktør, får du midlerne til at kunne introducere og undervise borgere/beboere i Mindfulness efter det internationale ”8 ugers program”. Kan dine borgere/beboere ikke rumme et 8 ugers program, lærer du også, hvordan du kan dosere programmet, så det passer til deres behov. Vi sikrer, at du er helt tryg ved teorien, og at du forstår hvilke processer i hjernen, Mindfulness går ind og påvirker.

Se også relevant uddannelse: Kognitivbaseret Mindfulnessuddannelse

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere