Se også relevant kursus: Sluk børns mentale alarmberedskab
Bogen “Den sårbare hjerne” giver bl.a et indblik i resultatet af en stor amerikansk undersøgelse, der forholder sig til, hvad der sker i barnets hjerne, når den bliver udsat for “giftig stress”. Hjernens følsomhed overfor de hjernekemiske påvirkninger (som følge af stresshormoner) gør, at barnet fejlagtigt kan blive tildelt diagnoser som ADHD og depression.
I bogen findes cases, som beskriver hverdagssituationer, hvor børn bliver mødt uhensigtsmæssigt. Med belysning af disse ved hjælp af forfatterens viden om hjernens opbygning, får læseren indblik i de kognitive og følelsesmæssige følger af omsorgssvigt.
I bogen finder man endvidere en form for checkliste med tegn på traumer inddelt i 4 aldersgrupper, som kan bruges til at be- eller afkræfte, ifald man ønsker at identificere omsorgssvigt og følgemæssige skadevirkninger fra egen praksis.
Slutteligt rundes bogen af med resultaterne af et New Zealandsk forskningsprojekt, som forholder sig til den umiddelbare sammenhæng, der synes at være imellem børn betingelser i opvæksten og deres sundhedstilstand i voksenalderen.
Jeg syntes at bogen er vældig fin med beskrivelsen at hjernens opbygning, plasticitet osv.
Samtidigt finder jeg den meget årsag/virkning-agtig i tilgangen til omsorgssvigtede børns muligheder for at vokse op og træffe valg i livet.