Derfor styrker bevægelse din hjerne - Seminarer

Havnegade 90, 5000 Odense C • Tlf: 66 15 90 43

Personlig udvikling
Artikel

Derfor styrker bevægelse din hjerne

Bevægelse styrker hjernens evne til at udvikle sig, lære nyt og kan hjælpe personer med ADHD og kognitive problemer. Se video med Umahro Cadogan her.

børn og unge med handicap
Motion er sundt for kroppen, men bevægelse har også en direkte effekt på hjernen. En effekt der er til at måle og som kan hjælpe personer med problemer med bl.a. kognitive funktioner, indlæring og ADHD.Adj. professor i ernæring og funktionel medicin Umahro Cadogan, forklarer at man i nogle studier, kan se at motion får hjernen til at vokse.

Lær fra Umahro på vores kursus: Tarmbakterier – sundhed og sygdom

Hjernen vokser, når man bevæger sig

Hvis man tager folk der ikke bevæger sig og får dem til at gå, så er der dele af hjernen, der har med bl.a. kognitive funktioner og indlæring, der vil vokse. Faktisk kan visse dele af hjernen vokse helt op til 10-12% på et års tid.

Går man et skridt videre og begynder at træne struktureret en 5-6 gange om ugen af 45 – 60 minutters varighed, kan man på enkelte personer se en vækst på op til 10% i løbet af samme periode.
Det vil sige at der i motion og bevægelse ligger et andet redskab til at få hjernen til at yde mere optimalt, hjælpe folk hvis hjerne ikke fungerer helt normalt eller er meget forstyrrede. Så for en person der har en kaotisk måde at tænke på, der kan motion betyde meget.

Hjernens udvikling styrkes ved bevægelse

Der er også en sammenhæng mellem hjernens evne til at udvikle og ændre sig og motion. Umahro Cadogan forklarer at når man bevæger sig mere, så frigiver man mere af hjernens neuroplastiske kapacitet, så den bliver bedre til at forandre sig, udvikle sig og ændre sig, den bliver simpelthen mere fleksibel og modtagelig for input og indtryk.

Derudover tilføres der mere ilt til din hjerne når du bevæger dig. Samtidig med at du optager mere ilt i tidrummet du motionerer, bliver din krop også bedre til at transportere ilt rundt i kroppen og dine lunger fungerer bedre. Din hjerne er storforbruger af ilt, den bruger ca. 20 – 25% af din ilt i blodet, så ved at bevæge dig mere sikrer du at din hjerne har al den ilt den har behov for.

Lær fra Umahro på vores kursus: Tarmbakterier – sundhed og sygdom

Se Umahro Cadogan udfolde betydningen af motion og bevægelse i denne video.