Alle nyheder
Artikel

E-læring – Rikke tog digital lektion: ”For mig er det et super godt medie”

Her kan du læse om Rikke Vilains oplevelse med at tage en af vores digitale lektioner, som er en af de former for e-læring, vi tilbyder.

e-læring
Hos Seminarer.dk har vi i mere end 20 år udviklet og afholdt fysiske kurser, temadage og uddannelser. Det bliver vi ved med, men nu har vi også bevæget os ind i den digitale verden og e-læring med en række digitale produktioner, bl.a. digitale lektioner.

Ergoterapeuten Rikke Vilain er én af de første, der har taget en digital lektion hos os – nærmere bestemt om autismespektrumforstyrrelser – og vi har derfor talt med hende for at høre mere om hendes oplevelse med denne type e-læring.

Se også alle vores e-læringsproduktioner her.

 

Hvorfor valgte du at tage den digitale lektion?

 ”Jeg arbejder med folk med erhvervede hjerneskader, men vi oplever lige pt. at få folk ind, der har autistiske træk, og der er jeg fuldstændig på bar bund. Jeg har længe søgt et eller andet, hvor jeg kunne blive lidt klogere på autisme. Jeg får jeres nyhedsbrev, så der stødte jeg på lektionen, og det, syntes jeg, lød meget interessant, og jeg kunne nemt overskue måden, det foregår på. Det krævede ikke meget af mig. Jeg havde brug for noget, der var nemt og lettilgængeligt, og som jeg kunne komme tilbage til. Hvis man skal af sted flere dage på noget – det har jeg ikke tid til at få mast ind i mit arbejdsliv.

Jeg synes, det er rart, at man kan holde pauser undervejs eller stoppe eller lige spole tilbage. Det er super fint!”

 

Hvad tænkte du om kvaliteten af selve videoen?

”Det var rigtig fint! Der var god lyd, det var godt med slides undervejs, og der var overhovedet ikke noget, der hakkede.”

 

Hvad tænkte du om indholdet og udbyttet af lektionen?

“Det gav mig et indblik i en verden, som jeg ikke kender så voldsomt meget til, og det var jo det, der var formålet for mig. Jeg fik noget ny viden, og jeg fik bekræftet det, jeg vidste i forvejen, så jeg er godt tilfreds med indholdet. Der er også en hel litteraturliste, så man kan læse videre.

Det er også rigtig fint, at det ikke er flere timer, man skal sidde. Lektionen har en passende længde.” (lektionen varer ca. en time, red.).

 

Hvordan var det at finde ud af lektionen?

”Jeg fik tilsendt et link til lektionen, og så var det det. Der var ikke nogen problemer med noget!”

 

Benyttede du dig af, at du kunne pause lektionen undervejs eller se noget igen?

”Ja, der var lige en enkelt gang eller to, hvor jeg lige havde brug for at stoppe og spole lidt tilbage. Jeg skrev ikke noter undervejs, men lyttede bare, og det gode er jo, at man se det igen.

Jeg tænker, at jeg kommer til at se det igen. Der kan opstå noget, hvor jeg tænker: ”Hvordan var det nu lige?”, og så er det rart nok, at det stadig er der.”

 

Vil du anbefale andre at tage en digital lektion hos Seminarer.dk?

”Ja, det vil jeg. For mig er det et super godt medie og en god måde at tilgå læringen på, så det vil jeg helt klart. Jeg synes, det er dejligt at have sådan et opslagsværk. Nu så jeg lige en mail, I sendte ud, hvor jeg så, at der var flere digitale lektioner, og de kunne da også være interessante!”

 

Se også alle vores e-læringsproduktioner her.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere