´En plan sammen med borgeren´ - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

´En plan sammen med borgeren´

Seminarer.dk har taget en snak med Helsingør Kommune om kommunens erfaringer med Frikommuneforsøget ´En plan sammen med borgeren´. 

En plan
Ledelsesstafetten er sendt videre til Helsingør Kommune, hvor Seminarer.dk har interviewet Lotte Marie Thygesen, leder af Sammenhængende Borgerforløb og Familier (lederen er nu Nini Lolle) samt projektleder Pernille Svärd, Center for Erhverv, Politik og organisation om kommunens erfaringer med Frikommuneforsøget ´En plan sammen med borgeren´. 

Hvad omhandler frikommuneforsøget: ”En plan sammen med borgeren” i Helsingør Kommune?

Frikommuneforsøget i Helsingør Kommune går ud på at undersøge, hvordan man bedst muligt kan give borgere med komplekse sagsforløb en sammenhængende og koordineret indsats under en plan.

Det betyder at:

  1. Der udarbejdes én samlet handleplan sammen med borgeren
  2. Borgeren har få og overskuelige indgange til kommunen og få kontakter
  3. Der arbejdes med systematisk måling af borgerens progression og med en feedbackkultur, hvor borgeren løbende vurderer indsatser og samarbejde
  4. Mål og opgaveløsning integreres på tværs af kommunens fagområder med sigte på kontinuitet og sammenhæng

Udover fordelene for borgeren, er det også forventningen, at den nye arbejdsmåde vil medvirke til at reducere dobbeltarbejde i kommunens sagsbehandling og reducere udgifterne ved en optimering af sagsforløb. Bl.a. kan borgeren komme hurtigere i gang med indsatser og hermed hurtigere godt videre i eget liv.

I Helsingør Kommune er der sammenhængende forløb for fem forskellige målgrupper:

  1. Familier
  2. Voksne med en rusmiddelproblematik
  3. Unge, der har behov for en koordineret indsats i forbindelse med overgang til ny lovgivning ved 18 år
  4. Unge med sociale udfordringer og udfordringer med uddannelse eller job mv.
  5. Borgere med erhvervet hjerneskade (endnu ikke opstartet)

Alle forløbene er kendetegnet ved, at medarbejderne arbejder tæt sammen på tværs af fagområder og på tværs af funktioner under en plan. Samarbejdet er organiseret forskelligt, nogle arbejder fuldtids med de sammenhængende forløb fra samme adresse og andre mødes løbende i netværk, der handler om udvalgte borgerforløb. Alle arbejder med tværgående ledelse og med fælles metoder til at inddrage borgeren, herunder bl.a. FIT (Feedback Informed Treatment) og Inddragende netværksmetoder.

Citat: Projektleder Pernille Svärd, Center for Erhverv, Politik og organisation

Se også relevant kursus: Én borger – én plan

Hvad kræver det som leder at lede sådan et forsøg?

Som leder af frikommuneforsøget har det været nødvendigt, at få kendskab til det tværfaglige område, som er omfattet af projektet. Lovgivningsmæssigt, dokumentationsmæssigt, og kulturalt er det i vores tilfælde tre kulturer, der skal flyde sammen, for at borgeren oplever sammenhængen i den indsats, de tilbydes. I det sammenhængende borgerforløb for Familier, som jeg er leder af, er alle medarbejderne (12 stk) fuldtidsbeskæftigede i projektet. Dette har på mange måder gjort det lettere for mig som leder at arbejde med udvikling af kulturen i personalegruppen. Som leder er det vigtigt, at du i alt det, du foretager dig, signalerer, at alle faggrupperne er lige vigtige, og at de er jævnbyrdige. Dette er en læring, som skal ses i den struktur, der laves for eksempelvis møder, teams omkring familierne, arbejdsopgaver mm. Netop ligeværdigheden samt at de tre fagligheder tilsammen styrker den indsats og det tilbud, vi yder til familierne, mener jeg har en kæmpestor betydning for succes i opgaveløsningen, men også for at arbejdsmiljøet er godt, og at alle trives og udvikles via deres arbejde. Dernæst har det været nødvendigt at turde ”gå på kanten”. Mest af alt fordi vi udgør et projekt, hvor der lægges op til, at vi hos borgerne skal finde uopdagede ressourcer, som også skal bidrage til, at vi lykkes i indsatserne, og borgeren er aktive i deres egen plan.

En afgørende ting, du som leder skal erkende, er, at du ikke besidder alle faglighederne, og at dette betyder, at medarbejderne er fagligt stærkere, end du selv er.

Citat: Lotte Marie Thygesen, leder af Sammenhængende Borgerforløb og Familier

Hvad kræver det af medarbejderne?

Som medarbejder skal du turde give slip på egen faglighed og kunne se fordelen ved, at flere fagligheder er på spil. Du skal også kunne se borgerens perspektiv samt deres ressourcer og muligheder for udvikling. Du skal  kunne tage beslutninger og vurderinger, som ligger uden for dit oprindelige fagområde og alligevel holde fast i egen faglighed. Dernæst skal du i høj grad være selvledende og kunne kapere stort informationsflow, da medarbejderne arbejder meget tæt omkring familierne og dermed dagligt får står mængder af informationer fra hinanden. Du skal også kunne tænke strategisk således, at faglighederne kommer i spil, hvor det giver mening og der, hvor de eventuelt kan aflaste andre fagligheder. I praksis betyder dette, at der eventuelt kan laves beskæftigelsesrelaterede opgaver samtidig med det pædagogiske udviklingsarbejde. Dette fordrer, at du som medarbejder ønsker udvikling, er parat til feedback, og at andre har meninger om dit fagområde, samt at du er klar til at gå nye veje, hvis det der er iværksat ikke har effekt.

Citat: Lotte Marie Thygesen, leder af Sammenhængende Borgerforløb og Familier

Hvilken læring har der været undervejs?

En markant læring har været, at det at indtænke beskæftigelsesdelen i familiesager er af kæmpe betydning for de indsatser, der sættes i gang samt deres succesrate. At der på tværs kan koordineres, således at vi sikrer succes i familierne. At det, at forældrene er i beskæftigelse el.lign, har en meget stor betydning for hele familiens trivsel, og at det, at være inkluderet i erhvervsliv eller (det almene) studieliv, har en meget stor betydning for følelsen af fællesskab og trivsel hos forældrene, og hvorledes dette smitter af på børnene. Så ofte tænker vi beskæftigelse før noget andet i forhold til de familier, der er i vores projekt.

En anden læring har været, at netop vores tværfaglige samarbejde kan afkorte den proces, der kan være fra en sag startes, til vi rent faktisk går i gang med indsatser. Vi kan også hele tiden justere indsatsen med familierne, da vi er i samme hus, og familierne kommer i huset jævnligt.

Vores uformelle rammer, som ikke ligner en kommuneramme, tænker vi har betydning for den indstilling, som familierne møder os med. Eksempelvis taler de om Kommunen som noget, der ligger udenfor vores hus.

Citat: Lotte Marie Thygesen, leder af Sammenhængende Borgerforløb og Familier

Hvilke udfordringer har der været indtil videre inden “En plan”?

At de faglige systemer uden for os er langsommelige, herunder det psykiatriske system specielt, når det er koblet til rusmidler.

At dokumentation og faglige digitale systemer ikke taler sammen, hvilket betyder, at vi har flere parallelle systemer, vi arbejder i, men dette fylder mindre, end vi troede, da vi startede projektet. Der er absolut flest fordele ved at lave sammenhængende borgerforløb.

Citat: Lotte Marie Thygesen, leder af Sammenhængende Borgerforløb og Familier

Se også relevant kursus: Én borger – én plan

Missede du en tidligere staffet? Find dem alle i vores arkiv lige her!

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere