Derfor skal din skole deltage på inklusionsledelse og -udvikling i praksis - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Derfor skal din skole deltage på inklusionsledelse og -udvikling i praksis

Få indblik i hvorfor ledere og ressourcepersoner burde deltage i temadagen "Inklusionsledelse og -udvikling i praksis", og hvad I får med hjem.

Thomas Gerstrøm
I forbindelse med vores temadag “Inklusionsledelse og -udvikling i praksis” har vi talt med en af dagens undervisere Thomas Gerstrøm, der tidligere har arbejdet som både lærer og skoleleder.På temadagen sætter Thomas Gerstrøm fokus på behovet for at udvikle et strategisk og pædagogisk ledelsesperspektiv. Nedenfor fortæller Thomas, hvorfor ledere og ressourcepersoner samt hvad de får ud af at deltage.

Hvorfor skal man som leder deltage på dette kursus?

Vi stiller skarpt på, hvorfor inklusion er en kerneopgave i skolen og i skoleledelse, og hvordan det bliver muligt at sætte målene, at prioritere ressourcerne, at sikre kvaliteten, at udvikle kompetencerne og at skabe rammerne for trivslen.

Dvs. at udvikle og styre hele læringskæden fra ledelse til elev via program- og procesledelse. Vi giver dels overblik over de strategier og programmer, der er de mest effektive at bruge og hands-on eksempler på, hvordan skoleledelsen kan arbejde med inklusion i samarbejde med forvaltning, øvrige skoleledelser, ressourcecenter og lærerne. Vi giver desuden hands-on eksempler på, hvordan skoleledelsen kan få professionaliseret deres personale, gjort det til en naturligdel af lærernes/ pædagogernes hverdag at få set på sin undervisningspraksis og få feedback på den samt lære nye måder at undervise på og være sammen med børnene på.

Hvorfor skal man som ressourceperson deltage på dette kursus?

Det er vigtigt, at man som ressourceperson deltager, da vi stiller skarpt på, hvordan ressourcepersoner kan være med på det strategiske indsatsområde og bidrage til dette. Vi ser desuden på, hvordan de kan udvikle ressourcecentre og nye måder at vejlede på. Det inkluderer, at vi giver ideer til nye måder at samarbejde med andre ressourcepersoner på samt samle viden og blive eksperter på forskellige inklusionsfelter.

Hvorfor er det vigtigt, at både ledere og ressourcepersoner fra samme skole deltager?

De skal se hinanden som samarbejdspartnere, der vil det samme, men har forskellige opgaver. Desuden kan de på dagen få koordineret, hvad de skal gøre som det første, når de er tilbage på skolen igen.

Hvorfor bliver ledere og ressourcepersoner delt op, når I laver workshops, og hvorfor skal man deltage i “den andens” workshop efterfølgende?

Hver workshop rettes specifik mod målgruppen til at skabe forståelse, viden og læring på egen målgruppe og på den anden målgruppe. Da ledere har andre fokuspunkter end ressourcepersoner og vice versa, bliver I på begge workshops delt op i to hold. Senere på dagen skifter I så workshop, så I får hinandens perspektiv med i den videre proces. Inden I går hjem, får I mulighed for i plenum at samle op på vigtige pointer.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere