Livshistorien – dit mentale DNA! - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Livshistorien – dit mentale DNA!

Læs her, hvorfor livshistorien er et vigtigt element for arbejdet med personer, som er ramt af f.eks. demens eller hjerneskade.

Af Hanne Gullestrup

Cand. mag. retoriker med ekspertise inden for kommunikation og samarbejde.

naturterapi

Forestil dig, at du pludselig rykkes op med rod og plantes i et nyt land – i ukendte omgivelser og blandt fremmede. Din velfærd er afhængig af, hvad disse fremmede finder rigtigt og forkert. Forestil dig, at når du synes at genkende en af disse fremmede, er denne ude af billedet igen, og du konfronteres med en ny fremmed. Forestil dig, at en fremmed skal gøre alle de ting for og med dig på den måde, som den fremmede finder rigtigt. Den fortrolighed med ting omkring dig, som ligger indlejret i din krop, er fjernet med et snuptag, og dit døgn er fyldt med fremmede hænder, stemmer, berøring, lugte og lyde…

Se også uddannelse i neuropædagogik

Dette er virkeligheden for de mange af vores medmennesker, som pga. demens, hjerneskade eller andre årsager over kort tid fravristes sin integritet og selvstændighed for at blive andre menneskers arbejdsopgave. Og så undrer vi os, når de råber, slår fra sig og forsvarer sig! Værdighed for et menneske er bl.a. at bevare sin integritet: dvs. selvbestemmelse og handlefrihed i sammenhæng med de værdier, man hidtil har levet sit liv efter. I et af de mest sårbare tidspunkter i livet forventer vi den største forandringsparathed!

Livshistorien

Livshistorien – eller snarere livshistorier – er et af de greb, du som fagperson og medmenneske kan bruge for at skabe tryghed omkring et kognitivt svækket menneske ved at fastholde og vedligeholde dennes tryghed i sig selv. Livshistorier i flertal, fordi vi skaber et væld af historier knyttet til hver eneste relation, vi bygger op og bryder gennem livet.

Familie, venner, kolleger, naboer, offentlige personer, fiktive figurer (romanhelte fx) osv. Alle disse historier fletter ind og ud af hinanden og holdes sammen af ”en gennemgående fortælling”, nemlig fortællingen om, hvem vi er, og hvad vi er til for. Gennem livet opstår mønstre for, hvilke elementer fra de utallige små fortællinger, vi vælger ud for at ”tykne” den gennemgående fortælling om os selv. Er det historien om mig selv som fighter, offer, frelser eller skurk, der danner kernen i mine valg? Hvilke begivenheder, som jeg deltog i eller bevidnede, fandt jeg væsentlige at tage med i min gennemgående fortælling om mig selv? Hvilke sejre, glæder, tab og skuffelser?

Nogle husker intet fra deres barndom, andre kan i detaljen erindre alt: lugte, stemninger, lyde, ord… Nogle folder sin historie ud fra en enkelt begivenhed, ”point of no return”, andre folder den ud som en række begivenheder, der betingede hinanden: Den dag bomben sprang, dén dag jeg blev student, dén dag jeg mistede mit barn, dén dag jeg fik tilbudt dette job…

Ingen tilgang til et menneskes livshistorie gælder alle. Dét, vi har fælles, er, at livshistorien – med alle dens understrømme af fortællinger – udgør hoveddelen af vores oplevede identitet. Jo ældre vi bliver, des større bliver fortællingens betydning. Resten af identiteten genskabes hver morgen i mødet med min mødige krop og alle rynkerne, mit drilske ben, min store – eller manglende – familie etc.

Det professionelle arbejde

Vi kan altså ikke forstå livshistorien som et mekanisk ”redskab”, der er ens for alle – som en dåseåbner lukker op for skattekisten – men mere som en måde at være sammen på. I stedet for at være en ”fremmed”, kan du være en relation, der skriver dig ind i en ny underfortælling i borgerens liv. Du kan komme til at ”høre til” i fortællingen som et menneske, der for en tid deler skæbne og liv med hovedpersonen.

Det handler om, hvorvidt du – med din tilstedeværelse – er i stand til at tilskrive mening til borgerens livshistorie eller fragmenter af den. Terapeutisk arbejde med livshistorien tjener det formål at skabe oplevelsen af værdighed og integritet i et dybt afhængigt menneske. Med den tilgang er det både udfordrende og sjovt at arbejde med livshistorie.

Se også uddannelse i neuropædagogik

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere