Alle nyheder
Artikel

Løs din kerneopgave – del 1

Hvad er en kerneopgave og hvad er en arbejdsopgave? Hvordan får vi løst vores kerneopgave? Det får du svar på i denne artikel!

forandringsledelse kurser
Af: Morten Christensen & Anders SenecaKend din kerneopgave! Sådan lød vores budskab med bogen af samme titel for år tilbage – og opfordringen blev hørt. Mange arbejdspladser har rettet fokus på kerneopgaven. Der afvikles temadage og workshops, der laves definitioner, der printes plakater, og organisationer omstruktureres. Hverken æren eller skylden for disse aktiviteter er vores, alene. Men det er ikke nok at kende kerneopgaven. Vi skal løse kerneopgaven.

Hvad betyder det så?

Jo, det betyder, at vi skal arbejde mere praksisnært med kerneopgaven. Det fordrer løbende strategiske og praktiske overvejelser over, hvad vi helt grundlæggende skal lykkes med på arbejdspladsen, og hvordan vi gør det bedst muligt. Vi oplever, at der er behov for at skelne mellem, hvad der er arbejdsopgaver, og hvad er kerneopgaven. Vores arbejdsopgaver beskriver, hvad vi hver især gør. Vores kerneopgave beskriver, hvad vi sammen skal lykkes med. Vores oplevelse er, at langt de fleste arbejdspladser har styr på arbejdsopgaverne.

Og det er typisk også det, der fylder i lederens og medarbejderens hverdag. Medarbejderen ved, hvad hun laver, hvordan hun laver det – og får det dokumenteret, inden hun går hjem. Lederen leder med fokus på, at medarbejderen skal løse arbejdsopgaverne. Men spørgsmålet er, om der også på arbejdspladsen er en fælles forståelse af, hvorfor man løser lige præcis de arbejdsopgaver?

Kerneopgave

Kerneopgaven beskriver arbejdspladsens formål. Eller det man kunne kalde den samlede effekt af vores arbejdsopgaver. Vi løser kerneopgaven ved at løse de rigtige arbejdsopgaver på den rigtige måde. Kerneopgaven er på den måde løftestang for, at vi bruger tiden og ressourcerne på den rigtige måde. Det er et prioriteringsværktøj. Og det er netop her, at kerneopgaven bliver værdifuld.

Kerneopgaven handler ikke om endnu mere detaljerede arbejdsbeskrivelser, manualer og instruktioner, men derimod om mening og motivation. Den enkelte arbejdsplads skal arbejde aktivt – det sker nemlig ikke automatisk – med at skabe mening og dermed fælles motivation. En motivation der bygger på den fælles forståelse af effekten, som vi skaber sammen med dem, vi er sat i verden for.

Læs mere i del 2

Din kerneopgave skal løses – men hvordan? På de to temadage i oktober og november “Løs din kerneopgave” vil vi præsentere vores bud på, hvordan man kan styrke arbejdet med at løse kerneopgaver. Det sker ved at fokusere på to faser: operationalisering og optimering af kerneopgaven. Læs en uddybning af de to faser i Løs din kerneopgave – del 2.


Morten Christensen er cand. soc. i politisk kommunikation og ledelse fra CBS og er i dag partner i udviklingsbureauet BETA. Anders Seneca er forfatter, foredragsholder og direktør i Dogmekompagniet. Anders har uddannelser i statskundskab og antropologi.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere