Omsorgsfulde klasseværelser giver akademisk succes - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Omsorgsfulde klasseværelser giver akademisk succes

The Triple Focus danner rammen om god læring og skaber omsorgsfulde klasseværelser. Læs hele artiklen her om omsorgsfulde klasseværelser.

Øje400

Omsorgsfulde klasseværelser er vigtige! Der er en bevægelse igang i uddannelses og undervisningsmiljøer verden over, der drejer sig om børn og unges karakterdannelse og trivsel i bl.a. undervisningsmiljøer, såsom folkeskolen ungdomsuddannelser eller lignende.

Se også relevant kursus: Børns leg og dannelse

Folkeskolens trivselsrapport viser at det er på høje tid, at sætte børnenes trivsel i fokus og samtidig kan folkeskolereformen nu også mærkes på landets lærerværelser, hvor en betydelig del af lærerstanden går ned med stress eller andre stressrelaterede sygdomme.

Det er vel ikke for meget at mene at der er brug for en anden måde at tænke skolen på. En måde der giver plads til at vi kan lære så meget som muligt, opfylde de krav om eksempelvis den åbne skole, og samtidig blive bedre rustet til at leve i livet, sammen med andre, både for elever og for lærere.

Daniel Golemann, der sammen med systemtænkeren Peter Senge, er ophavsmand til et nyt læringsperspektiv, mener ikke, det er nok at få børn til bare at lære om etik, fordi vi har brug for at synliggøre vores etiske overbevisninger. De skal lære at have etik, at handle etisk og have empati.

Empati er grundlaget – ægte empati

Det hele begynder med børnenes empati og medfølelse – en evne der kan læres, ligesom andre af skolens fokusemner, som matematik og dansk. Empati skaber omsorgsfulde klasseværelser.
I The Triple Fokus beskriver Daniel Golemann tre hovedgrupper for empati og vigtigheden af at kunne behærske disse grupper.

Der er tre hovedgrupper af empati, hver især involverer de forskellige sæt af hjernens kredsløb.

Den første er kognitiv empati: at forstå, hvordan andre mennesker ser verden, og hvordan de tænker over den, og forstå deres perspektiver og mentale modeller. Dette gør os i stand til at sige hvad vi har at sige, på måder en anden person vil forstå.

Den anden er emotionel empati: en hjerne-til-hjerne-binding, som giver os et øjebliks indre fornemmelse af, hvordan den anden person føler, ved at sanse deres følelser fra øjeblik til øjeblik. Dette gør det muligt at have “kemi” i vore forbindelser med mennesker.

De to former for empati er naturligvis meget vigtige, for de er nøglen til at være sammen med andre mennesker.

Den tredje hedder, teknisk set, empatisk bekymring, hvilket fører til empatisk handling. I modsætning til de to andre former for empati, har denne base i den gamle pattedyrs hjernekredsløbs hang til at give og modtage omsorg fra eksempelvis forældre, og det beriger disse kvaliteter.

Denne sidste type empati er uhyre vigtig, for den danner grundlaget for et “omsorgsfuldt klasselokale”.

En sådan klasselokalekultur giver den bedste atmosfære for læring, både kognitivt og emotionelt. Her er der trygt at være, både for lærere og elever og her kan man tage chancer og teste sig selv af, både fagligt, men også menneskeligt. Og det kommer der god læring ud af, mener Daniel Golemann. (Du kan læse hele uddraget af the triple focus på huffington post – klik her)

Tre fokusområder – the tripple focus

Teksten herover er et oversat uddrag fra Daniel Golemanns og Peter Senges nye læringsvision, The triple focus, og forklarer vigtigheden af det ene fokus, det relationelle fokus.

Men Triple fokus indeholder to andre fokusområder, der er ligeså vigtige.

Det indre fokus, der handler om have fokus på børn og unges indre verden. De skal lære at mærke sig selv, forstå og handle på deres følelser. Hermed bliver de også i stand til at koncentrere sig – og de oplever mening og motivation for at lære.

Det relationelle fokus, som handler om at lære børn og unge at forstå andre og føle empati, så de kan sætte sig ind i andre menneskers perspektiv, vise omsorg og medfølelse. På den måde bliver de bedre til at samarbejde, skabe sunde relationer og modvirke eksklusion eller mobning. Ganske som Golemann har taget hul på i citatet ovenfor

Det systemiske fokus der handler om at give børn og unge en forståelse for en større verden hvordan systemer interagerer og skaber net af indbyrdes afhængighed.
Det gør, at de får forståelse for den komplekse verden og relationers betydning for deres læringsprocesser, som planen om den åbne skole bl.a. har introduceret i folkeskolen.

Netop ideen om den åbne skole har siden implementereingen af den nye folkeskolereform, været nedprioriteret, hvilket er forståeligt, da der mangler både midler men også andre ressourcer, som fokus og viden på dette område. Det er med andre ord, svært at få den åbne skole til at lykkes, men her kan the triple fokus muligvis være en hjælp.

For der er vigtige elementer i den åbne skole, der er værd at kæmpe for, som Charlotte Rønhof, underdirektør i Dansk Industri  forklarer i et debatindlæg på Danske kommuner:

Mange elever kalder det en øjenåbner at komme ud i en virksomhed og se, hvordan de abstrakte begreber fra naturfagsundervisningen får en helt konkret betydning. Der er mere schwung over at stå ved siden af en dieselgenerator, som holder et hospital kørende, hvis strømmen forsvinder, end at lære om induktion på tavlen i skolens fysiklokale

Og hun slutter

Godt samarbejde mellem skoler og virksomheder kan være nøglen til at løfte udbyttet af undervisningen for flere elever i folkeskolen. Det kunne jo være, at de blev mere dygtige i skolen. Og det er værd at kæmpe for“.

Se også relevant kursus: Børns leg og dannelse

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere