Artikel

Brug positiv psykologi til at skabe optimale læringsmiljøer

Skab optimale læringsmiljøer Vil du skabe optimale læringsmiljøer, så de børn og unge, som du arbejder med, opnår maksimal faglig læring, personlig udvikling og trivsel? Så kan du stå langt stærkere til at lykkes med indblik i positiv psykologi. Positiv psykologi tager nemlig udgangspunkt i menneskets trivsel, samt hvordan man som menneske fungerer optimalt. Hos […]

positiv psykologi
Skab optimale læringsmiljøer

Vil du skabe optimale læringsmiljøer, så de børn og unge, som du arbejder med, opnår maksimal faglig læring, personlig udvikling og trivsel? Så kan du stå langt stærkere til at lykkes med indblik i positiv psykologi.

Positiv psykologi tager nemlig udgangspunkt i menneskets trivsel, samt hvordan man som menneske fungerer optimalt. Hos børn og unge er især de 24 styrker, som er et redskab i positiv psykologi, anvendelig.

Ved at identificere og udvikle styrker, talenter og kompetencer hos dig selv og de børn og unge, du arbejder med, kan du skabe udvikling og trivsel både fagligt og socialt. Mennesker vokser og lærer nemlig mest, når de bruger deres styrker og gør det, de er bedst til. Så det handler om at give passende udfordringer ift. de kapaciteter og kompetencer, barnet/den unge besidder. På den måde oplever barnet/den unge mestring frem for skuffelse.

Vil du lære mere om de 24 karakterstyrker ift. elever, så læs artiklen ”Styrk lærer-/elevrelationen gennem de personlige styrker”, som er skrevet af lærer Gry Bastiansen.

Vil du vide mere om positiv psykologi, hvorfor så ikke lære fra de bedste? Den 19. september 2019 afholder vi vores store positiv psykologi konference i Bella Center, København med grundlæggeren af positiv psykologi, Martin Seligman. Vi får tilmed besøg af professor Hans Henrik Knoop og erhvervsmanden Morten Albæk, som kommer med hvert deres indlæg.

Mange børn og unge mistrives, og de har sjældent en ide om, hvad de faktisk kan. Deres negative tankegang om dem selv, forværrer kun situationen. Men du kan hjælpe med denne dag i rygsækken. Så skynd dig at tilmelde dig nedenfor.

Er du interesseret i mere information om karakterstyrkerne, så kan du læse mere om dem i denne artikel, hvor vi har interviewet Lester Johannessen Henry, som har en master i positiv psykologi.

Relevante arrangementer

Martin Seligman og positiv psykologi
Kursus

Martin Seligman og positiv psykologi

Sjælland

Oplev Martin Seligman, Hans Henrik Knoop og Morten Albæk på kæmpe positiv psykologi konference!

Læs mere
Sorgkonference 2025: Den levende sorg
Kursus

Sorgkonference 2025: Den levende sorg

Fyn

Hvordan kan du som fagperson møde og støtte mennesker, som oplever sorg i forbindelse med f.eks. alvorlig eller kronisk sygdom, traumatiske hændelser, handicap eller psykiske lidelser?

Det tager vi fat på, når vi slår dørene op til denne konference, som vi har skabt i samarbejde med Center for Sorg og Eksistens.

På konferencen kommer du i selskab med nogle af de førende eksperter inden for sorg og tab, og i løbet af dagen lærer du om:

Den integrative tilgang: En ny procesmodel for sorg og tab Hvordan du møder mennesker i sårbare livssituationer og kriser, hvor alt er forandret Ritualer som meningsfulde praksisser ved sorg og tab Eksistentielle perspektiver på sygdom og ulykke: Sorgen over at miste sig selv Hvordan du som fagperson kan møde børn hensigtsmæssigt, når de har en nærtstående, som er alvorligt syg Tilpasningsprocesser, sorgreaktioner og behov hos pårørende til ulykkesramte
Læs mere
Neurodivergens og udviklingspsykologi – kontakt, tilknytning og mentalisering
Kursus

Neurodivergens og udviklingspsykologi – kontakt, tilknytning og mentalisering

Fyn

Vidste du, at tidlig kontakt og følelsesmæssig afstemning danner fundamentet for vores psykologiske udvikling, herunder evnen til mentalisering? Og at de processer ofte forløber anderledes hos neurodivergente?

Dét er omdrejningspunktet for denne kursusdag med Nadjia Tamechmecht fra Center for Mentalisering. Du lærer at:

Forstå sammenhængen mellem kontakt, følelsesmæssig afstemning, tilknytning og mentalisering Identificere, hvordan ”afvigelser” i de tidlige udviklingsprocesser viser sig i adfærd Tilpasse og udvikle pædagogiske indsatser målrettet neurodivergente Understøtte følelsesregulering og adfærdsudvikling i praksis

Få mere at vide om dagen lige herunder

Læs mere
Udvikling af eksekutive funktioner: Hvordan hjælper vi børn med at planlægge, fokusere og selvregulere?
Kursus

Udvikling af eksekutive funktioner: Hvordan hjælper vi børn med at planlægge, fokusere og selvregulere?

Fyn & Sjælland

Børns kognitive udvikling er afgørende for deres trivsel, læring og udvikling. Udviklingen af de eksekutive funktioner sker dog ikke af sig selv, men i samspillet med voksne, og på dette kursus lærer du derfor at spotte de eksekutive funktioner og understøtte udviklingen bedst muligt.

På kurset møder du børnepsykolog Simon Wilbrandt, som klæder dig på med:

Viden om, hvad eksekutive funktioner er, og hvorfor de er vigtige for børn Viden om, hvordan eksekutive funktioner skal medtænkes i de krav, vi som voksne sætter til børn – både i skolen og familien Indsigt i, hvordan du kan spotte børn med eksekutive udfordringer Metoder til, hvordan samspillet mellem dig og børn kan støtte udviklingen af deres eksekutive funktioner Indsigt i, hvordan man kan skabe en ramme, hvor barnet på egen hånd træner sine eksekutive færdigheder Metoder til, hvordan vi undgår, at eksekutive udfordringer står i vejen for anden udvikling
Læs mere