Sådan skaber du god kommunikation - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Sådan skaber du god kommunikation

Hvordan får du skabt god kommunikation, så du kan udrette mest? Det får du svar på i denne artikel af Lisbeth Holdt Jørgensen.

Lisbeth Holdt Jørgensen

Af: Lisbeth Holdt Jørgensen, cand.mag. i Audiologopædi og RetorikGod kommunikation opstår, når relationen til dem, man taler med, er klar, og når ens hensigt med budskabet også er klart. Samtidig med, at man føler sig tryg i det rum, det foregår. Ved at fokusere på mundtlig kommunikation i relation med andre kan man arbejde med årsagen til, at en god og hensigtsmæssig kommunikation opstår.

Se også relevant kursus: Skab tillidsfuld kontakt og kommunikation i sundhedsarbejdet

Vi skal ikke kun beskæftige os med symptomerne på, at noget er uhensigtsmæssigt. Ved at flytte fokus over relationen kan vi udnytte kroppens og hjernens evne og måde til at skabe sammenhæng og mening i det, vi gør. Vi skal hæve os op over enkeltdelene og se på sammenhænge og koblede systemer. Vi løfter på den måde kommunikationsbyrden væk fra den enkelte person og over på situationen og gør træningen nemmere at omsætte og integrere som en udvidet kompetence.

Kroppen og hjernen

Kroppen og hjernen har evnen til at reagere som en helhed ved, at vi kan forestille os, registrere og mærke ting. Det er den evne, vi skal udnytte og trække på, når vi skal fastholde den nærværende krop og stemme i alle kommunikationssituationer.  På den måde kan vi arbejde med noget, som på den ene side kan virke uoverskueligt og kompliceret, men på den anden side er noget, vi gør hele tiden uden at se det som noget kompliceret. Vi skal stole på kroppens integrerede evne til at bruge sanse- og bevægeapparatet som en helhed.

Hvis du er nærværende i situationen og klar på din grund og din hensigt, som ligger under relationen med andre, så er du nærværende og kommunikerer uden anstrengelse med klarhed. Kroppen og stemmen fungerer sammen med hensigten i relationen.

Når fokus lægges på relationen, kan vi trække på en hel masse naturlige reaktioner, som kan danne basis for en tilgængelig og anvendelig metode til at optimere den mundtlige kommunikation.

Når vi står i en situation og føler os ukomfortable, så kan man f.eks. begynde at tale for hurtigt. Vi kan godt træne direkte på dette ’problem’. Men i stedet for at træne at tale langsommere skal vi se på, hvornår og især hvorfor man skulle have grund til at modificere sit tempo. Vi skal se på, hvor og hvorfor problemet ikke eksisterer og bruge det som træningsplatform og overføre effekten til den ukomfortable situation og derved gøre taleren komfortabel. Vi skal arbejde med årsagen til, at taleren f.eks. har for højt tempo. Vi kan som menneske ikke overskue en mængde detaljer, når vi står i en situation. Hvis jeg skal huske, at jeg skal tale langsomt, holde pauser, bruge min gestik og at jeg ikke må have hænderne i lommerne, så er fokus på enkeltdelene og ikke på sammenhængen til relationen.

Når vi til gengæld er i en komfortabel situation, er vi nærværende og klare. Det kommer til udtryk ved, at kroppen er dynamisk, og vi er opmærksomme og parate. Det skal vi udnytte for at opnå en autentisk og nærværende mundtlig formidling.

Se også relevant kursus: Skab tillidsfuld kontakt og kommunikation i sundhedsarbejdet

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere