Af: erhvervspsykolog Marianne Løwe Faglige specialister, der klarer sig godt i deres arbejde, kan risikere og måske fejlagtigt at blive forfremmet, hvor de havner i en lederstilling, men ikke klarer sig godt. Hvorfor? Fordi mange ledere udpeges for deres faglige dygtighed og ikke for deres lederegenskaber. I forbifarten er der måske ovenikøbet nogen, der har glemt at fortælle dem, at de ikke længere er specialister indenfor deres felt, men nu skal bruge mere tid til at lede.
Motivation for at ville være leder
Afdæk din motivation for at ville gå ind i en lederrolle. Stil dig selv spørgsmålet: Hvorfor vil jeg gerne være leder? Find ud af, at hvis det handler om at have indflydelse og ansvar, om du så også er oprigtig interesseret i at lede andre. Afdæk det du behøver at lære for at kunne indgå som leder. Se f.eks på hvad det er, som du har brug for at kompetenceudvikle i forhold til planlægning og styring, ledelse af medarbejdere og dine personlige egenskaber. Måske din virksomhed kan tilbyde, at du gradvist får mere og mere ansvar. Af den vej finder du ud af, om det er ledelseskarrierevejen, som du skal holde fast i. Dels fordi du trives i denne lederrolle, og dels fordi du viser, at du kan.
Erkendelsen skal være afklaret og helhjertet
Nøglen til en succesfuld overgang fra specialist til leder ligger dér, hvor lederen erkender, at han/hun ikke længere ser sig udelukkende som specialist, men i høj grad som leder. Dette gælder også, selvom du er delvis udførende på faglige opgaver, og kun noget af tiden optræder som spillende træner. Du skal ”relancere” sig selv i en ny version og vide, at du er forpligtet loyalt som en del af jeres ledelse. Det er hårdt arbejde for mange og kræver en personlig omstilling.
Forfremmet til leder og en ny rolle
`Jeg er jo bare den person, jeg hele tiden har været, så hvorfor bliver der stille nu, når jeg kommer ind på vores kontor?` Tænk over at din rolle og loyalitet vil ændre sig til et leder-medarbejderforhold, også selvom du er leder af en mindre projektgruppe. Omverden vil se din rolle være forandret, og du skal derfor være meget opmærksom på, hvad du kan dele med andre. Også i uformelle sammenhænge f.eks. til en fredagscafè.
En god opstartsplan og udviklingsproces
Planlæg din opstart så du kommer godt fra start allerede dag nr. 1. Udarbejd en god handlingsplan i samråd med din chef. Sørg for input og sparring fra andre ledere der har startet ligesom du og oplevet denne overgang fra specialist og kollega til at være leder. De ved, hvad det handler om og kan ofte være nyttige sparringspartnere.
Åben ledelsesstil
Meld åbent ud hvad din gruppe får med dig som leder. Brug `elevatortalen` og fortæl hvad du står for og vil lægge dig i selen for, så I sammen når jeres og virksomhedens mål. Det betyder, at andre ved, hvor de har dig, ved hvad du vil give dig på og hvad ikke. Sæt ord på din nye rolle så alle er klar over, at du er lederen/ projektlederen og hvilket ansvar, der hænger på dig. Vis andre tillid og involver folk så I meget tydeligt får forventningsafstemt allerede fra start. Hvad vil dine medarbejdere gerne arbejde med, hvad har de brug for fra dig og hvad har du brug for den anden vej. Start meget gerne med jævnlige fælles møder og 1:1 samtaler i den første tid. Det er ikke godt nok at vente til MUS-samtalerne.
Kursus “Fra medarbejder til leder”
Du kan møde Marianne Løwe på vores eftertragtede kursus “Fra medarbejder til leder“, hvor du får viden om, hvordan du håndterer de dilemmaer, der opstår, når du går fra at være kollega og medarbejder til at være leder.
Marianne Løwe er erhvervspsykolog og specialiseret inden for HR, ledelse, organisation og læring. Derudover har hun stor erfaring fra den offentlige sektor. Marianne Løwe er selv gået fra medarbejder til leder, og kender til udfordringerne på egen krop. Hun har desuden mere end 20 års erfaring med undervisning, facilitering og rådgivning. Hun er kendt for sit engagement og sin nærværende undervisning.