Stille ADHD - boganmeldelse - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Stille ADHD – boganmeldelse

Her får du en boganmeldelse af bogen "Stille ADHD", som er skrevet af journalist, forfatter og foredragsholder Majbritt Augustinus.

Af Cecilie Krøigaard

Pædagog

Stille ADHD

Bogen ’Stille ADHD’ (2019) er skrevet af journalist, forfatter og foredragsholder Majbritt Augustinus.

Majbritts inspiration til at skrive denne bog var et tilfældigt møde med en tidligere klassekammerat, som fortalte, at hun havde fået diagnosen ADD. Pludselig gav klassekammeratens opførsel i skolen mening for Majbritt.

Majbritt gik hjem og undersøgte mere om diagnosen, og jo mere hun dykkede ned i det, jo tydeligere blev det, at denne viden slet ikke var udbredt nok.
Derfor valgte hun at lave denne bog.

Majbritt har interviewet voksne personer – der er blevet diagnosticeret med ADD i deres sene teenageår eller voksenalderen – deres forældre samt fagfolk, der møder personer med diagnosen i deres hverdag. I bogen har hun primært benyttet sig af professor og børnepsykiater Per Hove Thomsen og psykolog og specialist i klinisk børneneuropsykologi Lene Straarup.

Temaer inden for ADHD

Ud fra de forskellige interviews har hun opbygget bogen i temaer inden for ADD, hvor der først er en beskrivelse af temaet efterfulgt af en fortælling fra en person med ADD, og til sidst er der nogle ord fra en af fagfolkene om denne fortælling og temaet.

De forskellige temaer er blandt andet, hvad ADD er, hvilke symptomer der kan ses, hvorfor diagnosen ofte overses, hvordan livet er med diagnosen på både godt og ondt, og hvilke behandlingsmuligheder og fremtidsudsigter der er med diagnosen.

Bogen Stille ADHD

Bogen giver et rigtig fint og dybdegående indblik i, hvad ’stille ADHD’ – også kaldet ADD – er, hvordan man kan spotte det hos folk, hvordan det påvirker personers liv, og hvordan man som pårørende, familie, lærer, pædagog eller andet kan hjælpe og støtte disse personer i deres liv.

Der er både fokus på diagnosen fra fagprofessionelles side og fra de diagnosticerede selv, hvilket giver et rigtig fint helhedsindtryk af diagnosen, frem for at man kun kigger på diagnosen fra én side af.

Et af de emner, som kommer igen gang på gang i bogen, er, hvilken stor forandring der sker i personernes liv, når de bliver diagnosticeret. Hvordan en masse ting pludselig giver mening og derigennem stopper med at tære på deres selvværd. Problemet er bare, at dette sker alt for sent i deres liv, og deres selvværd og deres sociale liv bliver sværere og sværere at ændre på, jo ældre de bliver. Derfor er udbredelsen af denne viden ekstremt vigtig, så vi kan få diagnosticeret dem hurtigst muligt og derigennem få styrket deres selvværd og sociale liv.

Sproget er let tilgængeligt, og kapitlerne er korte og overskuelige. Måden bogen er sat op på, med et tema ad gangen, hvor ord fra både de diagnosticerede og fagfolk er med, gør den nem at overskue og nem at bladre tilbage i, hvis man har behov for at læse noget specifikt en gang mere.

Jeg er pædagog på en SFO og skole, og jeg synes, denne bog er super relevant for mit job i forhold til at spotte børnene tidligt i deres liv, da dette er en af udfordringerne med den manglende viden omkring diagnosen ADD.

Jeg synes, at alle pædagoger og lærere, der arbejder med børn og unge, burde læse den.
Jeg har allerede lånt min bog til en kollega, og jeg har bestemt tænkt mig at købe bogen ind til institutionen.

Se også: Lær om ADHD fra en af verdens førende eksperter, Dr. Russell Barkley


ADHD uddannelse: Bliv certificeret vejleder i ADHD

Arbejder du med mennesker, som har ADHD? Kontinuerlig videreuddannelse inden for ADHD-området er vigtig for at sikre, at både professionelle og pårørende kan tilbyde den bedst mulige støtte og vejledning til personer med ADHD. Derfor tilbyder Seminarer.dk en uddannelse, der fokuserer netop på dette: “ADHD uddannelse: Bliv certificeret vejleder i ADHD“.

Denne uddannelse giver dig mulighed for at udvide din viden og kompetencer inden for ADHD og hjælper dig med at forstå de særlige udfordringer og behov, som personer med ADHD står overfor. Ved at blive certificeret vejleder i ADHD kan du gøre en reel forskel i livet for dem, der er berørt af ADHD, og styrke din egen professionelle profil.

Læs mere om denne spændende mulighed her og overvej at tilmelde dig for at blive en del af løsningen i kampen for bedre forståelse og støtte til personer med ADHD.

Relevante arrangementer

Digitale lektioner om ADHD
E-læring

Digitale lektioner om ADHD

Varighed: 1-3 timer. Vi har udvalgt fem lektioner om ADHD, som du her har muligheden for at købe særskilt. Du finder også lektionerne i vores uddannelse til certificeret ADHD-vejleder.

Her på siden kan du købe lektionerne:

An overview Børn, fysioterapi, og ADHD Håndtering af adfærdsproblemer The 14. Best Principles for Raising a child with ADHD The other attention disorder SCT

Du kan se prisen og længden på lektionerne under de enkelte lektioner her på siden. Adgang i 1 år fra købsdato.

Målgruppe: Lektionerne er målrettet fagprofessionelle, der arbejder med børn, unge eller voksne med ADHD.  Er du som forælder/pårørende interesseret i en eller flere af lektionerne, og mener du, at du kan drage nytte af indholdet, er du naturligvis også velkommen til at gennemføre den givne lektion.

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere