Alle nyheder
Artikel

Systemisk og narrativ terapi: Til kamp imod mærkater

Hvad er systemisk og narrativ terapi, og hvordan kan du bruge det i dit faglige arbejde? Få svarene her fra psykolog Jacob Mosgaard!

Jacob Mosgaard
Af: Jacob Mosgaard, psykolog (cand. psych.) og specialist i psykoterapiSocialt samvær er som en dans. Vi forsøger at finde en rytme, nogle fælles trin, en fælles melodi at bevæge sig til. Nogle gange bliver dansen for stiv og regelret. Vi handler på bestemte måder, fordi sådan gør man bare. Sådan er det, og sådan bør det være, og de færreste vover at spørge hvorfor.

Vi ser hinanden og os selv som dømt til at handle på bestemte måder, fordi vi er ”stille piger”, ”vilde drenge”, ”deprimerede”, ”særligt sensitive”, ”borderline” eller måske har ”lavt selvværd”.

Se også relevant uddannelse: Systemisk og Narrativ Terapi

Systemisk og narrativ terapi er en terapiform, der forsøger at gøre op med mange vante forestillinger. Det er en praksis, som interesserer sig for, hvordan vores identiteter skabes igennem de relationer, vi indgår i. På godt og ondt. Og det er en terapeutisk retning med fokus på at skabe nye og bredere veje, hvor stierne virker umenneskeligt trange. Vi er nemlig meget mere end blot vores problemer, vi er på sæt og vis mangfoldige i vores muligheder for at være mennesker. Men vi ved det ikke altid selv.

Vi mennesker vil gerne forstå alt. Men når vi forstår, stopper vi med at være nysgerrige. Vi glemmer, at der kan eksistere alternative forståelser – barnets, kollegaens, forældrenes. Vi glemmer også nysgerrigheden på, at forståelsen er fundet sted i en bestemt kontekst, og at andre kontekster kunne skabe andre forståelser, anden viden. Vi stiller os tilfredse med vores konklusioner, vi siger ”Det er jo sådan, det er”. Vi skaber mærkater, som vi sætter på verden, på os selv og hinanden.

Sproget og dermed de mærkater og forståelser, vi lever i og med, er dog ikke en individuel foreteelse. Sprog er relationelt. Vi skaber verden sammen gennem den måde, vi samtaler om den. Og på godt såvel som på ondt, for de mærkater, vi skaber sammen, bliver til vores virkelighed. Så vi må træde varsomt.

Gennem dialog udvikler ordene sig, de enkelte begreber og forståelser forandrer sig, former sig, bliver til ny mening. Det er som en dans, vi responderer på hinandens trin og bevæger os i samme takt. Mærkater skaber mening, og det er godt og nødvendigt, for vi mennesker er meningssøgende væsener – men de lukker også døren for alternativ mening. Mærkater stopper dialogen, for de fremstår som sandheder, og sandheder er det ikke let at pille ved.

At få ændret på vedtagne negative sandheder er ikke ligetil, men i systemiske og narrative samtaler forsøges kampen taget. Det forudsætter, at nogle bestemte relationelle opmærksomheder sættes i højsædet:

Refleksivitet – at træde ud af sine egne forståelser for en stund og reflektere over, hvilken baggrund og kontekst de er opstået i. Andre ideer kunne være opstået på andre tidspunkter og i andre sammenhænge.

Positionering – at træde i andres sko, og opdage deres forståelser af de fænomener, vi tror, vi forstår. Andre ideer kunne eksistere hos andre mennesker fra andre relationer i deres rygsække.

Anerkendelse – at bevare interessen for, at andre menneskers forståelser fortjener respekt og er meningsfulde ud fra deres præmisser.

Nysgerrighed – at bevare åbenheden for, at der hele tiden er andre ideer, som vi ikke kender til endnu, at der altid eksisterer mere viden, som naturligvis vil kunne ændre vores nuværende ideer.

Vi mennesker vil gerne forstå. Problemerne opstår, når vi tror, der ikke er mere at forstå. Systemisk og narrativ terapi inviterer til at bevare åbenheden og fortsætte dansen. Og ikke stille os tilfreds med stillestående forståelser og fastlåst viden. Lad den relationelle dans fortsætte.

Se også relevant uddannelse: Systemisk og Narrativ Terapi

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere