Mistrivsel blandt børn er et kæmpe problem. I Slagelse har man sendt pædagoger fra næsten samtlige dagtilbud på kursus i at opspore børn der mistrives.
Pædagoger fra stort set samtlige dagtilbud i Slagelse har været væk fra deres job i 37 timer for at de kunne blive bedre til at opspore børn i en udsat position. Timerne blev dækket ind med vikarer, for at indsatsen ikke skulle ske på bekostning af normeringerne i dagtilbuddene, fortæller Rie Haslund, pædagogisk udviklingskonsulent.
Kommunen havde gennem halvandet år været i gang med TOPI trivselsmålinger for at opspore mistrivsel, men man syntes, at der skulle lægges et ekstra lag på.
“Vi kunne se, at pædagogerne var blevet gode til at potionere børnene i henholdsvis grøn, gul og rød position, men vi ønskede nogle flere redskaber til, hvordan man kunne arbejde med det ude i dagtilbuddene, hvis et barn eksempelvis var blevet placeret i gul position med risiko for mistrivsel. Det er ikke nok at få øje på børnene. Man skal også sætte en indsats i gang”, forklarer Rie Haslund om baggrunden for den kommunale satsning på kurser.
Se Relevant kursus til tidlig indsats: Fra diagnoser til udviklingsstøttende kontakt
Fælles sprog for mistrivsel
Et andet formål var at forsøge at undgå, at der var forskel fra den ene daginstitution til den anden på, hvordan man vurderede børnene. Et fælles sprog, et mere fælles syn på børnene og en større grad af systematik lød kommunens forhåbning. Derfor passede det godt ind i den overordnede plan, at næsten alle daginstitutionsledere havde et ønske om at få ikke blot én men helst to eller tre medarbejdere med på kurset. Desuden deltog alle kommunens dagplejepædagoger.
Samtidigt blev kurset delt op i tre moduler, så deltagerne havde mulighed for at anvende deres nye viden i praksis for så at vende tilbage til undervisningen med deres erfaringer og spørgsmål. Evalueringerne har efterfølgende vist, at kursisterne var glade for den model.
Øjenkontakt afspejler trivsel
Kurserne blev arrangeret af Seminarer.dk, som har gennemført det samme kursusforløb i to omgange i Slagelse. Én af de fem kursusdage blev brugt til undervisning i at skærpe deltagernes evne til at vurdere børns trivsel. Det har ført til, at pædagogerne i trivselsvurderingerne har tilføjet eksempelvis børnenes øjenkontakt med andre, ligesom de er blevet mere opmærksomme på børnenes tilknytningsmønster.
“At pædagogerne har fået de her redskaber betyder, at der sker en mere ensartet vurdering, og i den forbindelse har det også hjulpet, at personale fra forskellige dagtilbud har siddet sammen på kurserne og arbejdet med konkrete cases. Man kan nok ikke helt undgå, at der vil være forskellige vurderinger, men der ligger en stor værdi i systematisk at gennemgå alle børns trivsel to gange om året, siger Rie Haslund.
Selv om der er gået mange ressourcer til de to kursusforløb, har man ikke fortrudt satsningen i Slagelse:
“Hvis man skal lave trivselsundersøgelser og tidlig opsporing, og det skal virke, så er man nødt til at gøre det ordentligt. Det betyder, at der skal arbejdes systematisk og med praksisnære indsatser”, siger Rie Haslund.
Det seneste kursusforløb sluttede først ved udgangen af 2018, så det er endnu for tidligt at sige, om den nyerhvervede viden betyder, at der spottes flere børn, som har brug for en tidlig indsats.
Kursusforløb hos jer?
Hold øje med det nye Børnekatalog fra Socialstyrelsen, hvis du vil rekvirere et kursus i opsporing.