Tværfaglighed - Seminarer
Beskæftigelse
Artikel

Tværfaglighed

Tværfaglighed er på dagsordenen i mange jobcentre rundt om i landet, men vi må sande, at det er en vanskelig øvelse. Tværfagligheden støder imod forskellige budgetter, kulturer, faglig stolthed og ejerskabsfølelser blandt de samarbejdende parter. Hvis tværfaglighed skal være en succes, kræver det mere end hensigtserklæringer og ambitiøse strategier. Tværfaglighed er hårdt arbejde, hvis det […]

Af Annette Juul Jensen, Seniorkonsulent i Cabi
tværfaglighed

Tværfaglighed er på dagsordenen i mange jobcentre rundt om i landet, men vi må sande, at det er en vanskelig øvelse. Tværfagligheden støder imod forskellige budgetter, kulturer, faglig stolthed og ejerskabsfølelser blandt de samarbejdende parter. Hvis tværfaglighed skal være en succes, kræver det mere end hensigtserklæringer og ambitiøse strategier. Tværfaglighed er hårdt arbejde, hvis det skal lykkes.

Få mere viden om tværfaglighed på den 22. socialretlige konference til september

Tværfaglighed er ikke en ny disciplin, selvom vi sommetider taler om det som om, det er en banebrydende tilgang

Tværfagligheden har bare haft forskellige betingelser op i gennem årene, særligt i det offentlige. Nogle lovkomplekser har været mere egnet til tværfaglighed end andre. Og i takt med, at velfærdsområderne blev mere og mere specialiserede, fik tværfagligheden forandrede betingelser. Der er blevet langt mellem de parter, som skal samarbejde både kulturelt, fagligt og sågar geografisk. Med specialiseringen i fokus, svandt den tværfaglige disciplin ind som grundlæggende kompetence. Det betyder, at vi i disse og de kommende år skal have generhvervet ikke bare evnen, men også betingelserne.

For hvad kræver tværfaglighed egentligt, hvis det skal virke?

At tværfaglighed i f.eks. beskæftigelseslovgivningen er et krav og forudsætning for en god opgaveløsning. En anden ting er at leve tværfaglighed ud i praksis.

For at tværfaglighed har gode betingelser, kræver det, at vi alle har et ønske om forståelse og anerkendelse af hinandens arbejdsområder. At give plads til hinandens synspunkter og tilgange i behandlingen af en borger er et godt udgangspunkt. Dernæst kræver tværfaglighed kendskab til sine samarbejdspartere og et reelt ønske om at nå hinanden. Denne øvelse kan i sig selv være vanskelig, hvis man internt i kommunen er spredt på forskellige adresser, endda i forskellige byer for nogles vedkommende. Men hindringerne kan overkommes, hvis man oprigtigt ønsker det. Brug telefonen mere end mailen, prioritér det fysiske møde, eller de forskellige muligheder der er for videomøder. Med andre ord: se giraffen, det har ofte den effekt, at velviljen stiger, og barrieren bliver mindre.

Kulturen er heller ikke uden betydning. Hersker der en kultur blandt medarbejdere, teams og afdelinger, at det er os og de andre, kan tværfagligheden ofte have trange kår. Man er som samarbejdspart nød til at stole på, at alle gør deres bedste og ikke med intentionen om at obstruere forløbet.

Og vigtigst så skal der være, ikke bare ledelsesmæssig opbakning, men ledelserne skal også turde gå foran. Som ledelse er man det stærkeste eksempel på, om tværfagligheden er en reel metode mere end en pseudoværdi. Det betyder, at sværdslag mellem afdelingerne skal slås i kulissen, således at man står sammen som ledelse – også når det ikke gælder ens eget fagområde. Nogle gange skal man endda tåle, at en leders ledelse rækker ind på ens eget fagområde.

Tværfaglighed handler nemlig ikke om at få de andre med ombord i sin egen version af, hvor rejsen skal gå hen, men at forpligte sig på et fælles mål, nemlig vores borgeres velbefindende.

Få mere viden om tværfaglighed på den 22. socialretlige konference til september

Relevante arrangementer

Følelsesmæssig forurening på arbejdet
Kursus

Følelsesmæssig forurening på arbejdet

Jylland & Sjælland

Kom med på dette kursus målrettet ledere og HR-medarbejdere, hvor dagen er centreret omkring det gode arbejdsmiljø – mere specifikt, hvordan du er med til at sikre, at de negative følelser og stemninger ikke får magten på arbejdspladsen i form af følelsesforurening.

Dagens underviser er mentalsundhedsekspert og sociolog Rikke Østergaard, som sikrer dig et fagligt udbytte bestående af bl.a.:

Forståelse af, hvordan følelser og adfærd smitter i organisationer Viden om tredjegradssmitte – hvordan vi mennesker smitter hinanden med følelser og adfærd i tre led Redskaber til, hvordan du som leder spotter følelsesforurening Redskaber til, hvordan du som leder undgår følelsesmæssig ”hijacking” i vigtige beslutningsprocesser Redskaber til, hvordan du som leder holder hjernen skarp og får vendt følelsesmæssig forurening til et godt arbejdsmiljø
Læs mere
Traumer og traumereaktioner
Kursus

Traumer og traumereaktioner

Jylland & Sjælland

I oktober og december byder vi inden for på dette kursus, som lærer dig om den traumebevidste tilgang (TBT) og bl.a. sætter dig i stand til at støtte borgere med traumereaktioner.

Du kommer i fagligt kompetent selskab med speciallæge i psykiatri Cæcilie Böck Buhmann, som sikrer, at du bl.a. tager fra kurset med:

Viden om traumers konsekvenser og typiske traumereaktioner, herunder posttraumatisk belastningsreaktion, dissociation, sorg og kompleks PTSD Viden om sammenhængen mellem traumereaktioner og andre psykiatriske problemer, herunder fokus på differentiering Kendskab til, hvordan typiske traumereaktioner kan påvirke et sygdomsforløb med anden psykisk sygdom som f.eks. skizofreni Viden om, hvordan du kan støtte borgere eller patienter med traumereaktioner, herunder håndtering af forøget alarmberedskab, dissociation og genoplevelser Forståelse af, hvordan TBT kan implementeres i praksis – i regionalt eller kommunalt regi
Læs mere
Selvbestemmelse i teori og praksis
Kursus

Selvbestemmelse i teori og praksis

Jylland & Sjælland

Vi har sammen med Ib Ravn, ph.d. og lektor ved DPU, Aarhus Universitet, skabt denne kursusdag, hvor vi stiller skarpt på selvbestemmelsesteorien. Teorien bygger på antagelsen om, at psykiske problemer opstår som udslag af frustrerede eller modarbejdede psykologiske behov tidligere i livet.

I løbet af kursusdagen sørger Ib Ravn for, at du får viden om og redskaber til:

Hvordan du hjælper din borger eller beboer med at dække hans/hendes psykologiske behov Hvordan du og dine kolleger systematisk ser tingene fra din borgers/beboers perspektiv, giver valgmuligheder, anerkender følelser, tilbyder struktur m.m. Hvordan mennesker håndterer emotioner, og hvilke konsekvenser disse håndteringsstrategier har Hvordan du er med til at fremme borgerens/beboerens autonomi

Få mere at vide om kursusdagen lige herunder.

Læs mere
Natur, krop, psyke og fællesskab
Kursus

Natur, krop, psyke og fællesskab

Fyn & Sjælland

Tag med på denne praksisnære kursusdag, hvor du opnår kompetencer til at bruge naturen i dit sundhedsfremmende arbejde med sårbare unge og voksne.

Du kommer i fagligt kompetente hænder med naturvejleder Simon Høegmark og åndedrætsterapeut Sigurd Hartvig, som bl.a. klæder dig på med:

Forskningsbaseret viden om, hvad der sker i krop og sind, når vi er aktive og nærværende i naturen Indsigt i, hvilke naturmiljøer der har en helende effekt Kendskab til meningsfulde aktiviteter i naturen med fokus på opmærksomhedstræning med åndedræt og kropsbevidsthed, sanseøvelser, leg og bevægelse samt fortællinger og betydningsfulde fællesskaber

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere