Området for børn og unge er i konstant udvikling. Der sker nye tiltag, ændringer i lovgivningen, nye problematikker opstår m.m. Derfor skal du være opdateret på, hvad der rører sig. Hos Seminarer.dk stræber vi efter at være på forkant med de nyeste tiltag, brugbare redskaber samt den nyeste forskning.
Deltag på denne kursusdag, og lær at hjælpe mennesker med autisme til bedre forståelse af sig selv og andre, og bliv samtidig endnu bedre til selv at se bag om adfærden hos mennesker med autisme.
Sammen med specialiseret autismekonsulent Nadjia Tamechmecht dykker vi på kurset ned i mentalisering som redskab i arbejdet på autismeområdet, og det betyder, at du i løbet af kurset:
Får en grundlæggende forståelse af mentaliseringsteorien og lærer, hvordan du anvender mentaliseringstilgange og -metoder i dit praktiske arbejde med mennesker med autisme Lærer, hvordan du i praksis selv optræder mere mentaliserende efter mentaliseringsmodellerne RAM og ÅBEN fra Mentaliseringsguiden for herigennem også at styrke borgerens mentaliseringsevne Lærer at se bag om og forstå – og derved møde – konfliktadfærd mentaliserende Bliver undervist i, hvordan du vedholdent støtter og styrker borgerens følelse og oplevelse af eget “jeg”, så du sammen med borgeren kan skabe en gensidig kontakt og en ægthed i relationenSidste chance til januar 2024.
Selvom du og dine kollegaer elsker arbejdet med at drage omsorg for andre mennesker, kan det til tider være drænende, og I kan opleve omsorgstræthed. Så hvordan forebygger I bedst denne?
Dét dykker vi ned i på dette kursus, hvor du får fyldt den faglige rygsæk med viden og konkrete redskaber til forebyggelsesarbejdet af omsorgstræthed.
Som deltager på kurset opnår du således:
En dybere forståelse af begrebet og de risikofaktorer, der kan føre til omsorgstræthed Indsigt i og forståelse af betydningen af at have følelser med på arbejde – på godt og ondt Konkrete metoder og redskaber, du kan anvende i dit daglige forebyggelsesarbejde Refleksioner over, hvordan du som leder skal passe på dig selv, og hvordan du kan hjælpe dine medarbejdere med det sammeOplev den anerkendte psykolog Bo Hejlskov Elvén, når han på denne inspirerende temadag sætter fokus på Low Arousal-tilgangen i det pædagogiske arbejde.
Bo Hejlskov beriger dig bl.a. med viden om og praksisnære redskaber til:
Hvorfor Low Arousal er en givende tilgang i arbejdet med børn Hvor den udfordrende adfærd hos børn stammer fra Hvordan du som fagperson formår at se bag om børnenes udfordrende adfærd Hvordan du, gennem Low Arousal-tilgangen, håndterer konflikter og finder holdbare løsningerFlere end 250 deltog på dagen. Vil du med næste gang vi afholder et event med Bo Hejlskov? Skriv dig op på vores slide-in her til højre, så giver vi dig besked.
Bo Hejlskov indgår også på vores ADHD uddannelse.
Gør plads i kalenderen, og tag med på dette kursus om de udfordringer, som mennesker med udviklingsforstyrrelser kan have, når det handler om at definere egen seksualitet og kønsidentitet.
I løbet af kurset bliver du bl.a. klædt på med:
Viden om den seksuelle udvikling hos neurotypiske mennesker og personer med en udviklingsforstyrrelse. Indsigt i, hvordan gruppedynamikker og fællesskaber er med til at definere børnenes/de unges seksualitet og kønsidentitet. Redskaber til at kunne tale om hhv. seksualitet og kønsidentitet; de bekymringer som er forbundet med, at kroppen forandrer sig; at opleve lystfølelse og at ønske kønskorrigerende behandling. En introduktion til, hvordan du som fagperson tæt på barnet/den unge bedst muligt kan inddrage og støtte forældre/netværk i dette arbejde.Nysgerrig på at vide mere? Så læs med herunder, hvor der er yderligere info.
Selvskadende adfærd og spiseforstyrrelser blandt børn og unge kan have fatale konsekvenser, og det er afgørende, at du som fagperson kan hjælpe dem. På denne kursusdag lærer du derfor om ”De Tre Principper”, som er et nyt psykologisk paradigme i Danmark, der kan hjælpe mennesker med at finde tilbage til deres indre styrke og balance – bl.a. når de selvskader eller har en spiseforstyrrelse.
Når du deltager på kurset, opnår du:
Viden om selvskade og spiseforstyrrelser Kendskab til risikoadfærd og redskaber til opsporing i forhold til at identificere selvskade og spiseforstyrrelser i et tidligt stadie Indføring i ”De Tre Principper” ift. selvskade og spiseforstyrrelse med fokus på hvordan vi altid – inde bag kaosset af tanker og følelser – er ok; at vores sind er stærkt og selvhelende Indblik i, hvordan du som fagprofessionel kan hjælpe og gøre en forskel ud fra forståelsen af ”De Tre Principper” Inspiration til, hvordan ”De Tre Principper” kan bruges med det samme i praksis og i kombination med opsporingsredskaberneVed det faglige ror står psykoterapeut Jane Ellegaard, som til daglig arbejder med børn og familier i Skanderborg Kommune.
Læs mere om kursusdagen lige herunder.
På grund af stor efterspørgsel, så genudbyder vi dette kursus til november/december 2024. Tilmeld dig/jer her på siden.
Vær med, når vi slår dørene op til dette givende kursus, hvor du lærer PLAY Project-metoden til brug i arbejdet med børn med udviklingsforstyrrelser, f.eks. ADHD og autisme.
Både forskning og årelange erfaringer viser, at en tidlig målrettet indsats centreret om leg gør en verden til forskel for udviklingen hos børn med udviklingsforstyrrelser.
Når du deltager på dagen, får du:
En gennemgang af PLAY Project-metoden med alle dens stadier, metoder og principper Viden om, hvordan legetræningen kan tilrettelægges – og hvilke teknikker der kan anvendes på de forskellige stadier Praktiske anvisninger på, hvordan legetræningen kan komme til at fungere som en del af det daglige arbejde, og hvordan det enkelte barn kan profitere af legetræning i hverdagen Indblik i, hvordan PLAY Project-metoden er blevet indført i to forskellige institutioner i DanmarkLæs mere om dagen og underviserne lige herunder.
At have venner og være en del af et fællesskab er afgørende for børns trivsel og udvikling, så hvordan skaber du som fagperson trygge, vensomme kulturer for børnene? Dét er omdrejningspunktet for dette heldagskursus.
I spidsen for dagen står inklusionskonsulent Anne Søgaard. Hun sørger for, at din faglige rygsæk bl.a. bliver fyldt med:
Viden om, hvordan du er med til at gøre alle vennevigtige og værdifulde Viden om, hvordan stjernestunder har afgørende betydning Viden om, hvordan du forebygger ensomhed Indsigt i de 8 samspilstemaer i ICDP Indsigt i, hvordan følelser smitter Indsigt i mentaliseringKurset vil også være præget af praktiske øvelser, som klæder dig på til at arbejde med vensomhedsprincipperne, når du kommer hjem.
Sådan bliver dine egne personlige erfaringer og tilknytningsmønstre en ressource i faglig praksis. Gør plads i kalenderen, og deltag på dette kursus, hvor psykolog Sarah Daniel stiller skarpt på, hvordan den personlige historie med tilknytning indvirker på vores kompetencer og udfordringer som professionelle omsorgsgivere.
I løbet af kursusdagen opnår du:
Viden om, hvordan tilknytning og tilknytningsmønstre spiller ind i et arbejde, hvor omsorg indgår som en del af den professionelle opgave Inspiration til refleksion over, hvordan din egen tilknytningshistorie spiller ind i dit arbejde Indblik i, hvordan specifikke præferencer og tilbøjeligheder mht. tilknytning og omsorg giver specifikke muligheder og faldgruber i omsorgsarbejdet Input til, hvordan du kan indtænke denne dimension i måden, du tænker kollegafælleskab og ledelse i omsorgsarbejde Inspiration til måder at øge din egen ”langtidsholdbarhed” i omsorgsarbejde – og dermed undgå stress og omsorgstræthedEr der altid en sygdom bag, når vi lider psykisk? Få nye perspektiver på psykiske lidelser ved at deltage på denne kursusdag om kontekstbaseret lidelsesforståelse, hvor du bliver undervist af psykolog og debattør Jonas Vennike Ditlevsen.
I løbet af kursusdagen sætter han bl.a. fokus på:
Psykiatri vs. kontekstbasering: Hvad er forskellen, og hvorfor er det vigtigt? Forskellige måder at arbejde og tænke kontekstbaseret, herunder Trieste-modellen, Åben Dialog og Power Threat Meaning Framework Hvad formålet er med et kontekstbaseret fokus i stedet for et sygdomsfokus. Herunder fokus på fordele og ulemper ved at arbejde hhv. med et sygdomsfokus og med et kontekstfokus Kontekstbasering i praksis: Hvordan trækker vi en nondiagnostisk tilgang helt ind i hverdagens levede liv?Få mere at viden om kursusdagen lige herunder.
Tag med på denne inspirerende kursusdag, hvor du lærer om ”De tre principper” – en forståelse, der tager udgangspunkt i, at vores sind er designet til at trives, og at kræfterne bag vores sind ikke går i stykker, uanset hvad vi har oplevet i livet. En dybere indsigt i kræfterne bag menneskets sind kan være en kæmpe øjenåbner, når vi skal hjælpe os selv og andre til at få det bedre.
På kursusdagen sørger psykolog Mette Louise Holland og trivselscoach Jacob Rebien for, at du får:
En indføring i de simple, grundlæggende kræfter bag ALLE menneskers sind Et nyt blik for alle menneskers medfødte mentale sundhed En ny og befriende måde at forholde sig til både egne og andres op- og nedture En enkel vinkel på alt det, der kan virke komplekst En simpel, og måske overraskende, afsløring af, hvor både trivsel og mistrivsel kommer fraLæs mere lige herunder.
Mennesker med ængstelig evasiv personlighedsstruktur bliver ramt på deres livsudfoldelse og dermed også deres relationer og trivsel. Bliv bedre til at forstå og hjælpe disse mennesker, når vi byder inden for på denne kursusdag.
Din underviser er psykolog Nana Lund Nørgaard, som sørger for, at du tager hjem med:
Viden om diagnosen ængstelig evasiv personlighedsstruktur. Herunder viden om forskellige subtyper og typiske grundlæggende vanskeligheder Kendskab til forskellen på at have angst og en ængstelig personlighedsforstyrrelse Indsigt i, hvordan du kan lære at genkende og forstå de prototypiske måder, mennesker med en ængstelig personlighedsforstyrrelse ofte er i verden på (præ-mentaliseringsformer) Viden om mentalisering og en mentaliseringsbaseret tilgang Redskaber til kommunikation, herunder viden om, hvordan du kan forsøge at møde mennesker med ængstelig evasiv personlighedsstruktur på en støttende og hjælpsom mådeLæs mere om dagen herunder.
Opnå en større forståelse for kroppens reaktioner på traumer, så du kan være med til at styrke trivslen for børn, unge og voksne med traumer. Det sker på denne kursusdag, der tager afsæt i den psykosomatiske traumemodel.
Din underviser er speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri Gitte Retbøll, og hun sørger for, at du får:
Indsigt i, hvordan du kan tale om traumer og et indblik i, hvordan traumer opstår i barndommen og følger mennesker op igennem livet Indsigt i, hvorfor det er vigtigt at spørge “Hvad er der sket dig”, når du møder en person med et traume Indsigt i, hvordan kroppen reagerer på traumer, f.eks. barndomstraumer Viden om, hvordan traumer sætter sig i kroppen som eksempelvis smerter eller ubehag Viden om, hvordan smerterne forløses, når traumet behandles