Find artikler, kurser og uddannelser, så du kan være klædt bedst muligt på til at varetage dit arbejde. Du er med til at forme Danmarks børn og unge, og det vil vi gerne bidrage til.
Hvordan kan du understøtte, at anbragte børn får en skolegang, som byder på trivsel, læring og udvikling?
Det er omdrejningspunktet på dette kursus, som vi har skabt sammen med forsker og supervisor Laila Lagermann.
Med afsæt i nyeste forskning sørger hun for, at du får viden og konkrete redskaber til, hvordan du bedst muligt støtter anbragte børns trivsel og udvikling i skolen.
I løbet af kurset lærer du:
Hvordan anbragte børn selv oplever deres skolegang, og hvad de efterlyser Hvordan støtte og høje, positive forventninger til barnets skolegang er altafgørende for, hvordan barnet klarer sig Hvordan du styrker barnets motivation og sociale relationer Hvordan du sikrer tæt dialog og fælles arbejdsmål mellem børne- og ungehjem og skole
Hvordan spotter du, om et barn eller en ung bliver udsat for eller er vidne til psykisk vold? Og hvordan kan du bedst hjælpe de børn og unge, som har psykisk vold tæt inde på livet? Dét dykker vi ned i på denne kursusdag sammen med psykologerne Sidsel Linnet og Maria Højer Nannestad.
Når du deltager på kurset bliver dine kompetencer bl.a. udvidet med:
Viden om tvingende kontrol, og hvordan den genkendes i børn og unges adfærd og reaktioner Viden om, hvad det betyder for børn og unges udvikling at vokse op i en familie, hvor en voksen bruger vold mod en anden Et spørgeskema/opmærksomhedspunkter om børn og unges hjælpebehov (en hjælp til at præcisere, hvor bekymrede vi skal være) Konkrete samtaleøvelser/redskaber til samtale med børn og unge, der lever med psykisk vold Ideer og bud på, hvordan du kan beskrive egne observationer og vurderinger til myndigheder
Føler du dig ofte presset, overbelastet eller mentalt på overarbejde? Glemmer du at holde pauser, eller har du måske helt opgivet dem?
Så er denne kursusdag for dig. Du får en inspirerende og lavpraktisk dag med to stærke formidlere inden for arbejdstrivsel og mental sundhed: Pia Hauge og Mads Hyldig. Gennem oplæg, øvelser og refleksion får du konkrete redskaber til at skabe en mere balanceret og bæredygtig arbejdsdag – med ro i hovedet og energi i kroppen.
Samlet udbytte for dig og din arbejdsplads:
Mindre stress og tankemylder Mere kognitivt overskud til arbejdsopgaverne Inspiration til pausekultur, du kan tage med hjem Bedre koncentrationsevne og mere energi Mere arbejdsglæde – og overskud til det, der virkelig betyder noget
Børns kognitive udvikling er afgørende for deres trivsel, læring og udvikling. Udviklingen af de eksekutive funktioner sker dog ikke af sig selv, men i samspillet med voksne, og på dette kursus lærer du derfor at spotte de eksekutive funktioner og understøtte udviklingen bedst muligt.
På kurset møder du børnepsykolog Simon Wilbrandt, som klæder dig på med:
Viden om, hvad eksekutive funktioner er, og hvorfor de er vigtige for børn Viden om, hvordan eksekutive funktioner skal medtænkes i de krav, vi som voksne sætter til børn – både i skolen og familien Indsigt i, hvordan du kan spotte børn med eksekutive udfordringer Metoder til, hvordan samspillet mellem dig og børn kan støtte udviklingen af deres eksekutive funktioner Indsigt i, hvordan man kan skabe en ramme, hvor barnet på egen hånd træner sine eksekutive færdigheder Metoder til, hvordan vi undgår, at eksekutive udfordringer står i vejen for anden udviklingSkab en bedre hverdag for børnene med din nye viden om eksekutive funktioner. Tilmeld dig et hold med det samme.
Hver dag har du dig selv med i dit relationsarbejde – du er det vigtigste arbejdsredskab. Det er derfor afgørende, at du forstår din krops signaler og passer på dig selv. Netop dét får du kompetencer til på denne uddannelse, så du kan trives i dit arbejde og sikre gode relationer til dine borgere/patienter.
Uddannelsen tager afsæt i neuroaffektiv udviklingspsykologi og har et særligt fokus på træning i embodiment.
I løbet af 6 dage får du bl.a.:
Konkrete metoder og øvelser til at afbalancere dit nervesystem og styrke nærvær, overblik og resiliens Effektive redskaber til at forebygge udbrændthed, omsorgstræthed og stress Skærpede relationskompetencer Viden om kroppens intelligens gennem begrebet embodiment Kendskab til grundfølelser som socialt kompas i arbejds- og hverdagslivLæs med herunder for at få mere at vide
Bliv certificeret børne- og ungecoach – og styrk dit arbejde med børn i mistrivsel.
Flere og flere børn og unge kæmper med angst, lavt selvværd, skolevægring og følelsesmæssige udfordringer. Som fagperson står du ofte midt i det – men mangler måske konkrete redskaber, der virker i praksis?
På denne certificerede uddannelse lærer du at føre professionelle samtaler med børn og unge med afsæt i metakognitiv terapi og ACT.
Du får:
Praksisnære værktøjer til at støtte børn og unge i mistrivsel
Metoder til at arbejde med både barnet og dets forældre
Indsigt i, hvordan tanker og adfærd hænger sammen
En certificering, der styrker både din faglighed og din selvtillid
Uddannelsen består af 4 moduler fordelt på 12 dage og ledes af to erfarne undervisere: Betina Buono og Charlotte Holm, begge certificerede psykoterapeuter med speciale i børn og unge.
Tilmeld dig næste hold og gør en reel forskel i børns liv.
Er du klar til at finde en dybere indre ro og slippe gamle mønstre, der holder dig tilbage? På uddannelsen i “De Tre Principper” lærer du at navigere bevidst i dine tanker og følelser, så du kan opleve livet med større klarhed og mindre stress.
Gennem fem inspirerende weekender med fokus på selvindsigt og fællesskab, vil du opdage en helt ny måde at forstå dig selv og verden på. Uddannelsen kombinerer selvudvikling og praktisk viden, så du kan bruge principperne både privat og professionelt.
På forløbet får du blandt andet:
En dybere forståelse af, hvordan tanke, bevidsthed og livskraft skaber din oplevelse af livet. Viden om, hvordan du kan lytte til dit nervesystem og slippe forvrængede tanker. Inspiration til at fremme mental trivsel og indre ro – hos dig selv og andre.Tag med på en uddannelse, der forandrer, styrker og inspirerer! Læs mere om uddannelsen herunder.
Arbejder du med børn, unge eller voksne, der har en udviklingsforstyrrelse? Så bliv Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst.
Med dette kursusforløb opnår du bl.a.:
Teoretiske og praktiske kompetencer til at differentiere forskellige sensoriske udtryk fra hinanden Konkrete metoder og redskaber til at undersøge den sensoriske forståelse Konkrete metoder og redskaber til at undersøge nervesystemets aktivitetsgrad og amygadala-sensitivitet Kompetencer til at tilrettelægge relevant og bæredygtig pædagogisk intervention i pædagogisk kontekst med udgangspunkt i den enkeltes sensoriske behov, samt til at evaluere interventionens effekt og justere tiltag Konkrete praktiske øvelser til at understøtte interventionens sigteDin underviser er fysioterapeut Oliver Laage.
6 ud af 6 stjerner
Varighed: 40 minutter. Se denne digitale lektion med fysioterapeut Pernille Thomsen, hvor hun zoomer ind på teenagehjernen ud fra et neurofysiologisk perspektiv.
Pris: 399 kr. ekskl. moms (498,75 kr. inkl. moms)
Linket er personligt og må IKKE deles eller videresendes. Du har adgang til den digitale lektion i 1 år fra købsdato.
Varighed: 40 minutter. Se denne digitale lektion med fysioterapeut Pernille Thomsen, hvor hun stiller skarpt på autisme set fra et neurofysiologisk perspektiv.
Du har mulighed for at downloade lektionens slides.
Pris: 399 kr. ekskl. moms (498,75 kr. inkl. moms)
Linket er personligt og må IKKE deles eller videresendes. Du har adgang til den digitale lektion i 1 år fra købsdato.
Varighed: +25 timer. For første gang kan du få samlet viden om, hvad teknologien gør ved os mennesker – og især vores børn og unge – og blive uddannet certificeret vejleder i digital sundhed for børn og unge.
Uddannelsen er en digital certificeringsuddannelse med Danmarks førende eksperter på området: Imran Rashid, Marie Brixtofte og David Madsen.
Med uddannelsen får du viden og redskaber, der bl.a. gør dig i stand til at:
Forstå digitale teknologiers biologiske, psykologiske og relationelle påvirkning Hjælpe børn og unge med at skabe hensigtsmæssige skærmvaner Vejlede i hensigtsmæssig brug af digitale teknologier på tværs af børn og unges livsarenaer
Varighed: 4 timer. Dette praksisnære digitale kursus giver dig viden om mentalisering og mentaliseringsbaseret behandling samt helt konkrete kompetencer og værktøjer til at anvende mentalisering i praksis og at udvikle mentaliseringsevnen hos børn, unge og voksne – herunder specifik viden om mentalisering og autisme og mentaliseringsbaserede metoder særligt målrettet mennesker med autisme.
E-læringskurset er udviklet i tæt samarbejde med Janne Østergaard Hagelquist & Nadjia Tamechmecht fra Center for Mentalisering og består af to moduler:
Modul 1: Om mentalisering m/Janne Østergaard Hagelquist Modul 2: Autisme og mentalisering m/Nadjia TamechmechtKurset kombinerer teori med praksis – og hele kurset bindes sammen via konkrete cases og praksiseksempler samt refleksionsøvelser. E-læringskurset indeholder også konkrete mentaliseringsværktøjer, som gør dig i stand til at anvende mentalisering i arbejdet med børn, unge og voksne direkte i din dagligdag.