Skam - en skjult faktor bag stress - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Skam – en skjult faktor bag stress

Skam er en stor faktor, når en person rammes af stress. Derfor er det vigtigt, at lederen forstår denne skam, og hvordan han/hun hjælper med at mindske den.

Pernille Steen Pedersen
Af Pernille Steen Pedersen, cand.scient.pol, Ph.d. i ledelse”Jeg er bange for at blive afsløret i slet ikke at have styr på det, og jeg tænker, at de andre har forventninger om, at jeg kan mere end jeg kan, og det er pinligt, simpelthen pinligt, at jeg ikke kan løse den her.

Sådan fortæller en stressramt i et interview, som indgår i min ph.d.-afhandling der har fokus på at finde nye måder at forebygge stressrelateret sygefravær. Interviewet satte mig på sporet af et mønster: Nemlig at der bag de stressrelaterede sygemeldinger ofte ligger en skjult skamfølelse, som har sat et slags filter ned mellem leder og medarbejder og startet en ødelæggende spiral af fejlkommunikation og misforståelser.

Se også relevant kursus: Skam – Få viden om neurobiologien, skadevirkninger og relationsskabende samspil

Skamfølelsen har ikke har fået opmærksomhed i studiet af sygefravær, men den er fundet vigtig for både en leders mulighed for at støtte stressede medarbejdere og for medarbejdernes mulighed for at tage imod den støtte, der er brug for.

Den græske filosof Aristoteles skrev i sin bog, ”Retorikken”, at skam er en ”forestilling om ydmygelse, ved hvilken vi forsøger at undgå selve ydmygelsen”. Skam er en almenmenneskelig følelse, som siden urtiden har skullet beskytte os mod skamløs adfærd i den flok, vi var afhængige af at være en del af. I min forskning har jeg identificeret skammen som angsten for at blive afsløret: Hvornår finder de ud af, at jeg ikke er god nok til det, jeg laver? ”Derfor er skam i de analyser, jeg har lavet, en form for social angst på arbejdspladsen. Det er angsten for andres blik og angsten for, at nogen skal finde ud af, at jeg ikke gør mit arbejde godt nok.

Skam er følelse, som vi kan reagere med i situationer, hvor vi har vores selvfølelse og selvrespekt i spil. Skam opstår, når der kommer en for stor afstand mellem, hvordan vi gerne vil være og de faktiske muligheder. Det er én af de allerstørste stressproblemstillinger i det moderne arbejdsliv, at vi konstant må gå på kompromis med det, vi selv synes er en forsvarlig opgaveløsning. Får vi ikke hjælp til at håndtere denne problemstilling, kan der opstå en allestedsnærværende angst for at blive afsløret i at have gjort noget galt.

Vi bliver bange for at falde i andres agtelse og derved at miste vores plads i gruppen. Denne angst kan skabe en decideret handlingslammelse og sløre dømmekraften og producere et filter mellem mennesker, så vi fejlfortolker alt, der bliver gjort og sagt. Så er det at skammen for alvor får fat og det bliver pinefuldt. Vi bliver mere selvkritiske og kritiske overfor andre og føler os værdiløse, inkompetent og endda uansvarlige og føler, at vi gør alting helt forkert. Selv om vi i virkeligheden blot har gjort det, som arbejdspladsen har bedt om.

2 reaktionsmønstre

Hvis en leder skal hjælpe, er det afgørende at have for øje, at det er forskellige ting vi er bange for. I min forskning har jeg set at der er to forskellige reaktionsmønstre på skam, som jeg kalder for ”Problemløser” og ”Relationsmester”. Ved problemløserreaktioner er angsten knyttet til egne præstationer og der optræder tanker om at svigte andre ved ikke at leve op til sit ansvar overfor dem. Derfor er man særlig sårbar overfor forandringer, der indebærer at man f.eks. skal løbe hurtigere og arbejde mindre grundigt. Ved relationsmesterreaktioner er angsten knyttet til andres mennesker, f.eks. en leder eller en kollega og der optræder en angst for at disse personer vil én det dårligt. Derfor er man særligt sårbar over for hårde ord og konflikter. Det er vigtigt at understrege, at der er tale om reaktionsmønstre. Som menneske indeholder vi begge mønstre.

Ledere som vikar for samvittigheden

Hvad skal lederen så gøre? Det afhænger helt af hvilket reaktionsmønster der er på spil hos medarbejderen. Jeg anbefaler, at ledere, på forskellig vis, kan tage højde for skamfølelsen ved at agere vikarierende samvittighed. Ved at jeg har fundet skamfølelsen gør jeg ledere opmærksomme på at anvende forskellige ledelsesmåder overfor forskellige reaktionsmønstre samt forskellige ledelsesmåder alt afhængig af, hvor fremskreden skamfølelsen er.

Hvis skamfølelsen er forbundet med en angst for ikke at blive set, ved relationsmesterreaktioner, kan det være hjælpsomt at få mulighed for at tale om det og at blive mødt med forståelse hos den anden. Er skammen er knyttet til en opgaveløsning, som ved problemløserreaktioner, kan det være krænkende at blive bedt om at tale. Her kan en leder sætte tydelige rammer og lade medarbejderen få ro til at løse opgaven.

Opmærksomhedspunkter ift. At styrke et arbejdsfællesskab:

  1. Følelser må tages alvorligt i relationerne på arbejdspladsen i stedet for at blive udskammet eller ignoreret. Vi kan ikke undgå stress, men vi kan i fællesskab håndtere stressreaktioner og skam.
  2. Skam vækkes relationelt, hvorfor løsningen også er relationel.
  3. I stedet for at opkvalificere individer må vi have fokus på at opkvalificere relationer.
  4. Både lederen og medarbejderen er central, når relationer og moralske konflikter skal håndteres. Lederen må anerkende medarbejderes indre forpligtelser, der hører tæt sammen med idealet til, hvordan vi gerne vil være. Lederen må imidlertid tage ansvar og derved hjælpe medarbejderen til at komme videre fra sit ideal og få et nyt ideal der i højere grad er i overensstemmelse med de krav virksomheden stiller.

Se også relevant kursus: Skam – Få viden om neurobiologien, skadevirkninger og relationsskabende samspil

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere