Socialpædagogernes e-læring om mentalisering - Seminarer
Header3 til landing page for mentaliseringmoduler
Digital læring
E-læring

Socialpædagogernes e-læring om mentalisering

I dette faglige kompetenceudviklingsforløb om mentalisering opnår du viden om og kompetencer til at anvende mentalisering i din socialpædagogiske hverdagspraksis.
Forløbet består af to digitale moduler, som hver især varer ca. en time.

Der er begrænsede antal pladser.

Målgruppe: E-læringen henvender sig til alle medlemmer af Socialpædagogerne. Forløbets indhold er relevant på tværs af alle områder og faglige selskaber.

Socialpædagogernes e-læring om mentalisering

Modul 1:

I det første modul, ”Om mentalisering”, stiller cand.psych.aut. Janne Østergaard Hagelquist skarpt på arbejdet med mentalisering i socialpædagogisk praksis. Formålet med modulet er at give socialpædagoger en grundlæggende forståelse for, hvordan de kan anvende en mentaliserende tilgang i deres møde med udsatte børn, unge og voksne borgere. 

Indhold og læringsmål: 

På modulet får du undervisning i: 

  • Definitionen af mentalisering
  • Mentaliseringsevnen 
  • Arbejdet med at udvikle mentalisering 
  • Mentaliseringssvigt 
  • Mentaliseringsværktøjer: ÅBENT sind og STORM 

Du opnår:

  • en grundlæggende forståelse for, hvad mentalisering er, og hvordan du kan bevare fokus på definitionen af mentalisering i din hverdagspraksis. 
  • viden om arbejdet med at udvikle mentaliserings-evnen hos de børn, unge og voksne borgere, du møder i din socialpædagogiske hverdagspraksis. 
  • viden om og kompetencer til at forstå og håndtere situationer i din hverdagspraksis, hvor mentaliseringssvigt opstår. 
  • viden om og kompetencer til at tage konkrete mentaliseringsværtøjer i brug i din socialpædagogiske hverdagspraksis. 

Modulets teori understøttes ved brug af tre gennemgående cases. 

 

Modul 2:

I det andet modul, ”Autisme og mentalisering”, sætter Nadjia Tamechmecht fokus på arbejdet med autisme og mentalisering. 

Indhold og læringsmål:

På modulet får du undervisning i: 

  • ICD-11 autismediagnosen 
  • Mentalisering og autisme 
  • Præmentaliseringsmodi 
  • Mentaliseringsværktøjer: Kontaktarbejde og RAM-modellen 

Du opnår: 

  • en grundlæggende viden om ICD-11 autismediagnosen og de to centrale ændringer denne version indebærer for forståelsen af autismediagnosen. 
  • viden om og kompetencer til at arbejde med autisme og mentalisering med fokus på borgerens evne til kontakt. 
  • viden om præmentaliseringsmodi. 
  • viden om og kompetencer til at tage konkrete mentaliseringsværktøjer i brug i din socialpædagogiske hverdagspraksis. 

Modulets teori understøttes ved brug af tre gennemgående cases. 

Undervisere

Jane
Klik for at se
Nadja_optagelser
Klik for at se
Jane
Janne Østergaard Hagelquist
cand.psyk., Center for mentalisering 
Janne Østergaard Hagelquist er grundlægger af Center for Mentalisering og står for den daglige drift, udvikling og ledelse.  

Hun er autoriseret psykolog og godkendt som specialist i børnepsykologi og supervision. I en årrække har hun arbejdet med behandling af børn, unge og familier, hvor der har været omsorgssvigt, overgreb og/eller vold. Desuden har hun erfaring i at supervisere og undervise professionelle, der arbejder med anbragte børn og unge.  

Janne Østergaard Hagelquist er forfatter og medforfatter til en lang bøger og artikler om mentalisering.  
Nadja_optagelser
Nadjia Tamechmecht
Center for mentalisering, BA i pædagogik og læser MSc i Cognitive Behavioural Therapy 
Nadjia er oprindeligt BA i pædagogik, og i øjeblikket er hun i gang med en Master of Science i Cognitive Behavioural Therapy med godkendelse til PhD-academic research med status af Doctor of Science fra University of Oxford. Her har hun bidraget til forskningen og udviklingen af kontakt- og relationsopbyggende tilgange til mennesker med en autismediagnose.  

Nadjia er optaget af “Theory of mind” – mentaliseringsteorien – og psykolog Simon Baron-Cohens begreb “mindblindness” i relation til mennesker med autisme. Nadjia har både et teoretisk og fagligt fokus på at implementere mentaliseringsbaserede tilgange i praksis.  

Nadjia har adskillige års klinisk praksiserfaring inden for autismeområdet. I kraft af sit daglige virke som specialiseret autismekonsulent har hun omfattende erfaring med undervisning og supervision af fagprofessionelle. Nadjia er desuden medlem af det internationale præ-terapeutiske netværk og er på vej til at udgive en bog om mentalisering og autisme.  
mentalisering_SL
Praktiske informationer
E-læringen er et eksklusivt tilbud til medlemmer af Socialpædagogerne (SL) og må således ikke deles med andre.

Af denne årsag skal du ved tilmelding angive dit medlemsnummer, og dine tilmeldingsdata bliver delt med SL.

Hvis du endnu ikke er medlem af SL, kan du tilmelde dig her https://sl.dk/bliv-medlem

Der er begrænsede antal pladser.