Modul 1:
I det første modul, ”Om mentalisering”, stiller cand.psych.aut. Janne Østergaard Hagelquist skarpt på arbejdet med mentalisering i socialpædagogisk praksis. Formålet med modulet er at give socialpædagoger en grundlæggende forståelse for, hvordan de kan anvende en mentaliserende tilgang i deres møde med udsatte børn, unge og voksne borgere.
Indhold og læringsmål:
På modulet får du undervisning i:
- Definitionen af mentalisering
- Mentaliseringsevnen
- Arbejdet med at udvikle mentalisering
- Mentaliseringssvigt
- Mentaliseringsværktøjer: ÅBENT sind og STORM
Du opnår:
- en grundlæggende forståelse for, hvad mentalisering er, og hvordan du kan bevare fokus på definitionen af mentalisering i din hverdagspraksis.
- viden om arbejdet med at udvikle mentaliserings-evnen hos de børn, unge og voksne borgere, du møder i din socialpædagogiske hverdagspraksis.
- viden om og kompetencer til at forstå og håndtere situationer i din hverdagspraksis, hvor mentaliseringssvigt opstår.
- viden om og kompetencer til at tage konkrete mentaliseringsværtøjer i brug i din socialpædagogiske hverdagspraksis.
Modulets teori understøttes ved brug af tre gennemgående cases.
Modul 2:
I det andet modul, ”Autisme og mentalisering”, sætter Nadjia Tamechmecht fokus på arbejdet med autisme og mentalisering.
Indhold og læringsmål:
På modulet får du undervisning i:
- ICD-11 autismediagnosen
- Mentalisering og autisme
- Præmentaliseringsmodi
- Mentaliseringsværktøjer: Kontaktarbejde og RAM-modellen
Du opnår:
- en grundlæggende viden om ICD-11 autismediagnosen og de to centrale ændringer denne version indebærer for forståelsen af autismediagnosen.
- viden om og kompetencer til at arbejde med autisme og mentalisering med fokus på borgerens evne til kontakt.
- viden om præmentaliseringsmodi.
- viden om og kompetencer til at tage konkrete mentaliseringsværktøjer i brug i din socialpædagogiske hverdagspraksis.
Modulets teori understøttes ved brug af tre gennemgående cases.