Når vi beder et barn om at "tage sig sammen" og lytte efter, glemmer vi ofte, at opmærksomhed ikke altid er et valg. Den er en kompleks kognitiv funktion – og nogle gange en flygtig størrelse.
Børn og unges opmærksomhed er de senere år ofte blevet gjort til genstand for en noget polariseret debat i samfundet - for hvornår er opmærksomheden så forstyrret, at vi kalder det for en ” opmærksomhedsforstyrrelse” - som ved f.eks. ADHD eller ADD?
Opmærksomheden kan være forstyrret i varierende grad og af forskellige årsager. Børn og unge kan således i nogle perioder og i nogle sammenhænge have en påvirket opmærksomhedsfunktion uden at have en egentlig opmærksomhedsforstyrrelse, og uden at det kræver en psykiatrisk udredning, diagnose eller lægelig behandling. Andre gange skyldes det mere gennemgribende vanskeligheder, som kræver en grundig udredning og måske en diagnose, før barnet eller den unge kan få den rette hjælp.
Uanset hvad, er det vigtigt at vide, hvad du - i samarbejde med barnet, den unge eller øvrigt netværk – kan gøre. Og hvem du rækker ud til, hvis det ikke er nok, og der skal andre indsatser til.
Med speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri Tine Skipper Vesterby som underviser får du på dette kursus et kig ind i hjernen og får en ny forståelse af, hvordan opmærksomhed opstår og forstyrres. Det sker gennem ord, billeder og eksempler fra klinisk praksis.
Når først du og dine kollegaer ved, hvad der er på spil, har I mulighed for at kunne sætte ind og hjælpe opmærksomheden på rette kurs. Indsigt og forståelse af denne væsentlige funktion, er altafgørende for vores børn- og unges trivsel i såvel faglige, praktiske og sociale sammenhænge.
På kurset stiller vi skarpt på:
- Hvad er opmærksomhed egentlig?
- Hvilket større system indgår opmærksomheden i? Hvad kan vi forvente os af den? Og hvad kan forstyrre den?
- Hvornår er opmærksomheden udfordret – og hvornår taler vi om en egentlig opmærksomhedsforstyrrelse som ADHD/ADD?
- Hvad kan vi selv gøre, før vi overvejer, om der er tale om en ”opmærksomhedsforstyrrelse”?
På kurset får du:
- En grundlæggende forståelse af opmærksomhed som kognitiv funktion
- Redskaber til at undersøge, hvad der kan forstyrre opmærksomheden - og hvordan en sådan forstyrrelse kan komme til udtryk
- Inspiration til at genetablere kontrollen over opmærksomheden
- Indblik i den svære skelnen mellem den hyppigt forstyrrede opmærksomhed og en egentlig opmærksomhedsforstyrrelse/diagnose
- Viden om, hvem du rækker ud til - og hvornår det er relevant at overveje behov for yderligere hjælp
Derfor er kurset aktuelt:
Ca. 15 % af alle børn og unge i Danmark får inden 18-års-alderen stillet en psykiatrisk diagnose. Antallet, der oplever symptomer, men ikke nødvendigvis har en diagnose, er endnu højere. Vi står med både en faglig og menneskelig opgave: At hjælpe, før mistrivsel bider sig fast – og kende forskel på forbigående symptomer og alvorlige lidelser.
Kurset henvender sig til:
Pædagoger, lærere, PPR-medarbejdere, familiebehandlere og andre fagpersoner, der dagligt arbejder med børn og unges trivsel, udvikling og læring.
Fælles for deltagerne er et ønske om at forstå og støtte børn og unge, der kæmper med opmærksomhed – uanset om det skyldes ydre belastninger, indre uro eller en mulig diagnose. Kurset kræver ingen medicinsk baggrund, men bygger bro mellem klinisk viden og pædagogisk praksis.