Header_Må jeg få din opmærksomhed
Børne- og ungeområdet
Kursus

Må jeg få din opmærksomhed? – Få redskaber til at skabe bedre fokus hos børn og unge

Oplever du børn og unge, der har svært ved at holde fokus, lytte eller gennemføre opgaver? Og vil du have viden og redskaber til at forstå, hvornår der er tale om en almindelig forstyrrelse af opmærksomheden kontra en egentlig opmærksomhedsforstyrrelse som f.eks. ADHD/ADD?

Så kom med på dette praksisnære kursus, hvor du bliver klædt på med:

  • En grundlæggende forståelse af opmærksomhed som kognitiv funktion
  • Redskaber til at undersøge, hvad der kan forstyrre opmærksomheden – og hvordan en sådan forstyrrelse kan komme til udtryk
  • Inspiration til at genetablere kontrollen over opmærksomheden
  • Indblik i den svære skelnen mellem den hyppigt forstyrrede opmærksomhed og en egentlig opmærksomhedsforstyrrelse/diagnose
  • Viden om, hvem du rækker ud til – og hvornår det er relevant at overveje behov for yderligere hjælp

Dagen igennem kommer du i skarpt selskab med speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri Tine Skipper Vesterby.

Lær om opmærksomhed, forstyrrelser og veje til forandring

Når vi beder et barn om at "tage sig sammen" og lytte efter, glemmer vi ofte, at opmærksomhed ikke altid er et valg. Den er en kompleks kognitiv funktion – og nogle gange en flygtig størrelse. 

Børn og unges opmærksomhed er de senere år ofte blevet gjort til genstand for en noget polariseret debat i samfundet - for hvornår er opmærksomheden så forstyrret, at vi kalder det for en ” opmærksomhedsforstyrrelse” - som ved f.eks. ADHD eller ADD? 

Opmærksomheden kan være forstyrret i varierende grad og af forskellige årsager. Børn og unge kan således i nogle perioder og i nogle sammenhænge have en påvirket opmærksomhedsfunktion uden at have en egentlig opmærksomhedsforstyrrelse, og uden at det kræver en psykiatrisk udredning, diagnose eller lægelig behandling. Andre gange skyldes det mere gennemgribende vanskeligheder, som kræver en grundig udredning og måske en diagnose, før barnet eller den unge kan få den rette hjælp. 

Uanset hvad, er det vigtigt at vide, hvad du - i samarbejde med barnet, den unge eller øvrigt netværk – kan gøre. Og hvem du rækker ud til, hvis det ikke er nok, og der skal andre indsatser til. 

Med speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri Tine Skipper Vesterby som underviser får du på dette kursus et kig ind i hjernen og får en ny forståelse af, hvordan opmærksomhed opstår og forstyrres. Det sker gennem ord, billeder og eksempler fra klinisk praksis.  

Når først du og dine kollegaer ved, hvad der er på spil, har I mulighed for at kunne sætte ind og hjælpe opmærksomheden på rette kurs. Indsigt og forståelse af denne væsentlige funktion, er altafgørende for vores børn- og unges trivsel i såvel faglige, praktiske og sociale sammenhænge. 

På kurset stiller vi skarpt på: 

  • Hvad er opmærksomhed egentlig? 
  • Hvilket større system indgår opmærksomheden i? Hvad kan vi forvente os af den? Og hvad kan forstyrre den? 
  • Hvornår er opmærksomheden udfordret – og hvornår taler vi om en egentlig opmærksomhedsforstyrrelse som ADHD/ADD? 
  • Hvad kan vi selv gøre, før vi overvejer, om der er tale om en ”opmærksomhedsforstyrrelse”? 

 

På kurset får du: 

  • En grundlæggende forståelse af opmærksomhed som kognitiv funktion 
  • Redskaber til at undersøge, hvad der kan forstyrre opmærksomheden - og hvordan en sådan forstyrrelse kan komme til udtryk 
  • Inspiration til at genetablere kontrollen over opmærksomheden 
  • Indblik i den svære skelnen mellem den hyppigt forstyrrede opmærksomhed og en egentlig opmærksomhedsforstyrrelse/diagnose 
  • Viden om, hvem du rækker ud til - og hvornår det er relevant at overveje behov for yderligere hjælp 

 

Derfor er kurset aktuelt: 

Ca. 15 % af alle børn og unge i Danmark får inden 18-års-alderen stillet en psykiatrisk diagnose. Antallet, der oplever symptomer, men ikke nødvendigvis har en diagnose, er endnu højere. Vi står med både en faglig og menneskelig opgave: At hjælpe, før mistrivsel bider sig fast – og kende forskel på forbigående symptomer og alvorlige lidelser. 

Kurset henvender sig til: 

Pædagoger, lærere, PPR-medarbejdere, familiebehandlere og andre fagpersoner, der dagligt arbejder med børn og unges trivsel, udvikling og læring. 

Fælles for deltagerne er et ønske om at forstå og støtte børn og unge, der kæmper med opmærksomhed – uanset om det skyldes ydre belastninger, indre uro eller en mulig diagnose. Kurset kræver ingen medicinsk baggrund, men bygger bro mellem klinisk viden og pædagogisk praksis. 

Om underviseren:

Underviser_Tine Skipper Vesterby
Tine Skipper Vesterby
Speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri og specialist i psykoterapi
Speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri og specialist i psykoterapi.

Tine har arbejdet som overlæge, underviser og rådgiver med fokus på børn og unges trivsel og psykiske sundhed. Hun er desuden medlem af Etikudvalget under Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab og er forfatter til bogen "Må jeg få din opmærksomhed?" (2025).
TID & STED:
Det sker:

27. oktober 2025 på Rytterkasernen 21 (Odense) i Seminarer.dk's nye kursuslokaler.
Undervisning: kl. 9-16


27. november 2025 på Rytterkasernen 21 (Odense) i Seminarer.dk's nye kursuslokaler.
Undervisning: kl. 9-16

Få mere info om Rytterkasernen, herunder vejvisning: Seminarer.dk på Rytterkasernen

PRIS
Pris for deltagelse er 2.995 kr. (ekskl. moms). Prisen er inkl. morgenmad, frokost og eftermiddagskage samt kaffe og te ad libitum.

Skal hele arbejdspladsen med?
Ved 10 eller flere deltagere fra samme sted, er I velkomne til at kontakte os på 6615 9043 for rabatmuligheder.