I mødet med mennesker med kognitive forstyrrelser, kan du og dine kollegaer blive konfronteret med adfærd, som umiddelbart kan være svær at forstå, hvilket kan udløse afmagt og frustration - både hos jer og hos de mennesker, der er afhængige af hjælp.
Adfærden er måske ”uforståelig” eller uhensigtsmæssig for omgivelserne – men ikke for borgeren. Mennesker med nedsat kognitivt funktionsniveau kan ikke altid med ord give udtryk for, hvordan de har det. De kan ikke fortælle, hvorfor de f.eks. er vrede, eller hvad de gerne vil. Til gengæld kan de vise, hvordan de har det, gennem en bestemt adfærd, kropssprog og mimik. Det er deres sprog og måde at give udtryk for følelser, behov og ønsker.
Derfor er det vigtigt, at du som fagperson og omsorgsgiver bliver endnu bedre til at forstå og afkode borgerens adfærd, så du kan hjælpe bedst muligt. For hvad er det borgeren prøver at fortælle?
Dagens indhold
På dette kursus fører psykolog Anneke Dapper-Skaaning dig igennem forskellige modeller og teorier som en hjælp til at forstå adfærd fra mennesker, som ikke altid med ord kan fortælle, hvordan de har det, og hvad de har behov for. Denne kommunikation gennem adfærd kan blandt andet forstås vha. kendskab til hjernens funktioner og menneskets levede liv, og gennem den relation du tilbyder det menneske, som er afhængig af hjælp.
På kurset gennemgår vi en systematisk måde at gå til opgaven, og vi arbejder også aktivt med denne systematik, som kan hjælpe dig med at finde og forstå et nyt sprog i dit møde og samspil med mennesker, der er ramt af demens eller andre kognitive forstyrrelser. Det handler blandt andet om, hvordan du kan tale til borgerens sanser og følelser, hvilket er nemmere for borgeren at forstå – og som gør kontakten og relationen mere ligeværdig.
På dagen får du
- Viden om, hvordan mennesker med kognitive forstyrrelser og et manglende sprog kommunikerer gennem adfærd; hvordan kommer dette til udtryk? Og hvad afspejler det af følelser og psykologiske behov?
- Redskaber til at forstå og analysere borgerens adfærd, blandt andet ved hjælp af Isbjergsmodellen og en forståelse af hjernens opbygning og kognition
- Inspiration til, hvordan du styrker relationsarbejdet og møder borgeren ligeværdigt, når sproget mangler
- Kendskab til et nyt sprog for adfærd – og hvordan du bliver bedre til at aflæse og tale sproget, herunder indsigt i en ny måde at tale til følelser og sanser
- Mulighed for at arbejde med egne cases og problemstillinger
Undervisningen er baseret på teorien om personcentreret omsorg, neuropædagogik og gerontopsykologi samt på viden af Tom Kitwood, Al Power, John Bowlby med flere. Dette i kombination med underviserens egne erfaringer.
Undervisningsformen er læring igennem proces bestående af teori, øvelser, fælles dialog og refleksion.
Målgruppe: Dig, som arbejder inden for ældre- eller socialområdet med mennesker med demenssygdom eller andre former for kognitive forstyrrelser.
Måske er du: Social- og sundhedshjælper eller -assistent, sygeplejerske, pædagog eller socialpædagog, demens- eller hjerneskadekoordinator, ergo- eller fysioterapeut.