Distanceledelse og virtuelt samarbejde - hvem skal lede hvem? - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Distanceledelse og virtuelt samarbejde – hvem skal lede hvem?

Hvad gør vi, når lederen er fysisk et andet sted end medarbejderen? Distanceledelse er på alles læber, men hvad skal der fokus på? Få svarene her!

Er der en leder til stede?
Artikelserie 1 ud af 3 af: Lars Pedersen, forfatter af bogen “Er der en leder til stede?“Der er behov for ledelse i arbejdslivet – det er almindeligt anerkendt. Meget ofte er der imidlertid ikke en leder til stede, når medarbejderne har behov for ledelsesmæssige indsatser. Lederen er fysisk et andet sted end medarbejderen – det er et vilkår for mange.

Se også relevant kursus: Gå glip – men hvorfor og af hvad?

I tider, hvor slagordene bl.a. er digitalisering, disruption, innovation, distribueret ledelse, borgerinddragelse og samskabelse, er ledelse i hele den offentlige sektor kommet om muligt endnu mere i fokus end tidligere. At tilføre og skabe mening omkring kerneopgaven både i nærvær og fra distancen; at skabe tillidsfulde relationer og opnå ejerskab og engagement både i personlige møder og gennem IT båret kommunikation; at opbygge værdiskabende fællesskaber på tværs af arbejdssteder – det er den offentlige distanceleders opgaver.

Og det ansvar skal lederen kunne leve op til både gennem fysisk tilstedeværelse og via teknologistøttet kommunikation fra distancen – ved at være tilgængelig.

Er det frihed under ansvar – eller omvendt?

Når en leder træffer beslutninger fra sin distanceposition i stat, region eller kommune, er det ofte en udfordring forinden at have haft tæt dialoger med de medarbejdere, der berøres af beslutningen. Oplever decentrale medarbejdere manglende inddragelse, skærer lederen potentielt samtidig en skive af ansvarsfølelsen hos disse. For medarbejdere eller projektdeltagere på andre arbejdssteder kan dette betyde, at de føler mindre (med)ansvar og (med)ejerskab for det, der skal udmøntes. I en virtuel organisation må den reelle gensidige afhængighed mellem leder og medarbejder være så tydelig for begge parter, så begge orienterer sig mod hinanden i det løbende samarbejde.

At arbejde i frihed, fred og tillid er umiddelbart enkle krav. Desværre er det ikke så enkelt, som ledere og medarbejdere ofte umiddelbart udtrykker, når de bliver spurgt om det. Når snakken falder på den enkelte distancemedarbejders råderum og selvledelse i distribuerede organisationer, så hører jeg ofte ledere sige: “Jeg hylder frihed under ansvar.” Det lyder sympatisk, men holder det hele vejen hjem? Måske må vi udfordre os selv ved at spørge: Hvad kommer først, og hvad er størst? Ansvar eller frihed? Har dine distancemedarbejdere mere ansvar, end de har frihed – eller er det omvendt? Hvis du bliver udfordret på det, er det så dét, at den enkelte føler frihed til at prøve nye ting og træffe selvstændige lokale beslutninger, der er det afgørende? Eller ser du hellere, at hun “lige vender det” med dig, inden hun kaster sig ud i tingene?

Se også relevant kursus: Stresskonference for ledere

Meningsløs distanceledelse

Megen tid – og alt for mange menneskelige ressourcer – går i disse år med, at medarbejdere løbende skal producere og indsende rapporter og på anden vis konstant registrere og dokumentere deres tilstedeværelse og indsatser. Vi hører det igen og igen, at en (alt for) stor del af både offentligt ansattes arbejdstid går med at lave alt andet end det, de mener, de er ansat til, og som de brænder for at yde.

Uden dokumentation kan en organisation ikke fungere. Det bliver dog meningsløst, når dokumentationen handler om, at medarbejderen skal demonstrere og bevise, at hun:

  • er på arbejde
  • laver noget
  • laver de rigtige ting
  • laver de rigtige ting i den rigtige rækkefølge
  • anvender den rette mængde tid til de prioriterede opgaver

Her afløser meningsløshed det, der engang var meningsfyldt. For mange er mening netop at udfolde den profession, man er uddannet til, og som man har et brændende ønske om at virke inden for.

Risikoen er, at lederen eller ledelsen har behov for at se kontrollere og styre – og det kommer ikke til at fungere i en distribueret organisation. Distanceledelse og samarbejde må hviler på et højt gensidigt tillidsniveau. Og det er det helt afgørende løbende at kontrollere.

Se også relevant kursus: FBI Leadership Seminar

I et samarbejde mellem en distanceleder og -medarbejder må friheden stå øverst i forståelse hos den enkelte for, hvordan kerneopgaven i den enkelte situation bør leveres. Distancelederen kan fra rådhuset ikke se, høre eller fornemme situationen på klyngelederens kontor, på gangen på plejehjemmet eller i mødelokalet på institutionen. Medarbejderen er til stede – og ved derfor bedst.

Du skal kunne lede til selvledelse! Læs mere om distanceledelse og selvledelse her.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere