Distanceledelse og virtuelt samarbejde - hvem skal lede hvem? - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Distanceledelse og virtuelt samarbejde – hvem skal lede hvem?

Hvad gør vi, når lederen er fysisk et andet sted end medarbejderen? Distanceledelse er på alles læber, men hvad skal der fokus på? Få svarene her!

Er der en leder til stede?
Artikelserie 1 ud af 3 af: Lars Pedersen, forfatter af bogen “Er der en leder til stede?“Der er behov for ledelse i arbejdslivet – det er almindeligt anerkendt. Meget ofte er der imidlertid ikke en leder til stede, når medarbejderne har behov for ledelsesmæssige indsatser. Lederen er fysisk et andet sted end medarbejderen – det er et vilkår for mange.

Se også relevant kursus: Gå glip – men hvorfor og af hvad?

I tider, hvor slagordene bl.a. er digitalisering, disruption, innovation, distribueret ledelse, borgerinddragelse og samskabelse, er ledelse i hele den offentlige sektor kommet om muligt endnu mere i fokus end tidligere. At tilføre og skabe mening omkring kerneopgaven både i nærvær og fra distancen; at skabe tillidsfulde relationer og opnå ejerskab og engagement både i personlige møder og gennem IT båret kommunikation; at opbygge værdiskabende fællesskaber på tværs af arbejdssteder – det er den offentlige distanceleders opgaver.

Og det ansvar skal lederen kunne leve op til både gennem fysisk tilstedeværelse og via teknologistøttet kommunikation fra distancen – ved at være tilgængelig.

Er det frihed under ansvar – eller omvendt?

Når en leder træffer beslutninger fra sin distanceposition i stat, region eller kommune, er det ofte en udfordring forinden at have haft tæt dialoger med de medarbejdere, der berøres af beslutningen. Oplever decentrale medarbejdere manglende inddragelse, skærer lederen potentielt samtidig en skive af ansvarsfølelsen hos disse. For medarbejdere eller projektdeltagere på andre arbejdssteder kan dette betyde, at de føler mindre (med)ansvar og (med)ejerskab for det, der skal udmøntes. I en virtuel organisation må den reelle gensidige afhængighed mellem leder og medarbejder være så tydelig for begge parter, så begge orienterer sig mod hinanden i det løbende samarbejde.

At arbejde i frihed, fred og tillid er umiddelbart enkle krav. Desværre er det ikke så enkelt, som ledere og medarbejdere ofte umiddelbart udtrykker, når de bliver spurgt om det. Når snakken falder på den enkelte distancemedarbejders råderum og selvledelse i distribuerede organisationer, så hører jeg ofte ledere sige: “Jeg hylder frihed under ansvar.” Det lyder sympatisk, men holder det hele vejen hjem? Måske må vi udfordre os selv ved at spørge: Hvad kommer først, og hvad er størst? Ansvar eller frihed? Har dine distancemedarbejdere mere ansvar, end de har frihed – eller er det omvendt? Hvis du bliver udfordret på det, er det så dét, at den enkelte føler frihed til at prøve nye ting og træffe selvstændige lokale beslutninger, der er det afgørende? Eller ser du hellere, at hun “lige vender det” med dig, inden hun kaster sig ud i tingene?

Se også relevant kursus: Stresskonference for ledere

Meningsløs distanceledelse

Megen tid – og alt for mange menneskelige ressourcer – går i disse år med, at medarbejdere løbende skal producere og indsende rapporter og på anden vis konstant registrere og dokumentere deres tilstedeværelse og indsatser. Vi hører det igen og igen, at en (alt for) stor del af både offentligt ansattes arbejdstid går med at lave alt andet end det, de mener, de er ansat til, og som de brænder for at yde.

Uden dokumentation kan en organisation ikke fungere. Det bliver dog meningsløst, når dokumentationen handler om, at medarbejderen skal demonstrere og bevise, at hun:

  • er på arbejde
  • laver noget
  • laver de rigtige ting
  • laver de rigtige ting i den rigtige rækkefølge
  • anvender den rette mængde tid til de prioriterede opgaver

Her afløser meningsløshed det, der engang var meningsfyldt. For mange er mening netop at udfolde den profession, man er uddannet til, og som man har et brændende ønske om at virke inden for.

Risikoen er, at lederen eller ledelsen har behov for at se kontrollere og styre – og det kommer ikke til at fungere i en distribueret organisation. Distanceledelse og samarbejde må hviler på et højt gensidigt tillidsniveau. Og det er det helt afgørende løbende at kontrollere.

Se også relevant kursus: FBI Leadership Seminar

I et samarbejde mellem en distanceleder og -medarbejder må friheden stå øverst i forståelse hos den enkelte for, hvordan kerneopgaven i den enkelte situation bør leveres. Distancelederen kan fra rådhuset ikke se, høre eller fornemme situationen på klyngelederens kontor, på gangen på plejehjemmet eller i mødelokalet på institutionen. Medarbejderen er til stede – og ved derfor bedst.

Du skal kunne lede til selvledelse! Læs mere om distanceledelse og selvledelse her.

Relevante arrangementer

Skab RO hos borgere med psykiske lidelser
Kursus

Skab RO hos borgere med psykiske lidelser

Jylland & Sjælland

RO-LATES – en træningsmetode der skaber mental ro, gennem lette fysiske øvelser. Læs mere om dagen under informationsboksen.

Læs mere
Læringsdag – Hvordan styrker vi psykologisk tryghed i den offentlige sektor?
Læringsdag

Læringsdag – Hvordan styrker vi psykologisk tryghed i den offentlige sektor?

Jylland & Sjælland

Gør plads i kalenderen til en læringsdag, der klæder dig på med helt konkrete eksempler på, hvordan psykologisk tryghed bliver skabt på din arbejdsplads og dine teams inden for den offentlige sektor. Fokus er på sundhedsområdet, skoleområdet og plejesektoren.

Når du deltager på dagen, får du:

 Kendskab til begrebet psykologisk tryghed Indsigt i de forhold, der er med til at styrke psykologisk tryghed Indblik i erfaringer med at styrke psykologisk tryghed i den offentlige sektor Konkrete redskaber til at kunne udvikle psykologisk tryghed på din arbejdsplads Indsigt i ny god offentlig ledelse med psykologisk tryghed i fokus
Læs mere
Husk lige iltmasken – mental styrketræning for ledere i det offentlige
Kursus

Husk lige iltmasken – mental styrketræning for ledere i det offentlige

Jylland & Sjælland

Tilmeld dig inden 1. september 2022 og få 50% på tilkøb af det digitale forløb ”Mental sundhed – opbygning af resiliens med IRONMiND(normal pris kr. 3.495 ekskl. moms.). Et digitalt forløb, der kan understøtte din implementering af programmet i forhold til træning af egen og andres mentale sundhed. Tilvælges i kurven, når deltagere er indtastet. 

Læs mere
Angst – brug åndedrættet som et effektivt og hjælpsomt redskab
Kursus

Angst – brug åndedrættet som et effektivt og hjælpsomt redskab

Jylland & Sjælland

På dette anvendelsesorienterede kursus stiller vi skarpt på åndedrættets vigtighed i behandlingen af angst. Når uro og angst overmander dine borgere/klienter, bliver åndedrættet oftest hurtigere og mere overfladisk, og det øger angsten. Der er dog hjælp at hente gennem øvelser, der giver ro og kontrol.

I spidsen for kurset står fysioterapeut og åndedrætsterapeut Lotte Paarup samt ergoterapeut og åndedrætsterapeut Rebekka Bondegaard. Sammen klæder de dig bl.a. på med:

Øvelser og teknikker, som skaber plads til åndedrættet gennem selvmassage med små bolde, mobilisering og stræk af kroppen Øvelser og teknikker til, hvordan du hjælper mennesker med angst til at optimere grundåndedrættet og derigennem dæmpe alarmberedskabet og forebygge angstsymptomer Viden om åndedrættets påvirkning på og regulering af det autonome nervesystem via vagusnerven Viden om, hvorfor et angstanfald aldrig kommer ud af det blå, selvom det kan føles sådan
Læs mere